مقاله تحلیلی :قسمت‌های مهم یک پل

مقاله تحلیلی :قسمت‌های مهم یک پل

این مقاله در مورد 5 جزء اصلی پل می‌باشد. مهندس عمران باید درک درستی از این مؤلفه‌ها و عملکرد آن‌ها داشته باشد. هر سازه می‌تواند بر اساس مؤلفه‌های اصلی زیر طبقه بندی شود.

  • رو سازه
  • زیر سازه

 رو سازه پل‌ها: تمام اجزای پل‌ها که در سیستم تکیه گاهی محاسبه می‌شوند به‌عنوان رو سازه شناخته می‌شوند. این همان بخشی است که پشتیبان آمد و شد است و به صورت عمده از تیرهای اصلی، دال‌ها، عرشه و ... تشکیل شده است.

شاه‌تیرها/تیرها: تیر یا شاه‌تیر رو سازه، بار زنده (عمدتاً طرح شده برای خمش) را در طول دهانه تحمل می‌کند. عضو باربری است که به عرشه تکیه دارد. دهانه عرشه، سطح پل می‌باشد که بارهای آمد و شد را تحمل می‌کند و سپس به شاه‌تیرها انتقال می‌دهد.

لرزه گیر: لرزه گیر یک بخش سازه‌ای می‌باشد که برای انتقال بارها از تیر اصلی به زیر سازه یا پایه‌ها با امکان حرکات مشخص به کار برده می‌شود.

زیر سازه: زیر سازه قسمتی از سازه است که رو سازه را تقویت می‌کند. از پایه‌ها، پایه کناری و فونداسیون تشکیل شده است (معمولاً پی‌های شمعی برای پل‌ها استفاده می‌گردند).

پایه‌ها: پایه بخشی از رو سازه است که انتهای دهانه رو سازه به آن تکیه دارد (به‌عنوان مثال از باربر) و بار را از رو سازه به پایه‌ها انتقال می‌دهد. پایه‌ها اغلب از بتن پیش تنیده ساخته شدند و می‌توانند به شکل دایره و مستطیل باشند.

فونداسیون: شمع‌ها اغلب به دلیل طبیعت و بزرگی بارها در پل‌ها استفاده می‌شوند. برای ساخت شمع‌ها از بتن استفاده می‌شود. شمع‌ها را می­توان به محل نصب منتقل کرد و یا در همان جا ساخت.

 

 

 

دریافت فایل کامل مقاله:

major_parts_of_bridges_engineer_should_know.pdf

 

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808  

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

فایل
درباره نویسنده
عکس‌های sarahmhpr

سارا محمدپور

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد زلزله و علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به ویژه متون تخصصی هستم.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
كتاب مناسب برای انجام پروژه های تونل و پل چیست؟
دوستان من میخوام وارد پروژه بشم که هم تونل هم پل به نظرتون چه کتابی تهیه کنم که بهم كمك کنه تا قبل از ورود با کار در پروژه آشنا بشم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه