مقاله تحلیلی: تکنیک‌ های مختلف ساخت‌ و ساز در جهان

مقاله تحلیلی: تکنیک‌ های مختلف ساخت‌ و ساز در جهان

ایالات‌متحده، اروپا، آسیا- چه کسی در صنعت ساخت‌وساز از سایرین پیشی خواهد گرفت؟

ساخت‌وساز در دوره‌ای یک تجارت کاملاً منطقه‌ای بود. سپس تمرکز منطقه‌ای حتی برای یک پیمانکار بزرگ صنعتی هم کارآمدتر شد؛ اما ترندها این موضوع را برای پیمانکاران تجاری بزرگ، عمرانی و صنعتی بااهمیت می‌سازند تا بتوانند تأثیر خود را در سطح جهانی وسعت بخشند.

  • ادغام و جهانی‌سازی کسب‌وکار بدین معنی است که مشتری‌ها و مالکان پروژه تأثیر جهانی بیشتری دارند و شریکان ساخت‌وساز آن‌ها باید در بازارهای متفاوتی که فعالیت دارند به آن‌ها خدمات ارائه دهند.
  • پیمانکاران با حضور در بیش از یک منطقه جغرافیایی در برابر رکودهای اقتصادی وابسته به یک منطقه خاص آسیب‌پذیری کمتری خواهند داشت.
  • پیمانکاران بزرگ‌تر باید منابع را به‌منظور اجرای پروژه‌های بسیار بزرگ و پیچیده حفظ کنند. حتی پیمانکارانی که در پروژه‌های آپارتمان مسکونی بزرگ درگیر هستند نیز ممکن است به‌منظور حفظ دوام خود نیاز به نگاهی فراتر از مرزهای کشور خود داشته باشند. این پیمانکاران باید فرآیندهای تجاری مطمئنی داشته و به‌منظور پیگیری پروژه‌های بزرگ در هر نقطه از جهان، هوشیار باشند.

حال نگاهی به موقعیت‌های رقابتی نسبی پیمانکاران ساخت‌وساز در مناطق مختلف می‌اندازیم تا آمادگی آن‌ها برای رشد بازار بین‌المللی را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین فناوری‌ها و سیستم‌های کسب‌وکاری که برای یک تجارت پرسود بین‌المللی لازم است را مورد لحاظ قرار می‌دهیم.

چین، غول خفته

به لحاظ توانایی اجرا در سطح جهانی، اندازه اهمیت دارد. شرکت‌هایی که در کشورهای دارای اقتصادهای خیلی بزرگ- مانند چین و ایالات‌متحده- شعبه دارند در سال‌های اخیر درآمدهای کلی بیشتری نسبت به پیمانکاران اروپایی داشته‌اند؛ و چین و ابر پیمانکاران چینی به‌عنوان ابرقدرت اقتصادی در حال رشد، پایگاه اقتصادی بسیار قدرتمندی دارند که از طریق آن می‌توانند پروژه‌های جهانی را پیگیری کنند.

صنعت ساخت‌وساز این کشور نیز با شتاب زیادی از کمتر از 14 میلیارد یوان در سال 1978 تا 5.57 تریلیون یوان در سال 2017 رشد کرده است.

باوجوداینکه کاهش فعالیت در بخش‌هایی طی سال‌های اخیر، ساخت‌وساز چین را با تأخیر مواجه کرده است اما چین همچنان در صدر فهرست بزرگ‌ترین پیمانکاران جهانی ساخت‌وساز قرار دارد. طبق بررسی درآمد تولیدشده خارج از کشور پیمانکاران، تنها سه شرکت چینی در رتبه 10 شرکت برتر قرار می‌گیرند.

 چین واقعاً یک غول خفته در قراردادهای بین‌المللی است اما شرایط موجود در مرز چین می‌تواند این غول را هرلحظه بیدار کند. تقاضای خدمات ساخت‌وساز در چین ممکن است نوسان داشته باشد و ظرفیت زیاد پیمانکاران چینی که قبلاً کار بین‌المللی انجام داده‌اند می‌تواند تهدیدی برای پیمانکاران نواحی دیگر به‌حساب آید. رکود در اقتصاد چین می‌تواند اصلی‌ترین نشانه برای پیمانکاران ایالات‌متحده و اروپا باشد که دریابند طی چهار ماه آینده باید انتظار رقابت بیشتری داشته باشند.

رشد اروپا متزلزل می‌شود اما انگلیس پتانسیل قوی دارد

ازآنجایی‌که اروپا از چند اقتصاد کوچک‌تر ساخته‌شده، پیمانکاران اروپایی قاعدتاً ممکن است تمایل بیشتری به انتخاب پروژه‌های خارج از کشور داشته باشند. هفت شرکت از 10 شرکت در لیست "250 پیمانکار بین‌المللی برتر سال 2018 ENR" پیمانکاران اروپایی از کشورهایی مانند اسپانیا، آلمان، فرانسه، اتریش و انگلستان هستند و درآمد آن‌ها از بخش بین‌المللی تا 6.1 درصد در سال 2018 نسبت به سال پیشین افزایش‌یافته است.

در میان کشورهای اروپایی، ترکیه برترین رتبه را در شمار پیمانکاران ساخت‌وساز در لیست "250 پیمانکار بین‌المللی برتر ENR" با تعداد کلی 46 پیمانکار دارد. وضعیت ترکیه در سال‌های اخیر تغییرات زیادی داشته و درآمد ساخت‌وساز بین‌المللی آن درنتیجه کاهش هزینه ساخت‌وساز و چالش‌های دیپلماتیک آن با روسیه، کاهش‌یافته است.

این موضوع نیز مؤید این است که عوامل تجارت جهانی و سیاسی جغرافیایی - علاوه بر تقاضای خدمات ساخت‌وساز- وجود بر روی موفقیت فرامرزی یک کشور تأثیر می‌گذارند.

ممکن است پیمانکاران انگلستان حس کنند که به دلیل الزام قانونی در استفاده از BIM در قراردادهای دولتی از مزیت‌هایی برخوردار هستند. همچنین به نظر می‌رسد پیمانکاران انگلیسی در به‌کارگیری شیوه ساخت‌وساز مدولار یا پیش‌ساخته سازی نسبت به پیمانکاران نواحی دیگر یک گام جلوتر هستند. هرچه بیشتر از این تکنولوژی‌ها استفاده شود، بعداً در زمینه ساخت‌وساز بین‌المللی موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.

ایالات‌متحده در حال پیشرفت است اما در گام‌های اولیه قرار دارد

ایالات‌متحده، به دلیل سقوط جایگاه شرکت Bechtel در سانفرانسیسکو از رتبه پنجم در سال 2017 به رتبه دوازدهم در سال 2018، در لیست 10 پیمانکار برتر قرار ندارد. طبق گزارش سالانه شرکت Bechtel، درآمدها نه‌تنها در پروژه‌های بین‌المللی شرکت کاهش‌یافته که در پروژه‌های داخلی نیز این موضوع رخ‌داده است.

باوجوداینکه ممکن است Betchel کمبود درآمدی را از 49.4 میلیارد دلار در سال 2013 تا 25.9 میلیارد دلار در سال 2017 تجربه کرده باشد، این شرکت به‌طور دو چالشی را که پیمانکاران درزمان توسعه فعالیت خود در عرصه بین‌المللی با آن‌ها مواجه می‌شوند را شناسایی کرد. پیمانکاران باید قادر باشند عوامل خارجی ازجمله قیمت مواد اولیه را شناسایی و اصلاح کنند. پیمانکاران ایالات‌متحده و پیمانکاران کشورهای دیگر ممکن است در تجارت با کشورهایی مانند ایران که پروژه‌های مهمی دارند، تحت تأثیر ممنوعیت‌ها، تحریم‌ها و دیگر محدودیت‌ها قرار گیرند.

 بازار ساخت‌وساز ایالات‌متحده ازنظر تسلط بر بازار جهانی پتانسیل استفاده‌نشده بسیار زیادی دارد چراکه در حال حاضر کمتر از 20 درصد از برترین پیمانکاران ایلات متحده در حال فعالیت بین‌المللی هستند.

چالش‌های کسب‌وکار

به‌منظور رشد پورتفولیو پروژه‌های ساخت‌وساز بین‌المللی، پیمانکاران باید بر چالش‌های دیگر ازجمله الزامات افشای مسئولیت اجتماعی شرکت مالک پروژه (CSR) در کشورهای گوناگون غلبه کنند

ساخت‌وساز به‌طور ذاتی مسئولیت‌ناپذیر است، ساخت‌وساز به‌نوعی بر ضد محیط‌زیست طبیعی فعالیت می‌کند و ممکن است تأثیرات منفی ازجمله فرسایش زمین، کاهش منابع طبیعی، تولید زباله و شکل‌های مختلف آلودگی به همراه داشته باشد.

بنابراین پیمانکاران ساخت‌وساز بین‌المللی باید به‌طور سیستماتیک قادر باشند منافع اجتماعی پروژه‌های بزرگ را بررسی کرده و راه‌هایی را به‌منظور کاهش اثرات زیان‌بار ارائه کنند.

به علت چالش‌های انجام کار در نقاط جغرافیایی مختلف، پیمانکاران بین‌المللی ساخت‌وساز به‌طور کار را از طریق سرمایه‌گذاری مشترک تکمیل می‌کنند. هماهنگ کردن فعالیت‌ها و مدیریت ریسک در چندین نهاد کسب‌وکار، پیمانکار را در معرض ریسک‌های داخلی، خارجی و ریسک‌های پروژه قرار می‌دهد. بررسی یک پروژه سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی در تایلند نشان داد که رشوه و فساد مالی رایج‌ترین ریسک‌ها هستند؛ بنابراین واضح است که پیمانکاران بین‌المللی نیاز به سیستم‌هایی دارند تا آن‌ها را در برابر اقداماتی که ممکن است تعهدات قانونی و عمرانی به همراه داشته باشند، محفوظ نگه‌دارند.

چالش‌های بین‌المللی و کاربرد نرم‌افزارهای سازمانی

در این بازار ساخت‌وساز پر تقاضای جهانی، استفاده صحیح از تکنولوژی نقش بزرگی را در تعیین برنده و بازنده ایفا می‌کند. ساخت‌وساز تا مدت‌ها یکی از صنایعی بوده که در به‌کارگیری مجموعه نرم‌افزارهایی که مدیریت مرکزی پروژه را ممکن می‌سازند، پیشرفت کندی داشته است. اکثر شرکت‌های پیمانکاری بزرگ‌تر ماژول‌های منابع مالی و انسانی خود را از یک پایگاه نرم‌افزاری برنامه‌ریزی منابع پروژه (ERP) پیاده‌سازی می‌کنند؛ اما این سطح به آن‌ها امکان مدیریت متمرکز، مدیریت یک کار بزرگ جهانی پیچیده یا حتی مدیریت ویژگی‌های ریسک و جریان مالی پروژه‌های مهم را نمی‌دهد. اکثر عملیات واقعی ضروری برای موفقیت بین‌المللی کارهای بزرگ چند میلیارد دلاری هنوز هم در سیستم‌های غیر متصل انجام می‌شوند که قادر نیستند بخش‌های مختلف، شریکان و پیمانکاران جزء را در یک پایگاه داده منسجم گرد هم آورند.

زمانی که از سیستم‌های نرم‌افزاری چندگانه که شامل نرم‌افزارهای فاقد ارتباط با برنامه‌های دیگر هستند، استفاده شود و جزئیات ضروری پروژه در این نرم‌افزارها باشد، مدیریت تیم، شناسایی و کاهش ریسک‌های در حال وقوع دشوار خواهد شد. همچنین اسناد پراکنده در اکسل یا در نرم‌افزارهای Microsoft Project یا Primavera، باعث مشاهده با تأخیر عملکرد پروژه خواهد شد.

یکپارچگی ضعیف و ایجاد ریسک

اکثر پیمانکاران بزرگ نمی‌توانند یک راهکار نرم‌افزاری کاملاً یکپارچه برای المان‌های اصلی و ضروری موفقیت ارائه دهند.

 حتی ازنظر منابع مالی و انسانی، پیمانکاران اندکی می‌توانند اثر متقابل بین آن دو را نشان دهند. بااین‌وجود تعداد کمتری از پیمانکاران قابلیت مدیریت ریسک یکپارچه‌ای با دیگر قسمت‌های سازمان دارند. حتی زمانی که یک پیمانکار نرم‌افزار منابع مالی، انسانی و یا حتی مدیریت ریسک را از یک ارائه‌دهنده مشابه می‌خرد، غالباً این نرم‌افزارها پروژه‌های مستقلی با یک رابط انتقالی دارند که مجموعه داده‌ها را از یک نرم‌افزار به نرم‌افزار دیگر منتقل می‌کند.

ساخت‌وساز مجموعه‌ای از کسب‌وکارها (یا همان پروژه‌ها) است. درصورتی‌که هریک از پروژه‌ها تحت کنترل باشد، این تجارت تحت کنترل خواهد بود.

باوجود هماهنگی کامل در سازمان، جریان داده در قسمت‌های مختلف وجود خواهد داشت و می‌توان چگونگی سازمان یافتن تک‌تک پروژه‌ها را تنظیم کرده و یا در صورت نیاز تغییر داد. این پیمانکار بین‌المللی را برای تحویل استراتژیک پروژه در بازار پرهیاهوی جهانی در موقعیت بهتری قرار می‌دهد.

تکنولوژی و امکان تغییر قوانین

پیمانکاران بین‌المللی بهتر است بررسی کنند که آیا تکنولوژی‌های پربحث مانند BIM، AI و loT می‌توانند در تغییر روش انجام این کسب‌وکار به آن‌ها کمکی کنند یا خیر.

هوش مصنوعی (AI) هر تجارت و همین‌طور در ساخت‌وساز فناوری‌های تجاری موجود را تحت تأثیر قرار خواهد داد. سودمندترین روش می‌تواند برنامه‌ریزی بر اساس الگوریتم باشد که امکان اختصاص نیروی کاری را بر اساس تقاضا و نیاز واقعی فراهم می‌کند. پروژه‌های چندگانه‌ای که تغییر اولویت‌ها و برنامه زمانی را تجربه می‌کنند با چالش برنامه‌ریزی مواجه خواهند شد که کنترل شرایط را طاقت‌فرسا می‌سازند.

نرم‌افزار زمان‌بندی ساخت‌وساز مبتنی بر هوش مصنوعی همچون برنامه‌ریزی 4D روشی که برای سازمان‌دهی ساخت‌وسازهای پیچیده استفاده می‌شود- می‌تواند مشکلات پیچیده را در زمان واقعی حل کند.

زمان‌بندی 4 بعدی BIM طراحی پروژه‌های واقعی را بر اساس محدودیت‌های هندسی و فیزیکی ممکن می‌سازد. این برنامه‌ریزی امکان شبیه‌سازی فرآیندهای آینده ساخت‌وساز را از طریق تورهای مجازی ممکن می‌سازد. پیمانکاران از طریق این روش و بر اساس محدودیت‌ها، می‌توانند چالش‌ها را قبل از رخداد بررسی کنند و درنتیجه زمان تحویل پروژه کاهش، کیفیت بهبود و هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

در حین ساخت ممکن است تجهیزات از راه دور در محیط‌های خطرناک به کار گرفته شوند. با استفاده از loT می‌توان موقعیت تجهیزات را شناسایی و یا ساعت‌های کارکرد را محاسبه کرد.

سنسورهای loT همچنین می‌توانند به‌صورت خودکار دیتابیس‌هایی را که مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) را پشتیبانی می‌کنند در شرایط چرخه عمر سازه به‌روزرسانی کنند.

  چه کسی برنده این مسابقه خواهد بود؟

باوجوداینکه اهمیت جغرافیا و وابستگی‌های ملیتی در میدان رقابت انکارناپذیر است اما موفقیت افراد تا حد زیادی به اینکه با چه سرعتی می‌توانند تکنولوژی‌های جدید را جایگزین روش‌های قدیمی ‌کنند، وابسته است.

 

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

 

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .