مقاله تحلیلی:‌ تاثیر فوق روان کننده‌ ها بر بتن

مقاله تحلیلی:‌ تاثیر فوق روان کننده‌ ها بر بتن

هر ماده‌ای درون بتن که اندازه ذرات آن کمتر از 125 میکرون باشد به عنوان خاکه (پودر) شناخته می‌شود.

اگر ما رفتار این پودرها را در تماس با آب به دقت بررسی کنیم، توده‌هایی به هم چسبیده از این ذرات را خواهیم دید که ناشی از حضور آب در مراحل مختلف تولید کلینکر (در تولید سیمان پرتلند، دانه‌های حرارت دیده‌ای است که معمولاً ۳-۲۵ میلی‌متر قطر دارند و از حرارت دادن به سنگ آهک و آلومینیوم سیلیکات (خاک رس) در طی مرحله کوره سیمان به وجود می‌آیند) است. در این حالت ذرات فعال می‌شوند و شروع به جذب آب می‌کنند. برای اینکه این توده‌ها را باز کنیم و همین‌طور کارایی خمیر بتن را افزایش دهیم، می‌توانیم آب بیشتری اضافه کنیم.

عملکرد فوق روان کننده‌ها 

در مورد پودر سیمان در فاز آلومینات بار مثبت فعال می‌شود در حالی که در فاز سیلیکات بار منفی فعال خواهد شد. فوق روان کننده‌ها (SP) در مورد ذراتی که حاوی بار منفی هستند ضروری می‌باشند، بنابراین علاوه بر فوق روان کننده‌ها، فازهای آلومینات هم همراه با بار منفی طی می‌شود و در نتیجه بار منفی در مراحل سیلیکات بیش از هر زمانی افزایش خواهد یافت. در چنین شرایطی که هر دو فاز همراه با بار منفی هستند، آن‌ها شروع به دفع یکدیگر به جای جذب هم می‌کنند، در نتیجه ذرات سیمان به صورت یکنواخت در مخلوط توزیع می‌شوند.

از این رو می‌توان گفت که حضور SP ها نه تنها خاصیت سیالیت مخلوط را افزایش می‌دهد بلکه دوام ذرات سیمان که در چنین شرایطی به خوبی توزیع شده‌اند را افزایش می‌دهد.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ضریب پواسون بتن
سلام نمونه های بلوک بتنی تحت خمش و فشار دارم که نیاز دارم ضریب پواسونشونو بدست بیارم. میشه لطفا راهنمایی کنید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .