عایق‌ های رطوبت در ساختمان، Waterproofing Construction Materials

عایق‌ های رطوبت در ساختمان، Waterproofing Construction Materials

عایق‌ های رطوبت در ساختمان، Waterproofing Construction Materials

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در اکثر ساختمان‌ها دیده می‌شود، وجود نم و رطوبت است که باعث می‌شود به ساختمان جسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد شود. از این رو باید عایق‌کاری رطوبتی ساختمان به نحو مناسب انجام شود. منظور از عایق‌کاری رطوبتی‌، پوشاندن سطح (ديوار، بام، كف و …) توسط یک یا چند لایه از مواد عایق است تا از نفوذ آب و رطوبت به درون آن جلوگیری شود.

از این رو باید عایق‌کاری‌های رطوبتی انجام شود. البته روش‌های مختلفی برای عایق کردن ساختمان وجود دارد که متدوال‌ترین آنها عایق‌بندی توسط قیر و گونی است. اما با پیشرفت تکنولوژی عایق‌های پیش‌ساخته با نام ایزوگام مورد استفاده قرار گرفته است و به تازگی مهندسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان با رزین‌های اکریلاتی و استایرنی که محلول در آب هستند، عایق رطوبتی جدیدی را تولید کنند.
عایق‌های ساختمانی انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند.

  • عایق‌کاری با قیر و گونی: این نوع از عایق‌ها یک روش کاملا سنتی بوده و به صورت متدوال هم مورد مصرف قرار می‌گیرند. دلیل کاربرد بسیار زیاد این روش وجود مواد اولیه (گونی و قیر) آن است که به صورت فراوان در هر شهر و مکانی یافت می‌شود و به همین خاطر برای عایق‌کاری بیشتر از این روش استفاده می‌شود.
  • عایق‌کاری توسط ایزوگام: روش دیگری که برای عایق‌سازی ساختمان از آن استفاده می‌شود، عایق‌کاری توسط ایزوگام است. در واقع ایزوگام یک پدیده صنعتی است که با تکیه بر علم، تکنولوژی و همچنین تجربه ایجاد شده و از آن برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها در برابر رطوبت ناشی از برف و باران استفاده می‌کنند. عایق‌های پیش‌ساختهای را که به شکل رول و همچنین شیت بوده و با طول، عرض و ضخامت‌های متفاوتی عرضه و با پوشش‌های فلزی و ساده تولید می‌شوند، عایق‌های رطوبتی مخصوص ساختمان‌ها می‌نامند.
  • رزین‌های اکریلاتی و استایرنی محلول در آب: این نوع از عایق‌ها با نام پوشش عایق SH-765M ماستیکی معروف بوده و بر پایه رزین‌های اکریلاتی و استایرنی محلول در آب است. البته در این رزین‌ها افزودنی‌هایی هم وجود دارد که بر پایه رزین Mowilith شرکت هوخست آلمان ساخته شده تا پایداری آنها را در شرایط جوی مختلف تامین کند. این نوع پوشش‌های عایق قلیایی بوده و مقاومت قلیایی آنها بسیار بالا است و مهم‌تر اینکه در برابر مواد آهکی دارای مقاومت کافی بوده و می‌توان از آنها در مکان‌های مرطوب استفاده کرد. نکته‌ای که نباید فراموش کنید، ثبات سطح زیر کار برای عایق‌کاری است که باید در زمان اجرای کار آن را در نظر داشته باشید، زیرا بر روی نتیجه تاثیرگذار خواهد بود.
  •  عایق رطوبتی پودری پایه سیمانی:  عایق رطوبتی پایه سیمانی  به صورت پودر در رنگ‌های مختلف تولید شده و فقط با اضافه کردن آب در آببندی پشت بام، عایقکاری و ضد زنگ کردن کف و بدنه کولر، آببندی بندهای کاشی سرویس‌های بهداشتی، آببندی پشت درب حمام، آببندی سرویس‌های بهداشتی، آببندی استخر و مخازن آب، آببندی دیوارهای کناری ساختمان قابل استفاده است.
  • نانو عایق رطوبتی: با استفاده از علم نانو در ساخت مصالح ساختمانی ضد آب چون رنگ‌ها، سرامیک‌ها، کاغذهای دیواری، کفپوش‌ها و دیگر موارد ضد آب، پیشرفت قابل توجهی ایجاد شده است.

اخبار

مشاوران این تخصص

کاربران

اشتراک در RSS - عایق‌ های رطوبت در ساختمان، Waterproofing Construction Materials