مقاله تحلیلی: برنامه‌ ریزی پیش‌ گویانه پروژه

مقاله تحلیلی: برنامه‌ ریزی پیش‌ گویانه پروژه

 با نگاهی به سال 2020، باید این حقیقت را بپذیریم که ابزارهای سنتی برنامه‌ریزی پروژه باید به‌منظور تأمین نیازهای متغیر برنامه‌ریزان ارتقا یافته و به آن‌ها کمک کنند تا فعالیت هوشمندانه‌تر و نه با سختی بیشتر داشته باشند. راهکارهای پیشرفته برنامه‌ریزی امروزی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و هوش انسان، امکان فعالیت کارآمدتر و تهیه برنامه‌های هدفمند را برای برنامه‌ریزان فراهم می‌آورند. برنامه‌ریزی پروژه نیاز به سبک فعلی نیز به یک اصلاح اساسی نیاز دارد به‌گونه‌ای که برنامه‌ریزان باید به سمت برنامه‌ریزی پیش‌گویانه حرکت کنند.

در این مورد فکر کنید: لازم نیست کارهایی ازجمله: کنترل دستی غلط‌های املایی اسناد نرم‌افزار Word، تایپ کامل آدرس ایمیل گیرنده یا محاسبه مسافت هر سفر را انجام دهید. دلیل این است که کامپیوترهای امروزی می‌توانند اطلاعات را ذخیره کرده و از آن مهم‌تر آن را فراخوانی کنند.

باوجود این فناوری که به‌راحتی هم در دسترس قرار دارد، آیا ابزارهای سنتی برنامه‌ریزی پروژه هیچ دستور کاری را در اختیار برنامه‌ریز نمی‌گذارند؟ در طی 20 سال گذشته، ابزارهای برنامه‌ریزی پروژه بجای آن‌که پیشنهاد ارائه داده و به کاربران در وارد کردن اطلاعات معنادار کمک کنند، همواره متکی بر کاربر برای ورود داده‌ها بوده‌اند. این امکانات می‌توانند شامل برآورد زمان، دستورالعملی برای چک کردن صحیح بودن ترتیب کارها، هشدار درباره بخش‌های نادرست مانند تسک هایOpen-Ended  و غیره باشد.

داده‌های پیش‌گویانه

کامپیوتر بر اساس آنچه قبلاً شما وارد کرده‌اید پیش‌بینی می‌کند که چه کلمه‌ای را می‌خواهید تایپ کنید- احتمالاً نمونه آن را هنگام تایپ در تلفن‌های همراه هوشمند تجربه کرده‌اید. ابزارهای برنامه‌ریزی نیز باید بتوانند کار مشابهی را انجام دهند. 

زمانی که برنامه خود را شکل می‌دهید و فعالیت‌ها را تعریف می‌کنید، نرم‌افزار برنامه‌ریزی باید حداقل بتواند پیشنهاد‌هایی را ارائه دهد. در این صورت می‌توانید از پیشنهاد‌های مناسب استفاده کرده و بازخوردهای خود نسبت به پیشنهاد‌های نامناسب را در اختیار ابزار برنامه‌ریزی بگذارید. 

سپس نرم‌افزار می‌تواند اشتباهات خود را اصلاح کند، درست مشابه روشی که تلفن‌های همراه هوشمند کلمات خاصی را نادیده گرفته یا از کلماتی با املاهای مشخصی استفاده می‌کنند. نرم‌افزار می‌تواند تعداد پیشنهاد‌های صحیح خود را کالیبره کرده و بر آن اساس اصلاحات را انجام دهد. هرچه تعامل برنامه‌ریز و ابزار برنامه‌ریزی بیشتر باشد، آن ابزار هوشمندتر خواهد شد.

برنامه‌ریزی پیش‌گویانه به‌منظور کارآمدی باید بتواند:

  1. داده‌های کافی برای ایجاد الگو یا شاخص جمع‌آوری و ذخیره کند.
  2. در داده‌های ذخیره‌شده جستجو کرده، الگوهای مربوطه را استخراج کند و پیشنهاد‌های صحیحی ارائه دهد.

جمع‌آوری داده‌ها

سازمان‌های برنامه‌ریزی به خود می‌بالند که باهوش‌ترین و زرنگ‌ترین برنامه‌ریزان را استخدام کرده‌اند اما تلاش کمی برای دستیابی و حفظ تخصص و دانش بکار می‌گیرند. درصورتی‌که یک سازمان بتواند دانش‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را جمع‌آوری و از اطلاعات موجود در آن دوباره استفاده کند، در حقیقت وارد مرحله برنامه‌ریزی پیش‌گویانه شده است.

ارائه پیشنهاد‌های مناسب

برای اینکه یک کامپیوتر یا نرم‌افزار بتواند به‌درستی یک نتیجه را پیش‌بینی کند (یا در مورد برنامه‌ریزی پیش‌گویانه، پیشنهادی را به برنامه‌ریز بدهد)، اول از همه باید مفهوم را درک کند. به‌عنوان‌مثال برای برنامه‌ریزی یک پروژه ساختمانی، آگاهی از اندازه، محدوده و نوع پروژه اولین گام ضروری در ارائه دستورالعمل پیشنهادی به نرم‌افزار است. در برنامه‌ریزی تلاش می‌کنید که نتیجه را تا حد امکان صحیح پیش‌بینی کنید. این پیش‌بینی بر اساس داده و تناسبات تاریخی انجام می‌شود.

هوش افزوده

در سال‌های اخیر فناوری‌های محاسباتی مانند شبکه‌های عصبی و سیستم‌های ویژه باعث شده‌اند که پیش‌بینی‌های دقیق‌تر و قابل‌درک‌تری ارائه شود. امروزه این روش تحت عنوان هوش مصنوعی شناخته می‌شود. روش ما در برنامه‌ریزی باید با اصول هوش افزوده همراه‌تر شود تا پیشنهاد‌های ارائه شده توسط کامپیوتر بازبینی و اصلاح شوند. هرگز نمی‌توانیم جایگزینی برای تخصص برنامه‌ریز پیدا کنیم. بااین‌حال باید بدانیم که کامپیوترها به‌اندازه کافی هوشمند هستند تا در طول فرآیند برنامه‌ریزی به آن‌ها کمک کرده و پیشنهاد‌های آگاهانه ارائه داده و دستورالعمل لازم را در اختیار آن‌ها قرار دهند.

سیر تکامل

امروزه نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای همچون InEight قابلیت برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و ارائه راهکار مدیریت ریسک را دارند و در زمان تهیه برنامه پیشنهاد‌هایی را برای مدت‌زمان انجام کار ارائه می‌دهند. دستورالعمل‌هایی درباره نرخ‌ها و هزینه‌های استاندارد بر اساس محدوده کاری و ریسک‌ها، مسائل و فرصت‌هایی که معمولاً با آن‌ها مواجه می‌شوید را بر اساس نوع و موقعیت پروژه و حتی پیمانکاری که کار را اجرا می‌کند، ارائه می‌دهد.

شنیدن پیشنهاد‌های اعضای تیم به همراه پیشنهاد‌های نرم‌افزار به شما اطمینان خواهند داد که می‌توانید از تخصص تیم خود به‌صورت مداوم استفاده کنید که همگی باعث یک برنامه‌ریزی معتبر خواهند شد.

توضیح ویراستار:

تسک هایOpen-Ended: فعالیت‌هایی که بدون حداقل یک پیش‌نیاز و پس‌نیاز هستند را فعالیت Open-Ended می‌نامند به‌عبارت‌دیگر همه فعالیت‌ها به‌جز مایل استون های شروع و پایان پروژه باید حداقل یک پیش‌نیاز و یک پس‌نیاز داشته باشند در غیر این صورت Open-Ended نامیده می‌شوند. وجود چنین فعالیت‌هایی در برنامه باعث ایجاد اشکال در ارتباطات منطقی بین فعالیت‌ها، ابهام در آنالیز شبکه برنامه زمان‌بندی، افزایش شناوری فعالیت‌ها، محاسبه و نمایش اشتباه شناوری پروژه را به همراه خواهد داشت.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های ali barzgar

علی برزگر

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گرایش زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
عکس کاربر
9پاسخ
برای ورود به حرفه به کار عملی در رشته عمران بایست از کجا شروع کنم؟
سلام.خسته نباشید.من مدرک کارشناسی عمران دارم ولی متاسفانه با هیچکدام از نرم افزارهای مربوط آشنایی ندارم .به رشته ی خودم خیلی علاقمندم ولی توی دانشگاه مطلب خاصی یاد نگرفتم. میخواستم از شما مشاوره بگیرم که از کجا شروع کنم؟البته ارشد هم قبول شدم در رشته مدیریت پروژه ولی علاقه شدیدی به راهسازی دارم. ممنون میشم راهنماییم کنید که چطور و از چه مباحثی باید شروع به یاد گرفتن نرم افزار بکنم.(تقریبا هیچی بلد نیستم بجز اینکه ریاضیات و استاتیک و تحلیل سازه و فولاد حل کنم)
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .