مقاله تحلیلی: مدیریت موفق پروژه های زیرساختی

مدیریت موفق پروژه های زیرساختی

پروژه های زیرساختی در همه کشورها و در سراسر جهان بسیار حیاتی هستند. این پروژه‌ها به ما امکان جابه جایی روزانه و دسترسی به انرژی الکتریکی در ساختمان های اداری و مسکونی را می دهد. مدارس، بزرگراه ها، ایستگاه های جدید مترو تنها چند نمونه برای نشان دادن اهمیت پروژه های زیرساختی در یک جامعه هستند.

با ورود به عصر دیجیتال، توسعه پروژه های زیرساختی با سرعت بالایی در حال افزایش است. دلیل را می‌توان عواملی همچون افزایش جمعیت جهانی و فقدان جدی مسکن ارزان‌قیمت دانست.

مهم تر از آن، نیاز به زیرساخت های هوشمند و داده محور بیش از گذشته احساس می‌شود. این زیرساخت‌ها بدون اغراق می توانند راه را برای ارتباط بهتر شهرها با یکدیگر هموار سازند.

فقط در انگلستان انتظار می رود در سال 2019 میزان ساخت زیرساخت ها در ادامه طرح سرمایه گذاری روی پروژه های بزرگ زیرساختی از قبیل برق، آب و فاضلاب و راه‌آهن به %13.1 برسد.

مدیریت پروژه‌های زیرساختی

بدیهی است که پروژه های زیرساختی می توانند هم تولید اقتصادی و هم کیفیت زندگی افراد جامعه را بهبود بخشند. به این معنا که ارزش مدیریت پروژه‌های زیرساختی بسیار زیاد است.

مدیریت پروژه‌های زیرساختی به‌طورکلی، از همان روند و اصول مشابه سایر حوزه‌های مدیریت پروژه در صنعت ساخت‌وساز را دنبال می کند.

کوچک‌ترین تأخیر در پروژه های زیرساختی ممکن است تأخیرهای جدی در کل پروژه ایجاد کند که منجر به افزایش هزینه‌ها و مجادلات هزینه‌بردار بین ذینفعان مختلف می شود.

انواع پروژه های زیرساختی در ساخت‌وساز

روند ساخت‌وساز در هر پروژه زیرساختی ممکن است متفاوت از دیگری باشد. علیرغم مشکلات مشابه، انواع مختلفی از این‌گونه پروژه ها وجود دارد. در ادامه پروژه های زیرساختی را دسته‌بندی و به‌طور خلاصه معرفی خواهیم کرد.

جاده ها و بزرگراه ها: یکی از متداول ترین انواع پروژه های زیرساختی، جاده‌ها و بزرگراه‌ها هستند. وقتی صحبت از جاده ها می شود، عمدتاً تمرکز بر تعمیر و نگهداری این پروژه‌ها معطوف می‌شود زیرا بازسازی کلی یک جاده ممکن است بسیار هزینه بر باشد. در مورد بزرگراه‌ها اما موضوع کمی متفاوت است و اغلب بازسازی یا توسعه یکی از گزینه های اصلی محسوب می شود.

فرودگاه ها: فرودگاه ها به پیشرفت و توسعه مداوم نیاز دارند. برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر و کاهش ترافیک هوایی، باید همواره روی ساخت باند جدید و محوطه قابل‌استفاده برای مسافران سرمایه گذاری شود.

شبکه انرژی: طبق گزارش‌های CPA  برق بزرگ‌ترین پروژه زیرساختی در بریتانیا است و پیش بینی می شود تا سال 2020 رشدی تصاعدی داشته باشد. هدف از این پروژه ها ممکن است تولید یا انتقال انرژی باشد. تعمیر و یا نگهداری نیروگاه‌ها نیز ممکن است بخشی از این فرآیند باشد.

 راه آهن: توسعه و نگهداری ایستگاه‌های راه آهن و زیرساخت های ریلی یکی دیگر از حوزه های بسیار فعال در پروژه های زیرساختی است. هدف اصلی کاهش ازدحام مسافران، بازسازی محوطه، اتصال سریع و کارآمد شهرها و مناطق مختلف است.

زیرساخت های ارتباطات از راه دور: ارتباطات از راه دور طیف وسیعی از فناوری ها و خدماتی که کل دنیا را به هم متصل می‌کنند، پوشش می دهد. بسته به‌موقعیت جغرافیایی، کیفیت ارتباطات ممکن است متفاوت باشد.

 زیرساخت‌های آبی: هدف از اجرای این پروژه‌ها اطمینان از دسترسی همه شهروندان به گران‌بهاترین و حیاتی‌ترین ماده روی زمین یعنی آب است. پروژه های مقابله با کمبود آب و پروژه های تسهیل توزیع آب، دو نمونه بارز از پروژه های این حوزه هستند. ناگفته نماند که ماهیت چنین پروژه هایی بسته به شرایط محلی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

پل ها: یکی دیگر از پروژه های زیرساختی متداول و بسیار مهم، ساخت یا تعمیر پل ها است. پل ها با توجه به کاهش ترافیک می توانند نقش مهمی در جوامع دارند اما مسئولیت زیادی را متوجه مدیر پروژه می کنند. یکی از بزرگ‌ترین چالش ها، تعمیر و ترمیم پل ها است، زیرا به‌طور مداوم بار جمعیتی زیادی را متحمل می شوند.

مدیریت پسماند: صرف‌نظر از نوع زباله، پروژه های مدیریت پسماند نقش مهمی در حفظ سلامت افراد جامعه و محافظت از محیط‌زیست دارند. در حقیقت هدف حذف و جابجایی زباله ها و مواد خطرناک از شهرها است.

زیرساخت های اجتماعی: مدارس و بیمارستان ها دو نمونه از زیرساخت های اجتماعی هستند. به عبارت ساده، زیرساخت هایی که هدف آن ها ارائه خدمات باارزش اجتماعی به مردم است در این دسته قرار می‌گیرند.

تفاوت مدیریت زیرساخت‌ها و مدیریت ساخت‌وساز

مدیریت زیرساخت‌ها و مدیریت ساخت‌وساز ممکن است در برخی مراحل پروژه از یک مسیر عبور کنند، اما یک تفاوت عمده با یکدیگر دارند. مدیریت زیرساخت‌ها طیف گسترده تری از مراحل پروژه را از طراحی گرفته تا ساخت‌وساز، امور مالی، حقوقی و عملیاتی در برمی گیرد.

به‌عبارت‌دیگر، مدیریت زیرساخت‌ها بر مدیریت زیرساخت ها در کل چرخه عمر متمرکز شده است. از این گذشته، پروژه های زیرساختی معمولاً بخش بزرگی از جامعه را در برمی گیرند و دولت را به‌عنوان مشتری یا حداقل یکی از ذینفعان اصلی خود درگیر می کنند.

درعین‌حال، مدیریت ساخت‌وساز بیشتر به آنچه در مرحله ساخت پروژه می گذرد اطلاق می‌شود. مدیریت ساخت‌وساز از برنامه ریزی و گزارش پیشرفت تا بررسی و پیگیری سایت، بیشتر به ساخت و یا تعمیر یک سازه مربوط می شود نه مدیریت هر یک از جوانب آن.

بزرگ‌ترین چالش های مدیریت پروژه زیرساختی

 مدیریت یک پروژه زیرساختی کار ساده ای نیست. پارامترهای زیادی وجود دارند که باید برای شروع و تکمیل به‌موقع و بودجه بندی در نظر گرفته شوند. ذینفعان و وظایف به‌طور جدایی‌ناپذیری به یکدیگر مربوط هستند، بنابراین هر تغییری در برنامه مورد توافق، اهمیت زیادی دارد.

در این راستا دنبال کردن دقیق برنامه و دسترسی همه ذینفعان به یک مرکز که در آن تمام اطلاعات ذخیره می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به‌این‌ترتیب، هیچ‌کس بر روی نسخه قدیمی منسوخ برنامه کار نمی کند و از سوءتفاهم‌های پرهزینه جلوگیری می شود.

در اینجا برخی از بزرگ‌ترین چالش هایی که در یک پروژه زیرساختی معمولی در ساخت‌وساز وجود دارد آمده است:

  • پیدا کردن راهی برای افزایش بهره وری کار باوجود ذینفعان متعدد
  • تسهیل ارتباط در سایت و خارج از آن
  • پیگیری عملکرد پروژه
  • همکاری و برقراری ارتباط کارآمد با کلیه ذینفعان پروژه
  • وجود الزامات قراردادی قابل‌پیگیری
  • بررسی شرایط لحظه ای پروژه

واضح است که یک پلتفرم دیجیتال یکپارچه می تواند به افزایش راندمان کمک کند و ارتباطات را ضمن اطمینان از پایبندی به تعهدات قرارداد، بهبود بخشد.

این نشان می دهد که ارتباط به‌موقع و همکاری مشخص در سراسر زنجیره تأمین، تفاوت بزرگی بین موفقیت و عدم موفقیت در پروژه های زیرساختی ایجاد می‌کند و بهره وری را در زمان تحویل بهبود می‌بخشد.

چگونگی افزایش بهره وری با نرم‌افزار مدیریت پروژه زیرساختی

در پروژه‌های زیرساختی لازم است که یک استراتژی بلندمدت مؤثر در اولویت قرار گیرد و در عین حال بهره وری سیستم برنامه ریزی ارتقا یابد. بااین‌حال، اجرای بهتر و به‌موقع پروژه ها با توجه به بودجه مسئله ساده ای نیست.

برای اطمینان از کسب نتیجه مطلوب، مراحل خاصی وجود دارد. به‌طور خلاصه، در اینجا به پنج راهی که نرم‌افزار مدیریت پروژه زیرساخت‌ها می تواند به افزایش بهره وری پروژه ها کمک کنند، اشاره می‌کنیم.

۱. ارزیابی مقایسه ای با یک استاندارد برای عملکرد بهتر

این اولین قدم برای استانداردسازی است. ابزارها و فرایندهایی را معرفی کنید که به شما امکان تعیین معیارهای دقیقی از طرح، بودجه و نیازهای عملیاتی را قبل از شروع پروژه بدهند.

از این طریق می توانید ریسک را کاهش دهید و راه را برای اکوسیستم داده باز و مشارکتی فراهم کنید که در آن کلیه ذینفعان می توانند اطلاعات به‌روز را در لحظه دریافت و ارسال کنند. ناگفته نماند که جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل دقیق داده ها بخش جدایی‌ناپذیر این فرایند است.

در آخر اینکه، تعیین نتایج مطلوب و دستاوردهای حاصل از سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌ها بسیار مهم است و باعث شفافیت بیشتر در روند معرفی بهترین شیوه ها و معیارهای عملکرد خواهد شد.

۲. هم ترازی و ادغام

طیف وسیعی از نرم افزارها برای پروژه های زیرساختی مختلف وجود دارد. ادغام این ابزارها و فرایندها در یک بستر، استفاده بهینه و کارآمد از داده ها را تضمین می کند.

از طریق ادغام این ابزارها می توانید میزان استفاده از سیستم های موجود خود را افزایش داده و عواملی مانند زمان، هزینه، کیفیت، ایمنی و منابع را ترکیب کنید.

به‌عنوان‌مثال در GenieBelt می توانید داده های سیستم های موجود را وارد سیستم‌عامل کنید و با یک برنامه لایو کار کنید که به شما این امکان را می دهد تا باGenieBelt پروژه های خود را با تمام این ابزارها مدیریت کنید.

۳. ارتباط بهتر بین مشتری و زنجیره تأمین

ایجاد یک ارتباط بهتر در سراسر زنجیره تأمین برای موفقیت هر پروژه زیرساختی بسیار مهم است. همچنین اضافه کردن مشتری به کار می تواند تضمین‌کننده این باشد که پروژه با تأخیر و سوءتفاهم کمتری پیش می‌رود.

با استفاده از یک ابزار دیجیتالی قابل‌اطمینان، همه طرف های پروژه می توانند پروژه های خود را کنترل کنند. این امر باعث می شود جلسات فعال تر و مؤثرتر برگزار شوند و به ذینفعان مختلف کمک می‌کند تا از داده های پروژه های گذشته درس بگیرند.

۴. گزارش هوشمند

 گزارش دهی در هر پروژه زیرساختی، زمان و تلاش زیادی را می طلبد. با استفاده از یک ابزار دیجیتالی مانند GenieBelt، می توانید با یک کلیک تمام داده های خود را در قالب گزارش های دقیق ترکیب کنید.

بنابراین، شما به‌راحتی می توانید گزارش های میدانی را به‌صورت دوره ای توزیع و روند کلی را برقرار کنید. علاوه بر این، می توانید تمام اطلاعات لازم را در سایت به‌صورت روزانه ثبت کنید. درنهایت، با ثبت دقیق هر اقدام در پروژه، دیگر لازم نیست نگران اتفاقات پیش‌بینی‌نشده باشید و همچنین می توانید به هرگونه اطلاعاتی که ممکن است در هر زمان به آن نیاز داشته باشید، به‌راحتی دسترسی داشته باشید.

همه‌چیز از پذیرش کاربر در سایت شروع می شود

یک مدل بیم فقط به‌اندازه بیت اطلاعاتی که از آن تغذیه می شود دقیق و مفید است. از این جنبه، پذیرش فناوری‌های دیجیتال در سایت یکی از تعیین کننده ترین عوامل موفقیت شما در مدیریت پروژه‌های زیرساختی محسوب می‌شود. به همین دلیل، سادگی ابزاری که افراد از آن استفاده می کنند بسیار مهم است.

افراد حاضر در سایت می توانند فقط با استفاده از دستگاه تلفن همراه یا تبلت، پیشرفت خود را گزارش و آخرین به‌روزرسانی های خود را در این زمینه ارسال کنند. هرچه دریافت اطلاعات ساده تر باشد، افراد راحت‌تر از فناوری‌های جدید استفاده می‌کنند و به انقلاب دیجیتالی می‌پیوندند. این به معنای آن نیست که نباید از ارزش پیشنهادی یک مدل سه‌بعدی چشم پوشی کنید.

یک مدیر بیم می تواند از مدل سه‌بعدی به‌خوبی استفاده کند، اما افرادی که در سایت هستند می توانند با استفاده از یک نسخه دوبعدی آسان، کارهای خود را انجام دهند. به همین دلیل، سادگی استفاده از ابزار باید در اولویت قرار گیرد.

در کل، مدیریت پروژه های زیرساختی دشوار است، اما با ابزار و فرآیندهای مناسب، شانس موفقیت یک پروژه بسیار افزایش می یابد.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .