مقاله تحلیلی: نکات مهم قالب برداری

مقاله تحلیلی: نکات مهم قالب برداری

قبل از اینکه به بحث درباره فرآیند قالب برداری بپردازیم باید بدانیم قالب چیست. قالب‌ها قبل از بتن‌ریزی دورتادور المان بتنی قرار می‌گیرند تا علاوه بر شکل دادن بتن به شکل المان موردنظر، بتن ریخته شده را تثبیت کنند.

حال سؤال این است که چرا قالب‌ها برداشته می‌شوند؟ در پایان مرحله عمل‌آوری، بتن به میزانی از سختی می‌رسد که می‌تواند وزن خود را تحمل کند و ازاین‌رو دیگر لزومی به وجود قالب‌ها نیست. سختی بتن بر اساس کشوری که پروژه در آن در حال اجراست بر مبنای مگاپاسکال (MPa) یا پوند بر اینچ مربع (PSI) اندازه‌گیری می‌شود.

بااینکه ممکن است حذف قالب کار دشواری به نظر برسد اما ما در ادامه گام‌به‌گام این فرآیند را شرح داده‌ایم تا این کار برای شما تسهیل شود.

گام اول: بتن را ارزیابی کنید

•اطمینان حاصل کنید که عمل‌آوری بتن کامل شده است و سطح آن استحکام کافی دارد.

•به این منظور پیشنهاد می‌شود از سنسورهای بی‌سیم برای کنترل مقاومت و دمای بتن استفاده کنید که به‌مراتب اطلاعات دقیق‌تری نسبت به تست نمونه‌های استوانه‌ای ارائه می‌کنند.

•وضعیت آب‌وهوا یک فاکتور مهم در بررسی بتن است چراکه در زمستان نسبت به تابستان مدت‌زمان طولانی‌تری باید به عمل‌آوری و سپس حذف قالب‌ها اختصاص داد.

گام دوم: قالب برداری را از سطوح فوقانی شروع کنید

•قالب برداری همیشه باید از بالای یک دال شیب‌دار شروع شود.

•برای باز کردن بست هایی که قالب‌ها را به هم متصل می‌کنند می‌توانید از یک چکش استفاده کنید.

•در حین ساخت دال‌ها و تیرها معمولاً تحت بار زنده قرار دارند بنابراین اطمینان حاصل کنید که بتن این المان‌ها به لحاظ تحمل این بارها به مقاومت کافی رسیده باشد.

گام سوم: سپس به سراغ زمین و کناره‌ها بروید

•میله‌ها یا تکیه‌گاه‌های قالب‌ها که به زمین اتکا دارند باید به‌دقت برداشته شوند تا از آسیب دیدن میله‌ها و همچنین قالب‌ها جلوگیری شود.

•قالب برداری از وجه‌های کناری را به‌صورت یکی در میان انجام دهید. این کار به حفظ تعادل سازه کمک می‌کند. درصورتی‌که امکان تمیز کردن و خشک‌کردن قالب‌ها وجود دارد حتماً برنامه‌ای ترتیب دهید که از آن‌ها مجدداً استفاده شود در غیر این صورت آن‌ها رو دور بیندازید.

این نکات را در نظر داشته باشید اما برای شرایط غیرمترقبه احتمالی یا انتخاب فرآیندهای بهینه‌تر با توجه به عوامل متعددی که وجود دارد برنامه‌ریزی کنید. برخی از این عوامل عبارت‌اند از: نوع سیمان، گرید بتن، تسریع فرآیند عمل‌آوری بتن.

زمان قالب برداری سیمان پرتلند معمولی

 

نکاتی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی در حین قالب برداری

  • برای قالب برداری از وسایلی همچون دیلم ها، یا هر وسیله دیگری که ممکن است به بتن آسیب بزند استفاده نکنید در عوض می‌توانید از گوه‌های چوبی بدین منظور استفاده کنید.
  • در صورت حذف زودهنگام قالب‌ها ممکن است با ریسک‌های مختلفی روبرو شوید که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
  1. اگر بتن به‌سختی لازم نرسیده باشد ممکن است تیرها و ستون‌ها دچار شکم‌دادگی شوند یا از راستای خود خارج شوند
  2. درصورتی‌که بتن به مقاومت کافی نرسیده باشد این احتمال وجود دارد که سازه فروبریزد.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل آرماتور محاسبه شده تیر، کمتر از حد معین در مبحث نهم 9-14-5 (92)
در سازه ای 2 طبقه، ستون ها 30 * 30 بوده و تیرها هم 30 * 40 لحاظ شده است. مقدار آرماتور طولی تیر با در نظر گرفتن رابطه 9-14-5-2-1 و Asmin=pmin*b*d خیلی کمتر است. pmin=0.0035 Asmin=0.0035*30*(40-5)=3.675 عددی که در مقادیر مقاطع پایین تیرها بوسیله نرم افزار محاسبه شده از عدد حاصله بالا خیلی کمتر است. در این موقعیت چه نظر تخصصی دارید؟ چطور باید اقدام کرده و ادامه داد؟ ممنون از توجه تان. عکس مربوطه: https://s6.uupload.ir/files/2022-09-07_copy_f0t3.jpg
عکس کاربر
0پاسخ
در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

در یک تیر بتنی با Fc=30mpa , fy=400mpa مقدار درصد آرماتور متوازن (بالانس) چقدر است؟

ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .