نرم افزار ProShake

نرم افزار ProShake

نرم افزار ProShake

نرم افزار ProShake یک برنامه کامپیوتری برای تحلیل پاسخ رسوبات لایه‌های افقی خاک به زمین‌لرزه است. ProShake از EduShake توسعه داده شده است. EduShake  یک برنامه عمومی توسعه داده شده برای کمک به دانشجویان مهندسی برای آشنایی با مکانیک پاسخ زمین‌لرزه است. ویژگی‌های ProShake یک رابط کاربری گرافیکی ویندوز است که هم آنالیز ساده و هم آنالیز سریع پاسخ زمین‌لرزه را انجام می‌دهد.

اگر شما از EduShake استفاده کرده‌اید، خواهید فهمید که ProShake و EduShake از نظر ظاهری یکسان هستند، به غیر از آن‌که ProShake محدودیت‌هایی را که EduShake برای استفاده از مسائل عمومی ایجاد می‌کند، حذف می‌کند. اگر شما یک کاربر با تجربه SHAKE باشید (یا SHAKE85 یا SHAKE91)، شما خواهید فهمید که ProShake به شما اجازه می‌دهد که داده‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر چک کنید، آنالیزها را سریع‌تر انجام دهید و نتایج خود را بسیار آسان‌تر و کارآمدتر از ورژن‌های قبلی SHAKE تفسیر کنید. اما اگر شما کاربر تازه‌کار هستید برای تحلیل پاسخ زمین، استفاده  از رابط بصری ProShake و یادگیری آن برایتان آسان است.

ProShake از تلاش برای ارائه یک رابط کاربرپسند برای دانشجویان مهندسی زلزله ژئوتکنیک و از تکامل SHAKE حاصل شده است. بسیاری از دانشجویان فقط به زبان C و یا سایر زبان‌ها آشنا هستند و با فرترن و قالب‌بندی آن آشنا نیستند. بنابراین هنگامی‌که آنها برای اولین بار با این نرم‌افزار کار می‌کنند با مشکلاتی در آماده کردن ورودی (گذاشتن عدد درست در ستون درست) و اصلاح خروجی (برای گذاشتن در فرمی که صفحات گسترده یا برنامه‌های گرافیکی می‌توانند تشخیص دهند) مواجه می‌شوند.

ویژگی‌های ProShake

ProShake بسیاری از ویژگی‌ها که آن را برای استفاده آسان و کارآمد می‌سازد، ارائه می‌ده؛ خصوصیاتی که در سایر بسته‌های نرم‌افزار آنالیز پاسخ زمین یافت نمی‌شود. بعضی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • واحدهای متریک یا انگلیسی می‌توانند در این نرم‌افزار استفاده شوند و واحدها می‌توانند در هر شکلی که برای وارد کردن ورودی راحت‌تر است، وارد شوند.
  • تعدادی از مدل‌های خاک ساخته شده می‌توانند از منوهای کشویی انتخاب شوند. ProShake در صورت نیاز شرایط آنالیز شما را درون‌یابی می‌کند و به شما اجازه خواهد داد که مدل‌های خاکی خود ار اضافه کرده و آن‌ها را برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنید.
  • داده‌های پروفیل خاک می‌توانند به سرعت با استفاده از تکنیک درگ اند دراپ (drag-and-drop) وارد شوند و همچنین می‌توانند برای خطاهای قبل از تحلیل چک شوند.
  • حرکات ورودی می‌توانند به صورت گرافیکی به روش‌های مختلفی مانند تاریخچه زمانی، طیف و در دوره‌های مختلف پارامترهای حرکت زمین، مشاهده شوند.
  • تعداد حرکات ورودی که می‌توانند در یک زمان تحلیل شده فقط به وسیله RAM در دسترس محدود شوند و نتایجی از همه حرکات ورودی می‌توانند با هم رسم شوند. هر حرکت ورودی می‌تواند ۱۶.۳۸۴ شتاب داشته باشد.
  • پیشرفت برنامه به صورت گرافیکی در حین اجرا نمایش داده می‌شود. نمودارهای تغییرات کرنش برشی و خطاهای مدول/میرایی در طول تکرار همگرایی می‌تواند به نمایش پاسخ سایت و نیز شناسایی خطاهای احتمالی مشخص در داده‌های ورودی کمک کنند.
  • طیف گسترده‌ای از پارامترهای خروجی از هر عمقی داخل پروفیل خاک می‌تواند با کلیک بر روی یک دکمه رسم شوند. نمودارها شامل تاریخچه زمان شتاب، سرعت، جابه‌جایی، تنش برشی، و کرنش برشی؛ طیف پاسخ، طیف فوریه، طیف نیروز، طیف فاز و نمودار ماکریمم دامنه پارامترهای مختلف با عمق هستند.
  • پارامترهای اسکالر مثل شتاب حداکثر، سرعت حداکثر، جابه‌جایی حداکثر، شتاب RMS، شدت Arias، پریود غالب و طول مساوی می‌تواند برای هر عمقی در مشخصات خاک محاسبه شود.
  • ProShake می‌تواند یک انیمیشن از جابه‌جایی‌های افقی پروفیل خاک را که با تکان‌های زلزله تحریک می‌شوند، نمایش دهد. انیمیشن به طور قابل توجهی درک بصری از پاسخ مشخصات خاک را بهبود می‌بخشد و به کاربر کمک می‌کند که خطرات احتمالی را که ممکن است در غیر اینصورت ناشناخته باشد، شناسایی کند.
  • ProShake دارای یک پردازشگر داخلی است که با اتصال به برنامه، اجازه می‌دهد که آنالیزها به طور کامل و آسان در یک گزارش ProShake مستند شوند. گزارش ProShake می‌تواند شامل مواردی مثل متن، جدول، گرافیک و همه آنچه می‌تواند برش داده شده و به پردازنده‌های قوی‌تر کلمه برای تهیه گزارش نهایی چسبانده شود، باشد.

این تنها برخی از ویژگی‌هایی است که ProShake برای ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به اجرا و تفسیر نتایج آنالیزهای پاسخ زمین ارائه می‌دهد. با دیگر ویژگی‌های این برنامه بعد از استفاده از آن آشنا خواهید شد. 

منبع: ProShake user manual

مترجم و تهیه کننده: محبوبه پوریوسفی

در حال حاضر هیچ محتوایی با این واژه طبقه‌بندی نشده است.

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - نرم افزار ProShake