طراحی پلاستیک قاب های فولادی مقاوم در برابر زلزله بر اساس سطح عملکرد

طراحی پلاستیک قاب های فولادی مقاوم در برابر زلزله بر اساس سطح عملکرد

قابهای خمشی خرپایی ویژه (STMFs) نوع جدیدی از سیستم های قابی فولادی برای استفاده در مناطق لرزه خیز میباشد.انرژی زلزله در این نوع قابها از طریق قطعات ویژه شکل پذیر که در وسط دهانه تیرهای خرپایی قرار دارد ؛ تلف میگردد ؛ در حالی که اعضای دیگر غیر از این قطعات ویژه  (شامل اتصالات تیر و ستون ) به گونه ای طراحی میشوند که الاستیک باقی بمانند. جان قطعات ویژه میتواند با یا بدون اعضای قطری X شکل ساخته شود. زمانی یک STMF در معرض نیروهای لرزه ای قرار میگیرد ؛ نیروی برشی ایجاد شده در میانه تیر توسط اعضای جانبی و قطری های جان در قطعات ویژه تحمل میگردد. پس از تسلیم و کمانش اعضای قطری ؛ مفاصل پلاستیک در انتهای یال های قطعات ویژه تشکیل خواهد شد.

قابهای خمشی فولادی در صورت طراحی صحیح ؛ رفتار شکل پذیر و غیرالاستیک پایداری را تحت تحریک لرزه ای نشان میدهند.قابهای مهاربندی هم محور که دارای سختی جانبی بیشتری هستند و معمولاً برای کنترل آسیب ؛ محدودیت تغییر مکانی نسبی حاکم بر طراحی خواهد شد.شکل پذیری و ظرفیت اتلاف انرژی قاب های مهاربندی هم محور تحت بارگذاری زلزله با کمانش بادبندها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا میکند. قابهای مهاربندی برون محور (EBF) مزایای قاب های خمشی و مهاربندهای هم محور ؛ یعنی شکل پذیری و سختی جانبی بالا را با هم ترکیب نموده  و معایب این قاب ها را از بین می برند. این کار با متمرکز نمودن رفتار غیرالاستیک در تیرهای پیوند برشی شکل پذیر و نگه داشتن مهاربند ها در محدوده الاستیک و در ننتیجه حفط سختی جانبی بالا در طول زلزله انجام میشود.

دو پاراگرافی که از نظر گذشت برگرفته از کتاب "طراحی پلاستیک قابهای فولادی مقاوم در برابر زلزله بر اساس سطح عملکرد" از مهندس عزیز جناب اقای "علیرضا صالحین" می باشد که در این هفته تحت یک مقاله تحلیلی خدمت شما کاربران محترم تقدیم میگردد. در مقاله این هفته دو فصل ارزشمند از این کتاب یعنی "طراحی قاب های خمشی خرپایی ویژه" و "طراحی قابهای مهاربندی برون محور (EBF)" انتخاب شده است تا به رایگان در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. چنانچه پس از مطالعه این دو فصل تمایل به خرید نسخه کامل این کتاب را داشتید ؛ میتوانید از لینک زیر اقدام به خرید آنلاین ؛ از فروشگاه 808 نمایید.

خرید آنلاین کتاب "طراحی پلاستیک قابهای فولادی مقاوم در برابر زلزله بر اساس سطح عملکرد"

 

دانلود رایگان فصل "طراحی قاب های خمشی خرپایی ویژه"

دانلود رایگان فصل "طراحی قابهای مهاربندی برون محور (EBF)"

برای دانلود رایگان مقاله تحلیلی این هفته ؛ تنها کافیست بر روی لینک های فوق کلیک نمایید.

درباره نویسنده
عکس‌های alireza salehin

علیرضا صالحین

محقق - مولف - مترجم - پیمانکار- مشاور - ترجمه ، گردآوری و تالیف بیش از 18 کتاب تخصصی مهندسی عمران-مدیر علمی نشر دانشگاهی فرهمند - همکار بخش انتشارات ، مقالات تحلیلی و تولید محتوا
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
نحوه تعیین حداکثر چرخش پلاستیک در SAP
سلام. پس از تحلیل تاریخچه ی زمانی در sap 2000 ، چگونه می توان حداکثر چرخش پلاستیک تیرها وستون ها رابرای یک قاب دوبعدی بتنی بدست آورد؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست اطلاعات از خروجی های المان های force beam column با Opensees
سلام لطفا در مورد plasticDeformation و basicDeformation که خروجی های المانforcebeamcolumn هستند توضیح بدهید که دقیقا چه اطلاعاتی به ما می دهند و آیا از این اطلاعات می توان برای محاسبه شکل پذیری دورانی المان استفاده کرد؟ با سپاس
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .