ایبوک ۸۹: طراحی لرزه ای قاب خمشی با شکل پذیری ویژه بتنی

ایبوک ۸۹: طراحی لرزه ای قاب خمشی با شکل پذیری ویژه بتنی

همواره مشاهده اعداد به نسبت بزرگی که در ضریب رفتار های مرتبط با سیستم‌های باربر جانبی ویژه در آیین نامه‌ها مطرح می‌شود وسوسه کننده است برای طراحان، به‌خصوص آنان که جوان‌تر و کم تجربه تر هستند تا از چنین سیستمی برای ساختمان مدنظرشان استفاده کنند. اگر چه ضوابط و بندهایی وجود دارد که در عمل موجب می‌شود تا طراحی ویژه بندرت صورت گیرد. در این متن ضمن بیان این بندهای محدود ساز به توضیح این مورد نیز خواهیم پرداخت که اصولاً چه زمانی استفاده از قاب خمشی ویژه از نظر فنی و اقتصادی مقرون به‌صرفه خواهد بود همچنین راهکارهایی معقول و مطابق با آیین نامه برای کم کردن درد سرهای اجرایی چنین سیستمی مطرح خواهد شد.

اساساً انتخاب سیستم باربر جانبی در ساختمان‌ها از جمله مواردی است که تأثیر بسزایی در پایداری ساختمان در برابر زلزله و اقتصاد پروژه دارد. مطابق با فلسفه مهندسی، مهندس کسی است که میان انواع راهکارها و روش‌های موجود، بهینه‌ترین را اتخاذ نماید. از این رو شناخت انواع روش‌های طراحی و اجرا امری ضروری است؛ در این متن سعی گردیده با ترکیب مطالب مهم مطرح شده در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، مقالات NIST ((National Institute of Standards and Technology به همراه بخش‌هایی از aci318 بحث طرح و اجرای قاب‌های خمشی ویژه مورد بررسی قرار گیرد.

 

ترجمه شده توسط تیم مترجمین 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده

فرزام بداغی

کارشناس ارشد عمران از دانشگاه تبریز ، عضو تیم مترجمین 808
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
میراگر پیستونی
سلام وقت بخیر میراگرهای پیستونی جزو کدوم میراگرها محسوب میشن؟
عکس کاربر
2پاسخ
مشکل دوره تناوب زیاد
باسلام و احترام بنده سازه 9 طبقه با دیواربرشی طراحی کردم برای کنترل زمان تناوب تحلیلی مشکلی وجود دارد 4مود(mode) اول مقدار پریود بسیار زیاد می باشد مثلا 6300000 هیچگونه وارنینگ و اروری نیز نمیدهد .مشکل گویا در طبقه بام هست چون طبقه بام را که حذف کردم پریود مناسب بدست آمد... جالب این است سقف دال است و وقتی سقف بام را تغییر به تیرچه میکنم مشکل پریود حل میشود! ممنون اگر پاسخگو باشید
عکس کاربر
1پاسخ
در زمان قالب برداری بخش 9-121-10 از مبحث نهم مقررات ملی منظور از پایه های اطمینان چیست؟
مثال عرض کنم ،برای اجرای سقف تیرچه بلوک بعضی شناژها و تای بیم ها بایستی قالب زیرین بسته شود و زیر قالب شمع گذاری می گردد....ایا این شمع همان پایه اطمینان است...جدولی که در مبحث نهم برای قالب برداری داده شده میگه قالب زیرین تیر 7 شبانه روز و پایه های اطمینان 10 شبانه روز....این تناقض نیست؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .