مقاله تحلیلی: ۹ مورد از بی‌نظیر‌ترین ساختمان ‌های سازگار با محیط ‌زیست در جهان

مقاله تحلیلی: ۹ مورد از بی‌نظیر‌ترین ساختمان ‌های سازگار با محیط ‌زیست در جهان

 معماران و مهندسان در راستای کاهش هزینه‌ها و اثرات زیست‌محیطی ساختمان‌ها، ایده‌های بسیار جالب‌توجهی را مطرح می‌کنند. از استفاده هرچه بیشتر از منابع انرژی تجدید پذیر گرفته تا بهبود نحوه مصرف انرژی در ساختمان‌ها، راهکارهای منحصربه‌فرد و سازگار با محیط‌زیست بسیاری در حال توسعه هستند.

با توجه به این نکته، در اینجا برخی از جالب‌ترین و پایدار‌ترین ساختمان‌های جهان را معرفی می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

۱. این هتل نخستین هتل انرژی مثبت در جهان است.

مقاله تحلیلی: ۹ مورد از بی‌نظیر‌ترین ساختمان ‌های سازگار با محیط ‌زیست در جهان

این هتل که در نروژ قرار دارد یکی از منحصربه‌فردترین ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در جهان است. این ساختمان که توسط شرکت معماری Snøhetta طراحی‌شده‌ به‌عنوان نخستین هتل انرژی مثبت جهان به‌حساب می‌آید. این هتل با شکل دایره‌ای قابل‌توجه خود، مناظر 360 درجه‌ای بی‌نظیری از آبدره‌ها و یخچال‌های طبیعی اطراف ارائه می‌دهد.

۲. پروژه پیشنهادی HS2 Interchange در بریتانیا موفق به کسب برترین گواهی استاندارد بریم (BREEAM) شد

این پروژه جدید که قرار است در نزدیکی سُلیهول در بریتانیا ساخته شود، یکی دیگر از سازگار‌ترین ساختمان‌ها با محیط‌زیست در جهان است. این پروژه اخیراً موفق به دریافت گواهی شگفت‌انگیز «برجسته» از ارزیابی آن توسط استاندارد بریم شده است. BREEAM یک استاندارد بین‌المللی برای ارزیابی پایداری ساختمان است و به‌طورمعمول برای پروژه‌ها، زیر‌ساخت‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این استاندارد، پروژه اچ اس تو اینترچینج را در زمره برترین ساختمان‌های بریتانیا ازنظر گواهی‌نامه‌های سازگاری با محیط‌زیست قرار می‌دهد و اولین ایستگاه قطاری است که موفق به دریافت این گواهی‌نامه‌ها شده است.

۳. این ساختمان سازگار با محیط‌زیست در برلین، از رقبا پیشی گرفته است

این ساختمان اداری با نام Cube Berlin نسبت به سایر ساختمان‌های «سبز» هم‌رده خود، 25% بهره‌وری بیشتری در مصرف انرژی دارد. این موضوع به کمک سیستم‌های مدیریت انرژی هوشمند حاصل‌شده است که در حقیقت عادات مصرف انرژی ساکنان را بررسی می‌کند و آن را یاد می‌گیرد. این ساختمان که توسط شرکت معماری دانمارکی 3XN طراحی‌شده‌، در ماه مارس سال جاری به بهره‌برداری رسید. همان‌طور که از نامش پیداست، این ساختمان اداری هوشمند به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که شبیه یک مکعب است، البته یک مکعب شکسته.

۴. ساختمان اداری بانک امریکا در نیویورک یکی دیگر از سازگار‌ترین ساختمان‌ها با محیط‌زیست در جهان است

این برج که توسط شرکت معماری Cook and Fox طراحی‌شده، بسیار سازگار با محیط‌زیست است. این ساختمان دارای سیستم‌هایی است که فاضلاب و آب باران را جمع‌آوری و دوباره مورد استفاده قرار می‌دهد و خود برج نیز تا آنجا که ممکن است از گرمای منفعل خورشید استفاده می‌کند. همچنین، پنجره‌های آن طوری طراحی‌شده‌اند که امکان ورود هرچه بیشتر نور طبیعی را فراهم می‌کنند و نیاز به نور‌پردازی مصنوعی را کاهش می‌دهند. علاوه بر این قسمت عمده‌ای از ساختمان با مصالح تجدید پذیر ساخته‌شده است. ازاین‌رو این برج به نخستین ساختمان بلند‌مرتبه‌ای تبدیل شد که نشان پلاتین را از مؤسسه برنامه‌ریزی برای مصرف انرژی و رعایت ضوابط زیست‌محیطی آمریکا  دریافت نموده ‌است.

۵. آیا درباره پروژه Crystal Island در مسکو چیزی شنیده‌اید؟

پروژه ساختمانی «کریستال آیلند» در مسکو یکی دیگر از سازگار‌ترین ساختمان‌ها با محیط‌زیست در جهان است. اگرچه این ساختمان در حال حاضر در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارد اما با زیربنای عظیم 27000000 فوت مربعی به یکی از بزرگ‌ترین ساختمان‌های جهان تبدیل می‌شود. منحصربه‌فردترین ویژگی این ساختمان، نصب یک «پوسته ثانویه» است که یک بافر حرارتی برای سایر قسمت‌های سازه فراهم می‌آورد. این پوسته قادر خواهد بود در تابستان باز شود تا تهویه را افزایش دهد و در زمستان بسته شود تا از ساختمان در برابر سرمای شدید زمستان‌های روسیه محافظت کند.

۶. برج Salesforce در سان‌فرانسیسکو، گازهای گلخانه‌ای منتشرشده از وسایل نقلیه را جذب می‌کند

برج Salesforce که اخیراً در سان‌فرانسیسکو تکمیل‌شده یکی دیگر از سازگار‌ترین ساختمان‌ها با محیط‌زیست در سطح جهان است. این ساختمان با ارتفاع 1070 فوت (326 متر) دارای یک پایانه مسافربری است. این ساختمان به‌گونه‌ای طراحی‌شده که نیاز به سیستم HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) با بهره‌گیری 100 درصدی هر طبقه از هوای طبیعی، کاهش یابد. همچنین در آن از توربین‌های بادی عظیم در پشت‌بام و سایبان‌های آفتاب استفاده‌شده است. این ویژگی‌ها باعث شده است که این ساختمان واجد شرایط دریافت نشان پلاتینیم باشد.

۷. ساختمان BMW Welt در مونیخ یکی دیگر از سازگار‌ترین ساختمان‌ها با محیط‌زیست در سطح جهان است

این ساختمان یکی دیگر از ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در جهان است. سقف آن با یک شبکه عظیم فوتو‌ولتائیک پوشانده شده است که قادر به تولید بیش از 800 کیلووات انرژی تجدید پذیر است.

۸. ساختمان Clock Shadow در ویسکانسین، از انرژی زمین‌گرمایی بهره می‌برد

ساختمان کلاک شادو در ویسکانسین نیز یکی از ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست در جهان است. این ساختمان به دلیل استفاده مجدد از زمین‌های بلااستفاده یکی از ساختمان‌های پیشرو است. به‌علاوه، این ساختمان از انرژی زمین‌گرمایی برای کاهش وابستگی به منابع انرژی با پایداری کمتر، استفاده می‌کند. دیوار‌ها و سقف ساختمان به طرز فوق‌العاده‌ای عایق‌بندی شده‌اند تا بازده انرژی آن را به‌طور چشمگیری افزایش دهند.

۹. ساختمان موسسه تحقیق و توسعه کاربردی دانشگاه آریزونای شمالی نیز یکی از سبزترین ساختمان‌های جهان است

در پایان، ساختمان موسسه تحقیق و توسعه کاربردی دانشگاه آریزونای شمالی نیز یکی از سازگار‌ترین ساختمان‌ها با محیط‌زیست در جهان است. این ساختمان دارای سیستم‌های خورشیدی بزرگی است که در هر زمان، حدود 20% انرژی مورد نیاز ساختمان را تأمین می‌کنند. همچنین دارای پنجره‌های منفذ دار و کنترل اتوماتیک سایه برای تنظیم بیشتر مصرف انرژی است. همه این ویژگی‌ها آن را موفق به دریافت امتیاز شگفت‌آور 60 از 69 در سیستم رتبه‌بندی LEED  از انجمن ساختمان‌های سبز ایالات‌متحده آمریکا نمود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های مهسا رضوانی

مهسا رضوانی

سابقه مترجمی همزمان برای مدیریت پروژه در یک پروژه ساختمانی با سیستم ICF در بابلسر به مدت یک سال - علاقه مند به بحث ها کارگاه ها و مقالات در زمینه مدیریت ساخت و BIM
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .