مقاله تحلیلی: ایمنی در ساخت پل‌ها

مقاله تحلیلی: ایمنی در ساخت پل‌ها

 وقتی یک پل عابر پیاده که تازه نصب‌شده است فروریخت و شش نفر را در دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در میامی کشت، محققان دپارتمان حمل‌ونقل فلوریدا شروع به بررسی فرآیند ساخت پروژه کردند.

تحقیق ادامه دارد و تاکنون هیچ نتیجه‌گیری در مورد اینکه روش استفاده‌شده – که به‌عنوان ساخت سریع پل یا ABC شناخته می‌شود – دارای نقص یا حتی قابل نقد باشد، پیدا نشد.

بنابراین باوجود اینکه هنوز هم مجهولات زیادی حول شکست پل FIU هست، یک سؤال را می‌توان پاسخ داد و آن سؤال این است که چرا روش ABC در تعداد بیشتری از پل‌ها توسط تیم‌های طراحی پل، بخش‌های حمل‌ونقل ایالتی و پیمانکاران زیرساختی استفاده می‌شود.

ABC چیست؟

اما اول از همه؛ ABC چیست؟ سیستم ساخت پلی که هنوز هم در مورد آن مطالعه می‌شود و هنوز هم برای بسیاری از افرادی که خارج از گود هستند، ناآشناست.

طبق وب‌سایت FIU، ABC یک روش تحویل ساخت و تعمیر پل‌ها باقابلیت کاهش اختلال در ترافیک و افزایش ایمنی است. این روش به‌عنوان جایگزینی سریع هم شناخته می‌شود که به افراد این امکان را می‌دهد تا پل را در محلی غیر از محل موردنظر ساخته و سپس آن را به آنجا منتقل کرده و در زمانی به کوتاهی یک روز نصب کنند.

این روش درواقع تعدادی استراتژی ویژه دارد.ً بالا سیواکومار متخصص ABC در شرکت HNTB می‌گوید برای جایگزینی دهانه‌ای به طول 50 تا 200 فوت یک پیمانکار باید یک پل جدید کنار پل موجود به‌واسطه برج‌های تکیه‌گاهی بسازد و سپس پل قدیمی را بیرون کشیده و پل جدید را نصب کند. برای دهانه‌های بزرگ‌تر ممکن است پل به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم‌شده و به همین روش و با استفاده از درزهای انبساط برای ارتباط بین بخش‌های جدید با هم جایگزین شود.

سیواکومار می‌گوید در صورتی که محدودیت زمانی وجود نداشته باشد یا اگر زمین اطراف پل موجب لغزش جانبی دهانه‌ها نشود، می‌توان پل‌ها را در قطعاتی به‌صورت پیش‌ساخته آماده و به محل موردنظر منتقل کرد و سپس بعد از برداشتن پل جدید آن‌ها را نصب و متصل کرد. تقریباً چیزی شبیه به لگو.

مزایای ABC

سیواکومار می‌گوید هدف از کاربرد ABC کاهش اثرات ناشی از ترافیک در طول پروژه‌های بزرگ جایگزینی پل است. HNTB تاکنون تجربه جایگزینی پل به روش ABC در بازه زمانی یک هفته، دو هفته و در طول تعطیلات آخر هفته را دارد و در تمام این پروژه‌ها هرج‌ومرج و مشکلات ایمنی که معمولاً در بستن راه‌ها و راه‌های انحرافی (برای ساخت پل در کارگاه ضروری است) ظاهر می‌شود، به‌شدت کاهش پیداکرده است.

دیگر مزیت ساخت پل به روش ABC که آماندا بائو، استادیار فناوری مهندسی عمران در دپارتمان ایمنی و مدیریت زیست‌محیطی موسسه‌ فناوری روکستر به آن اشاره کرد این است که محل ساخت پل که خارج از کارگاه است می‌تواند در محیط بسته بوده و از کارگران و مصالح محافظت کرده و تا خیرات و آسیب‌های وارده به دستاورد نهایی پروژه را به دلیل مسائل آب و هوایی حذف کند. ABC توانایی کاهش هزینه‌های ساخت با حذف نیاز به سازه‌های موقت که گاهی در ساخت‌وساز سنتی به آن نیاز است را هم دارد.

ABC می‌تواند ریسک کمتری برای کارگران هم داشته باشد. سیواکومار گفت: «این روش مزایایی در بحث ایمنی هم دارد. انجام یک پروژه به روش ABC خیلی ایمن‌تر است؛ زیرا کارگران در مجاورت جریان ترافیک و در ارتفاع 50 یا 100 فوت بالاتر از سطح زمین در حال آرماتوربندی یا بتن‌ریزی نیستند.»

مزایا و معایب

باوجود سرعت، ایمنی و راحتی، ABC هزینه‌هایی هم دارد: طبق گفته‌ سیواکومار پروژه‌ها معمولاً 20 تا 30 درصد بیشتر از کارهای ساخت پل سنتی هزینه دربر خواهند داشت. سازمان مسئول پروژه باید هزینه‌های تا خیرات ترافیکی و شلوغی و دیگر خسارت‌های اقتصادی احتمالی مانند قطع ارتباط کسب‌وکارهای نزدیک با مشتریان را در نظر بگیرد.

سیواکومار گفت: آنچه ما فهمیده‌ایم این است که ABC مقبولیت بیشتر و بیشتری پیدا می‌کند ... زیرا مالکان پل اثرات کاربرد پل و دیگر پروژه‌های حمل‌ونقل را می‌شناسند و تمایل دارند که هزینه‌ بیشتری پرداخت کنند و کار سریع‌تر انجام شود.

بائو گفت: «اما هرگاه یک پروژه‌ پل برای ساخت سنتی طراحی‌شده باشد نمی‌توان از روش ABC استفاده کرد. نمی‌توان به‌صورت خودکار روش ساخت را عوض کرد. باید آن را دوباره طراحی کرد.»

سیواکومار گفت: آموزش پیمانکار هم در این موضوع نقش دارد زیرا حدود 50% از پیمانکارانی که از ABC استفاده می‌کنند برای اولین بار این کار را انجام می‌دهند.

پل‌سازی در منحنی یادگیری

او گفت در فرآیند نصب یک یا دو هفته‌ای یک منحنی یادگیری برای پیمانکاران در روزهای اولیه وجود دارد؛ اما معمولاً در روز سوم یا چهارم تولید بالا رفته و می‌توانند زمان ازدست‌رفته را جبران کنند. سیواکومار گفت: «پیمانکاران هر چه این کار را بیشتر انجام می‌دهند سریع‌تر و بهتر می‌شوند.»

بائو گفت: «البته همان قوانینی که بر ساخت‌وساز پروژه‌های پل سنتی حاکم هستند بر روش‌های ABC هم حاکم هستند – نظارت‌های روزانه‌ دقیق در طول ساخت و نصب برای شناسایی ترک‌ها، ناپیوستگی‌ها یا هر نقص احتمالی دیگر در مراحل اولیه.»

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
كتاب مناسب برای انجام پروژه های تونل و پل چیست؟
دوستان من میخوام وارد پروژه بشم که هم تونل هم پل به نظرتون چه کتابی تهیه کنم که بهم كمك کنه تا قبل از ورود با کار در پروژه آشنا بشم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه