مقاله تحلیلی: چگونه تبخیر سطحی را در بتن به حداقل برسانیم؟

مقاله تحلیلی: چگونه تبخیر سطحی را در بتن به حداقل برسانیم؟

تبخیر زیاد از سطح بتن موجب مشکلاتی در رابطه با دوام، کیفیت و مقاومت سازه بتنی می‌شود. اگر میزان تبخیر بیشتر از ۱ کیلوگرم در مترمربع در ساعت باشد، احتمال بروز ترک‌های انقباضی پلاستیک وجود دارد؛ بنابراین برای اینکه سرعت تبخیر از ۰.۵ کیلوگرم در مترمربع در ساعت فراتر نرود، انجام اقدامات مناسب ضروری است.

 بررسی‌ها نشان داده که سرعت تبخیر به‌شدت به دو متغیر وابسته است: سرعت اسمی باد و دمای بتن؛ بنابراین می‌توان اقدامات لازم را در جهت کنترل دمای بتن و اثرات باد متمرکز کرد.

استراتژی‌های کنترل تبخیر را می‌توان شامل نصب سایه‌بان‌ها، بادشکن‌ها، استفاده از مه پاشی و کاهنده‌های تبخیر دانست.

طبیعتاً میزان تبخیر درجاهایی که سایه هست کمتر از مناطقی است که مستقیماً در معرض نور خورشید قرار دارند. اگر به هر دلیلی امکان استفاده از سایه‌بان‌ها در پروژه وجود ندارد، می‌توان از تجهیزات کاهنده تبخیر استفاده کرد. بادشکن‌ها سرعت باد و متعاقباً سرعت تبخیر را کاهش می‌دهند.

۱- سایه‌بان‌ها و بادشکن‌ها

سایه‌بان‌ها و بادشکن‌ها راه خوبی برای کاهش سرعت تبخیر سطح بتن و نهایتاً داشتن یک سازه بتنی باکیفیت محسوب می‌شوند. بااین‌حال نصب سایه‌بان‌ها و بادشکن‌ها همیشه ممکن نیست. در این موارد باید از گزینه‌های دیگر برای کاهش سرعت تبخیر سطحی بتن استفاده کرد.

۲- مه پاشی

مه پاشی یکی از روش‌های عمل‌آوری بتن است که در آن آب به شکل مه روی سطح بتن پخش می‌شود. به این صورت رطوبت نسبی سطح بتن افزایش می‌یابد و سرعت تبخیر کاهش می‌یابد. برای اینکه میزان تبخیر در روزهایی که وزش باد وجود دارد پایین نگه داشته شود باید مه پاشی به‌صورت مکرر انجام شود.

۳- کاهنده‌های تبخیر

اگر هیچ‌کدام از استراتژی‌های بالا جواب نداد می‌توان از کاهنده‌های تبخیر استفاده کرد. کاهنده‌های تبخیر از آب و یک ترکیب شیمیایی تشکیل می‌شوند که درنتیجه یک لایه روغن مانند روی سطح بتن ایجاد می‌کنند. به این صورت میزان تبخیر کاهش می‌یابد.

از کاهنده‌های تبخیر نباید روی سطح بتن استفاده کرد چراکه در این صورت بتن حاوی %۹۰ آب خواهد بود و این به معنای افزایش نسبت آب به سیمان است که کیفیت و دوام بتن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اثربخشی کاهنده‌های تبخیر به زمان و دفعات استفاده از آن بستگی دارد. توصیه می‌شود که برای کاهش اثرات ناشی از تبخیر سطحی بالا از ترکیبات ضعیف‌تر ولی با دفعات بیشتر استفاده شود.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .