آشنایی اجمالی با برخی قابلیت ها و ویژگی های نرم افزار Robot Structural Analysis

شاید همه ما شرکت Autodesk را فقط با نام اتوکد میشناسیم اما نرم افزار بسیار قدرتمند Robot Structural Analysis Professional 2014 که محصول همین شرکت هست با داشتن محیط کاری پویای خود به مهندسین سازه این امکان را می دهد تا در سریعترین زمان ممکن به مدلسازی و تجزیه و تحلیل سازه های پیچیده بپردازند . در چند شماره اخیر از اخبار بخش تحلیلی آموزشی 808 به معرفی قابلیت های نرم افزار های مختلف عمرانی پرداختیم ، در این شماره نیز قصد داریم شما را با قابلیت های یکی دیگر از نرم افزار های پر کاربرد و تخصصی سازه آشنا کنیم:

 

نرم افزار Robot Structural Analysis Professional در ابتدا به نام Robot Millennium بوده که از سال 2009 میلادی اولین نسخه با نام RSAP منتشر شد و اکنون نیز از اوایل ماه می سالِ 2013 ، نسخه 2014 آن در دسترس عموم قرار گرفت. شرکت سازنده این نرم افزار، کمپانی بسیار معروف و معتبر Autodesk می‌باشد که برای عموم مهندسان در رشته های مختلف مهندسی با نرم افزار AutoCAD شناخته شده است.

 در رابطه با قابلیت های متنوع این نرم افزار باید گفت که در ابتدای کار با این نرم افزار، با 16 محیط روبرو می‌شوید که جهت آشنایی هرچه بیشتر عزیزان، بنده این 16 محیط را به شرح ذیل معرفی خواهم کرد. البته لازم به ذکر است که وجود این 16 محیط به این معنی نیست که این محیط ها کلا با هم متفاوت هستند و مثلا هیچکدام کارِ دیگری را انجام نمی‌دهند؛ بلکه در هر یک از این محیط‌ها ابزارهای مخصوص به آن وجود دارد و بعضا هم می‌توانند کار یکدیگر را انجام دهند.

  • 1- Building Design : در این محیط امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی سازه های ساختمانی مختلف اعم از فولادی، بتنی و چوبی را خواهید داشت.
  • 2- Frame 3D Design : در این محیط امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی قاب های سه بعدی نظیر سازه های صنعتی مختلف را خواهید داشت.
  • 3- Shell Design : در این محیط امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی سازه های پوسته ای نظیر سیلوها یا مخازن و ... را خواهید داشت.
  • 4- Truss 3D Design : در این محیط نیز امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی خرپاهای سه بعدی نظیر دکل‌های انتقال نیرو و ... را خواهید داشت.
  • 5- Plate Design : در این محیط امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی صفحات همچون دال‌ها و ... را دارید.
  • 6- Frame 2D Design : در این محیط هم می‌توانید قاب های دو بعدی را مدلسازی، تحلیل و طراحی نمایید.
  • 7- Grillage Design : در این محیط هم امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی شناژ را خواهید داشت.
  • 8- Truss 2D Design : در این محیط می‌توان خرپاهای دو بعدی را مدلسازی، تحلیل و طراحی کرد.
  • 9- Volumetric Structure Design : در این محیط امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی سازه های حجمی نظیر بدنه سدها، پل‌ها و ... را خواهید داشت.
  • 10- Plane Stress Structure Design : در این محیط هم امکان مدلسازی، تحلیل و طراحی دیوار برشی و تیرهای اسپندرال وجود دارد.
  • 11- Plane Deformation Structure Design : در این محیط می‌توان اثر تغییر شکل‌ها را در طراحی سازه در نظر گرفت.
  • 12- Axisymmetric Structure Design : در این محیط امکان طراحی سازه های دارای تقارن محوری وجود دارد.
  • 13- RC Element Design : در این محیط می‌توان اعضای بتنی میلگرد گذاری شده نظیر مقطع T شکل و ... را طراحی کرد.
  • 14- Connection Design : در این محیط هم امکان طراحی اتصالات سازه‌های فولادی وجود دارد.
  • 15- Section Definition : در این محیط می‌توان مقطع با شکل دلخواه مدلسازی کرد و حداکثر ظرفیت باربری آن را آنالیز کرد. همچنین در این محیط اطلاعات گوناگونی از مقطعِ مدلسازی شده، قابل دریافت است.
  • 16- Parametrized Structure Design : در این قسمت می‌توان سازه با شکل هندسی دلخواه را طراحی کرد.

 یادآوری می‌کنم که تفاوت بعضی از این محیط‌ها در ابزارهای مربوط به آن است و اما بعضی محیط‌ها هم مانند محیط طراحی اتصالات، کاملا از دیگر محیط‌ها متفاوت می‌باشند. برای مثال در محیط طراحی سازه های ساختمانی امکان طراحی سازه و دیوار برشی و پی و شمع و اتصالات و ... هم وجود دارد و اینطور نیست که فقط سازه را طراحی کند و قادر به طراحی دیوار برشی یا اتصالات نباشد.

شاید وجود این تعداد محیط برای شما بسیار گیج کننده باشد اما با ورود به هریک از محیط ها و دیدن منوهای آن و دیدنِ اینکه می‌توان در هر محیط از امکانات طراحی سایر محیط‌ها هم استفاده کرد، به محیط ها مسلط می‌شوید. البته بنده توصیه میکنم که اگر آشنایی مختصر با این محیط ها هم ندارید از محیط Building Design  استفاده کنید تا امکان استفاده از تمامی امکانات طراحیِ برنامه را داشته باشید. باز هم تاکید کنم که در محیط Building Design هیچ نگرانی نداشته باشید چون می‌توانید همه اجزای سازه نظیر تیر و ستون و سقف و دیوار برشی و دیوار حائل و پی و شمع و اتصالات سازه های فولادی و خلاصه تمامی اجزا را دارید. پس، از محیط Building Design استفاده کنید چون تقریبا کاملترین محیط است.

و اما نرم افزارProfessionalRobot Structural Analysis قادر به طراحی چه اجزایی است؟ 

در نرم افزار RSAP امکان طراحی تیر و ستون سازه‌های فولادی و چوبی و بتنی، انواع سقف، دیوار برشی، انواع پی، شمع، شناژ، دیوار حائل، بادبند، اتصالات سازه‌های فولادی و اتصالات سازه‌های چوبی و ... وجود دارد.

 

انواع تحلیل (آنالیز ) در نرم افزارProfessionalRobot Structural Analysis : 

نرم افزار RSAP دارای انواع آنالیز به شرح ذیل است:

Modal taking into account static forces- Statics - Buckling- Harmonic Analysis - Modal - Push Over - Harmonic in the frequency domain (FRF)-  Spectral - Seismic - Time history - Modal with automatic definition of seismic case - Footfall

 

انواع طراحی سازه‌های بتنی در نرم افزارProfessionalRobot Structural Analysis :

در نرم افزار RSAP امکان طراحی سازه‌های بتنی به دو صورت زیر وجود دارد:

1- طراحی Required : این روش طراحی به این صورت است که برای المان بتنی(فرقی ندارد که چه المانی باشد.هر المان بتنی)، حداقل اعداد مربوط به میلگرد مورد نیاز و سایر اطلاعات میلگرد گذاری مورد نیازِ حداقل، به صورت عددی توسط برنامه قابل استخراج است.

2- طراحی Provided : در این روش طراحی، المان بتنی (فرقی ندارد که چه المانی باشد.هر المان بتنی)، به صورت میلگرد گذاری شده و آماده به همراه نقشه های اجرایی ارائه می‌شود.

این نرم افزار امکانات و موارد و منوهای فوق العاده متنوعی دارد برای یک مثال دیگر اگر بخواهم به یک مورد جزیی اشاره کنم  می‌توانم به پرداختن این نرم افزار به جزئیات بسیار دقیق و جالب مانند نقص در عضو اشاره کرد، مثلا در مواقعی شده که تیرآهن در طول حمل و نقل یا حادثه دچار اعوجاج یا خم می‌شود که حق استفاده از آن را نداریم. اما در این نرم افزار میتوانیم به برنامه به صورت عددی و علمی بگوییم که مثلا فلان عضو دارای فلان مشکل است تا در تحلیل و طراحی اثر این نقص عضو را هم در نظر بگیرد و بتوان از آن عضو دارای نقص استفاده کرد.

به دلیل وسعت بسیار زیاد و امکانات و قسمت‌های زیاد این نرم افزار، راجع به موارد دیگر در این پست صحبتی نمی‌کنم تا در قسمتی مجزا که دیگر موارد از این نرم افزار را عرفی کنم.

تا حالا که چیزایی از امکانات نرم افزار Robot یاد گرفتید میتوان مشاهده کرد که نرم افزارهایی مثل ETABS و SAP و SAFE در مقایسه با Robot مختصر و ساده هستند و در خیلی مسائل وارد نمیشوند. مثلا نرم افزارهای فوق حتی امکان بارگذاری مثلثی شکل سطحی(مشابه بارگذاری دیوار حائل در کنار خاک) را ندارند در صورتی که Robot این امکان را با امکانات بسیارِ دیگر در زمینه بارگذاری دارد. در صورت داشتن سوال با ایمیل بنده تماس داشته باشید.

نسخه کامل PDF این خبر تحلیلی آموزشی را میتوانید از طریق زیر دانلود کنید:

دانلود

 


مطالب مرتبط:

 

- دسته بندی بخش اخبار تحلیلی وبسایت Civil808

» یادداشت 32- همکاری با بخش تحقیق و توسعه 808، راهنمای انتشار اخبار تحلیلی آموزشی

» اخبار تحلیلی:حداقل هایی که مهندسان و دانشجویان مهندسی بایست از اینترنت بدانند

چند توضیح:

  • شما نیز اگر مطالب مرتبط با مهندسی عمران دارید که به صورت چالشی موضوع مربوطه را  مورد تحلیل قرار داده اید می توانید به عنوان نویسنده میهمان با ما همکاری داشته باشید. کافیست از طریق ایمیل ما مطلب خود را برایمان ارسال فرمایید تا پس از بررسی در سایت منتشر شود.
  • Civil808  تنها میتواند میزبان آندسته از اخبار و مقالات تخصصی مرتبط با مهندسی عمران باشد که رعایت کننده قانون کپی رایت بوده و تحت تالیف مستقیم انتشار دهنده محتوا باشد.
  • Civil808  تنها میزبان مطالبیست که برای اولین بار چه در سطح وب و چه در سطح فیزیکی به چاپ میرسد،
  • محتوای مندرج از اطلاعات بخش نویسندگان میهمان اخبار تحلیلی آموزشی 808 با مسئولیت مستقیم نویسندگان مربوطه میباشد.
  • برای دریافت جزئیات بیشتر از همکاری در بخش خبری 808 میتوانید این یادداشت را مطالعه بفرمایید.
درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    با سلام و تشکر از مطلبتون. برای یادگیری این نرم افزار چه منبعی در ایران وجود داره؟

    عکس‌های paradox64
    paradox64