آغاز مطالعات فاز دوم طرح استحکام‌ بخشی و مقاوم‌ سازی مجموعه مفخم بجنورد

8 تير 1399 - 16:21
آغاز مطالعات فاز دوم طرح استحکام‌ بخشی و مقاوم‌ سازی مجموعه مفخم بجنورد

به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، حبیب یزادن‌پناه روز سه‌شنبه سوم تیرماه ۹۹ با اعلام این خبر اظهار کرد: «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال اعتبار به‌منظور انجام این مطالعات و با هدف اجرای طرح توسعه و احیای مجموعه مفخم، اختصاص پیدا کرده است.»

او با اشاره به همکاری دانشگاه اصفهان در پروژه مقاوم‌سازی آیینه‌خانه و عمارت مفخم بجنورد، عنوان کرد: «در این مرحله آزمایش‌های شناخت مقاومت مصالح و دیگر مطالعات فنی انجام و اجرایی می‌شود.»

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی تصریح کرد: «این اقدامات در راستای رفع مشکلاتی است که پس از زلزله اردیبهشت‌ماه سال ۹۶ برای این بنای تاریخی رخ داد.»

آیینه‌خانه مفخم یکی از یادمان‌های برجسته دوره قاجار است، حدود سال ۱۳۰۰ هجری به دستور یار محمدخان شادلو، معروف به سردار مفخم ساخته شده و با شماره ۱۱۶۷ به ثبت ملی رسیده است.

عمارت مفخم نیز که هم‌زمان با آیینه‌خانه ساخته شد، بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین اثر تاریخی دوره قاجار در خراسان شمالی است و با شماره ۹۵۲ در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

این بنای مجلل ۳۴ اتاق با دو تالار بزرگ دارد. نمای اصلی ساختمان در سمت جنوب است که سراسر آن به زیباترین وجهی با انواع فنون کاشی‌کاری معرق، هفت‌رنگ و با طرح‌ها و نقوش انسانی، حیوانی، اسلیمی، ختایی و هندسی زینت یافته است.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه اختصاص مفصل فایبر به دیوارهای برشی چگونه است؟
در تعریف مفصل فایبر به دیوارهای برشی بایستی دو مفصل تعریف شود، یکی برای مقطع بتنی و یکی برای میلگردها. مشخصات مفصل میلگردها بایستی به چه صورت باشد؟ در صورت انتخاب گزینه specified rebar layout تنظیمات باید چطور تعریف شود؟
عکس کاربر
3پاسخ
تعيين پارامترهای میراگر ویسکوز برای اعمال در نرم افزار
با سلام . من روی موضوع بررسی سطح عملکرد قاب های بتن مسلح مجهز به میراگر ویسکوز کار میکنم . و چون نمیخوام زیاد وارد مسایل ریاضی و معادلات طراحی میراگر ها بشم . میخوام از طریق ازمون خطا یک میراگر معرفی کنم و سپس نیرو های محوری ماکزیمم میراگر را برداشت کنم و سپس از یک کاتالوک اماده از میراگر های موجود میراگ متناسب با سازه را انتخاب کنم . اما در برداشت و بدست اوردن و محاسبه پارامتر های میراگر که باید به نرم افزار سپ 2000 معرفی کنم مشکل دارم از جمله توان میراگر (a) و سختی میراگر و ضریب میرایی میراگر . اگر ممکن هست خواهش میکنم به من کمک کنید . حتی اگر کاتالوگ مناسب در این مورد در دسترس دارید یا اینکه منبع خاصی سراغ دارید معرفی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...