فلاشینگ، Flushing

فلاشینگ، Flushing

فلاشینگ، Flushing

فلاشینگ ابزاری است که در قسمت بام برای جلوگیری از نفوذ آب و تحمل حرکت‌های انبساطی و به طور کلی جهت پوشاندن درز انقطاع ساختمان به کار می‌رود. روی دیوارهای سطح خارجی ساختمان (جان‌پناه، دیوار حیاط، جلو پنجره‌ها) برای محافظت در برابر برف و باران پوششی فلزی است. در واقع در قسمت درزها و به عنوان درپوش درز برای جلوگیری از نفوذ آب از آن استفاده می‌شود.

فلاشینگ نما اغلب جهت آب‌بندی نمای ساختمان و پنهان کردن سازه شیروانی به کار می‌رود. این ابزار از انواع مختلفی از ورق‌های روغنی، سیاه، گالوانیزه و گالوانیزه رنگی در ضخامت‌های دلخواه قابل تولید است که با توجه به اهداف طراح، طرح و پروفیل فلاشینگ و وظیفه و عملکرد آن تولید می‌شود.

فلاشینگ

فلاشینگ معمولا با ورق روغنی با ضخامت ۱ میلی‌متر و ۲ میلی‌متر اجرا می‌شود که در بعضی مواقع از ورق‌های دارای ضخامت کمتر و یا سایر انواع ورق‌ها مانند ورق گالوانیزه و ورق رنگی نیز برای اجرای فلاشینگ استفاده می‌شود. این ابزار بر استحکام و افزایش طول عمر ساختمان اثر دارد و به زیباتر شدن ساختمان کمک می‌کند.

استفاده از فلاشینگ در سقف‌های شیروانی معمولاً به گونه‌ای است که این ابزار بر روی آخرین پروفیل سازه شیروانی جوش (یا پرچ) شده و در زیر ورق‌های شیروانی قرار می‌گیرد.

اصولا نمای شیروانی روی آخرین پروفیل جوش می‌شود و ورق‌های شیروانی بر روی آن قرار می‌گیرد. نوع خرپا و سازه و ارتفاع مفیدی که از نمای شیروانی انتظار می‌رود و البته با توجه به نوع نما می‌توان از سایزها و طرح‌های متنوع استفاده کرد. زیرا نمای شیروانی در طرح‌های متنوعی قابل تولید و عرضه است.

مزایای فلاشینگ نما

۱- پنهان کردن خرپای شيروانی

۲- جلوگيری از نیروی باد که ممکن است باعث کنده شدن ورق‌های شيروانی شود.

۳- ايجاد نمايی زيبا در زير سقف‌های شيروانی

۴- آب‌بندی مناسب سقف شيروانی

اجرای فلاشینگ (دوربند)

برای اجرای آن بهتر است از ورق گالوانیزه ۰٫۵ میلیمتر که به شکل U خم شده به ارتفاع ۱۲٫۵ سانتی‌متر استفاده کرد:

هنگام اجرای ورق ابتدا لبه پایین آن به زیر ورق قرار گرفته و توسط میخ‌کوب به روی تیر آهن فیکس می‌شود، سپس به وسیله تسمه‌های مهار (از جنس ورق گالوانیزه به عرض ۳ سانتی‌متر و طول حدوداً ۱۰ سانتی‌متر) پیچ خودکار بر روی لبه فوقانی آن و کنگره فوقانی ورق عرشه فولادی فیکس می‌شوند. در محل گوشه های آن باید ورق فلاشینگ روی هم اورلب شده و به وسیله پیچ خودکار کاملاً به هم دوخته تا مهار شود.

به این ترتیب در حین عملیات بتن‌ریزی ورق فلاشینگ در جای خود محکم ایستاده و شکم دادن و اعوجاج ورق رخ نمی‌دهد و در نهایت لبه بسیار صاف و یک‌دستی دور تا دور محیط سقف ایجاد می‌شود که این کار برای عملیات بعدی ساختمان از قبیل دیوار چینی‌های محیطی و همچنین نما کاری بسیار مهم است.

فلاشینگ سقف عرشه فولادی

یک ریسمان در قسمت خارجی بین دو ستون کشیده که این خط تعیین شده توسط ریسمان حد و مرز اجرا و نصب فلاشینگ است.

بعد از اجرای فلاشینگ باید میلگردهای حرارتی را اجرا کرد چنانچه میلگردها مش آماده باشند باید آنها را در سطح سقف توزیع کنیم باید توجه داشت که مش‌ها حتما به اندازه یک چشمه هم‌پوشانی داشته و چنانچه از میلگرد استفاده شود باید میلگردها با فاصله‌های تعیین‌شده بافته شود. در نقاط انقطاع میلگردها بایست ۳۰ سانتیمتر  هم‌پوشانی داشته باشند و در این مرحله سقف آماده بتن‌ریزی شود.

انواع فلاشینگ از لحاظ مصرف

  • مورد استفاده پنجره
  • مورد استفاده پشت بام
  • مورد استفاده طرح‌دار
  • زاویه‌دار
  • مورد استفاده تاج
  • مورد استفاده زیرتاج
  • رایزر
  • نمای شیروانی
  • نمای سفارشی

منبع

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - فلاشینگ، Flushing