مقاله تحلیلی: موزه گوگنهایم در بیلبائو

مقاله تحلیلی: موزه گوگنهایم در بیلبائو

موزه گوگنهایم در شهر بندری بیلبائو در اسپانیا، یکی از نمادین‌ترین نمونه‌های معماری مدرن است و به عنوان «باشکوه‌ترین ساختمان عصر حاضر» توصیف و شناخته می‌شود.

این موزه در سپتامبر 1997 افتتاح شد. سازه تیتانیومی این موزه که شبیه مجسمه است به دلیل داشتن زوایا و انحناهای مختلف در زیر نور خورشید می‌درخشد. دلیل آن است که معماران از روش متفاوتی برای طراحی آن استفاده کرده‌اند. این موزه در نزدیکی یک جاده و پل قرار دارد که آن را به نقطه عطفی برای کسانی که سفر می‌کنند، تبدیل کرده است.

به عنوان یکی از چندین موردی که متعلق به بنیاد سولومون گوگنهایم است، این موزه مدرن و معاصر هنری به طور مداوم میزبان نمایشگاه‌هایی است که توسط هنرمندان اسپانیایی و بین‌المللی برگزار می‌شود. همین عامل سبب شده که با ایجاد زندگی دوباره در بیلبائو این منطقه تبدیل به یکی از پر بازدیدترین نقاط به لحاظ گردشگری شود.

معمار آمریکایی-کانادایی، فرانک گری توسط بنیاد گوگنهایم انتخاب و از او خواسته شد که طراحی را با در نظر داشتم دو فاکتور خلاقانه و جسورانه انجام دهد. او قصد داشت طراحی را بر اساس الگوی شهری بیلبائو انجام دهد.

طراحی و ساخت

دولت باسک (یک گروه نژادی هستند که عمدتاً در شمال شرق اسپانیا و جنوب غرب فرانسه زندگی می‌کنند) در سال 1991 با هدف ساخت موزه جدید گوگنهایم در شهر بندری بیلبائو در خواستی را به بنیاد گوگنهایم ارسال کرد. این اقدام نقطه عطفی در برنامه‌های بازسازی این شهر قدیمی و صنعتی با هدف مدرن سازی آن بود. دولت هزینه‌های ساخت و ساز را تقبل کرد و بودجه سالانه‌ای برای موزه در نظر گرفت.

با توجه به اینکه بیلبائو در کنار رودخانه نرویون شکل گرفته، از گری خواسته شد که تعادلی بین سطح خیابان و امتداد رودخانه ایجاد کند. شیفتگی دوران کودکی این معمار در مورد ماهی‌ها به عنوان منبع الهامی برای استفاده از کاشی‌های تیتانیوم براقی استفاده شد که مانند فلس‌های یک ماهی غول پیکر به نظر می‌رسیدند. بدین منظور از 33000 کاشی بسیار کم ضخامت استفاده شد که دارای اثرات ارگانیکی بر محیط هستند و همچنین رنگ آن‌ها در شرایط آب و هوایی و روشنایی‌های مختلف تغییر می‌کند. 

پیچیدگی ریاضی منحنی‌های چرخان نیاز به استفاده نوآورانه از نرم افزار سه بعدی CATIA داشت چراکه کاربرد این نرم افزار عمدتاً در صنعت هوا و فضا است. این موضوع به طرح‌های پیچیده گری اجازه می‌داد که خروجی‌هایی به عنوان مدل‌های دیجیتال داشته باشند که بعداً نیز قابل اصلاح بودند.

دیوارهای پرده‌ای و شیشه‌ای بزرگ، بخش داخلی و خارجی را به هم مرتبط می‌سازد و قضای مرکزی را غرق در نور می‌کند. در بالای این فضای 45 متری یک نورگیر بزرگ به شکل یک گل فلزی وجود دارد. هر سه طبقه ساختمان توسط راهروهای منحنی، راه پله‌ها و آسانسورهای تیتانیومی و شیشه‌ای به این فضا متصل شده‌اند.

مساحت ساختمان 24000 متر مربع است که 11000 مترمربع آن به فضای نمایشگاهی اختصاص داده شده است. ده مورد از نوزده گالری موزه را می‌توان با نمای سنگ آهک بر روی سطح خارجی شناسایی کرد. نه تای دیگر را می‌توان به واسطه اشکال چرخان که دارای روکش تیتانیوم هستند، تشخیص داد.

این موزه در تاریخ مقرر شده و با بودجه تعیین شده توسط شرکت پیمانکاری اسپانیایی Ferrovial با هزینه کلی 89 میلیون دلار ساخته شد. در زمان ساخت پروژه تیتانیوم ارزان‌تر از فولاد ضد زنگ بود. این موزه از معدود ساختمان‌ها در جهان می‌باشد که دارای روکش تیتانیومی است.

 پس از تکمیل

این موزه در ماه اکتبر سال 1997 توسط خوان کارلوس اسپانیایی افتتاح شد و به عنوان یک شاهکار معماری در سراسر جهان مورد ستایش قرار گرفت. در آن زمان این موزه به عنوان شاهکار قرن بیستم و به عنوان یک مثال دیدنی و جذاب از سبک ساختار شکنی در معماری شناخته می‌شد.

در این موزه همچنین از اصطلاح «اثر بیلبائو» برای توصیف اثرات اجتماعی و اقتصادی معماری در موفقیت کلی یک شهر الهام گرفته شده است. در طول سه سال اول پس از افتتاح، این موزه تقریباً 4 میلیون بازدید کننده داشت که در حدود 500 میلیون یورو در فعالیت‌های اقتصادی (هتل‌ها، رستوران‌ها، خرید، مشاغل محلی برای حمایت از افزایش گردشگران و پرداخت مالیات) تولید مالی داشت. این موزه حدود 1 میلیون بازدید کننده در هر سال دارد.

این موزه سومین ساختمان در بیلبائو بود که بخشی از برنامه بازسازی شهر بندری محسوب می‌شد. این موزه در نزدیکی دانشگاه قرار دارد.

اطلاعات پروژه

  • آدرس: اسپانیا، بیزیکایا، بیلبائو،
  • شروع ساخت: اکتبر 1993
  • پایان ساخت: اکتبر 1997
  • مساحت ساختمان:24000 مترمربع
  • تعداد طبقات: 3
  • معمار: فرانک گری
  • پیمانکار اصلی: Ferrovial
  • هزینه ساخت:89 میلیون دلار
  • مالک: بنیاد سولومون گوگنهایم

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل مقاله:guggenheim_museum_bilbao.pdf

PDF
درباره نویسنده
عکس‌های الهه رحیمی

الهه رحیمی

مهندس سازه
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    اخه دو صفحه فقط

    عکس‌های fatemmeha5
    fatemmeha5

    سلام
    متشکر که نظر خود را اطلاع دادید
    هم اکنون مبلغ این مقاله کامل رایگان شد و مبلغی که شما بابت دریافت کامل مقاله پرداخت کرده بودید کامل به حسابتان برگردانده شده است
    پشتیبانی وبسایت 808

    عکس‌های Civil808-Admin
    Civil808-Admin