اطلاعیه 808 در خصوص حق پتنت ایده های منتشر شده در سایت -رعایت اخلاق مهندسی!

15 آذر 1391 - 18:31

در چند هفته گذشته چندین نفر از کاربران سایت با ارسال ایمیل و تماس تلفنی از ما خواسته بودند تا در مقابل عناوینی که برخی از موسسات آموزشی کشور در تبلیغات خود در جهت سوء استفاده از ایده های 808 به کار برده اند از خود واکنش نشان دهیم.

البته از آنجا که برای ما این مساله از لحاظ حقوقی نگرانی ایجاد نمیکند تابحال در این مورد صحبتی به میان نیاورده ایم چراکه وبسایت 808 در همان روز اول که دست به انتشار ایده های خود زده است در وبسایت کریتیو کامنز که یک وبسایت جهانی ثبت ایده است، ایده های خود را به ثبت رسانده است و همچنین با گرفتن استاندارد ایزو برند 10668 برند 808 را برای خود به ثبت جهانی رسانده است و همچنین در مرحله ثبت ایده آموزش مجازی 808 به عنوان یک اختراع ملی هستیم(توضیحات بیشتر در اخبار بعدی به اطلاعتان خواهد رسید) که با این اوصاف نه تنها هیچگونه ترس از ربوده شدن ایده ها نداریم بلکه این حق را به خود می دهیم تا در مقابل زیاده خواهان و جاه طلبانی که جای توسعه افکار سنتی خود به حاصل تلاش دیگران که زحمت ساخت راه را به خود داده اند با زیر پا گذاشتن اخلاق حمله میبرند به صورت قانونی و حقوقی برخورد کند.

 

برای گروه آموزشی 808 مهمترین مساله ، زیر پا گذاشته شدن اخلاق مهندسی توسط این موسسات است، از بزرگان خود همچون مهندس معین فر و مرحوم دکتر قالیبافیان آموخته ایم که ما در مرحله اول مهندسی امان ابتدا موظف به رعایت اخلاق حرفه ای هستیم ، چراکه اولین قدم  در راه خوشنام ماندن همین مورد است.

سوابق کارهای انجام شده در مدت فعالیت سایت و همچنین اسناد صوتی، متنی و تصویری به جا مانده از کلیه فعالیت های آموزش مجازی سایت از بدو تاسیس به خوبی گواه آنست که فرهنگ سازی آموزش مجازی با احترام به حق کپی رایت در بین وبسایت های عمرانی برای اولین بار با تلاش تیم 808 شکل گرفته است حال با مشاهده این رویه چگونه این موسسات به خود اجازه سوء استفاده از الفاضی همچون اولین ها و پیشرو در آموزش مجازی میدهند برای خود تیم 808 هم به علامت سوالی بزرگ تبدیل گشته است. با توجه به دو مورد مشاهده شده از سوی دو موسسه معتبر کشورمان در ارتباط با سوء استفاده از نام تجاری و ایده های 808 با عناوین زیر برخورد کردیم:

  • اولین نشریه الکترونیکی صنعت ساختمان...
  • پیشرو در آموزش نوین مجازی...

 

نوآوری های گروه آموزشی 808 در وب فارسی مهندسی عمران از بدو تاسیس:

گروه آموزشی 808 به هیچ وجه دنبال آن نیست که مشابه موارد بیشماری که در وب فارسی مشاهده می شود کاربران مجموعه وبسایت های آن برای اطلاعات کپی شده ای که دیگران از خود یا وبسایت های خود در سایت آپلود میکنند به سایت روزانه مراجعه کنند بلکه هدف آنست که تنها انگیزه بازدید کاربران از سایت استفاده از محتویات تولید شده گروه آموزش مجازی 808 باشد. و گرچه میدانیم این هدف بزرگیست اما بر سر پیاده کردن این هدف همچون همه نوآوری های دیگری که برای اولین بار در وبسایت های 808 ایجاد شده است بر سر آن با مشکلات مبارزه میکنیم :

  • اولین آموزشگاه مجازی تمام وقت با قابلیت شبکه اجتماعی مهندسین و برگذاری وبینار ها ELC808
  • اولین رادیو اینترنتی مهندسین عمران کشور (Radio808)
  • اولین سرویس پخش زنده همایش ها و کنفرانس ها برای مهندسین عمران کشور (Live.Civil808)
  • اولین انتشارات مجازی تخصصی با احترام به حق مولفین(ایبوک تخصصی و مجله اینترنتی)
  • اولین مجله الکترونیکی صنعت ساختمان (با لحاظ تالیف محتوا و رعایت کپی رایت)
  • اولین فروشگاه محصولات آموزشی گرد آوری شده سازه و زلزله (Saze808)
  • اولین نهاد مجازی برگزار کننده دوره های آموزشی و سمینار ها و همایش های فیزیکی (Saze808)
  • اولین وبلاگ و وبسایت نشر رایگان جزوات تالیف شده تخصصی مهندسی سازه و زلزله(Saze808)
  • اولین اپلیکیشن فارسی مهندسی عمران برای گوشی های هوشمند

با کلیک روی تصویر زیر میتوانید با وضوح بهتر مشاهده فرمایید

خلاقیا مهندسی عمران

جای تعجب است که چطور زمانی مدیران این موسسات وقتی درخواست همکاری 808 را برای ارتقاء مقوله آموزش مجازی در موسسات و سازمان های تحت اداره اشان را به این دلیل که به چشم یک تخیل و رویا مینگرستند و برای فضای فعلی وب ایران خیلی زود میپنداشتند رد کردند اما امروز خود با آموختن درس های پیاده شده توسط 808 به پیشرو مبدل شده اند! براستی با برگزاری چند دوره آموزش مجازی ، با انتشار چند کتاب الکترونیکی تالیفی ، با برگزاری چند دوره آموزشی فیزیکی ، با انتشار چند رابط کاربری آموزشی ، با ارائه چند محصول آموزشی مولتی مدیا ، با ارائه چند DVD آموزشی و.... به پیشرو مدبل گشته اند؟!

آنچه واضح است و قبلا هم بارها گفتیم برای ما اولین بودن به اندازه برتر بودن مهم نیست، گروه آموزشی 808 روزانه با صرف زمان زیاد جهت تحقیق در حال توسعه سیستم های آموزشی خود به آخرین دست آورد های آموزش مجازی در دنیا است و در این زمینه با آمیختن تکنولوژی مرتبط با رشته های مختلف با موارد مورد نیاز مهندسی عمران که به طور مجزا عملکرد متفاوتی دارند در یک قالب با نام 808 هر روز در حال نوآوری است و بدیهیست با تداوم چنین حالتی همواره پیشرو خواهیم ماند و نیازی به تبلیغات هم نخواهیم داشت به خصوص آنکه کاربران 808 نیز  از این مساله به خوبی مطلع هستند.

از اینکه فعالیت های 808 باعث شده است عده ای از دست اندرکاران و صاحب نفوذان که قدرت اجرایی کردن این امکان در دستگاه های اجرایی بزرگ را دارند و نیز مدیران انجمن های علمی آموزشی و موسسات آموزشی از خواب بیدار شوند و حداقل با قدم ما ترس آنها نیز از برای ورود به این عرصه کاسته شود خوشحال نیز هستیم. اما اینکه این دسته افراد آنقدر سریع واقعیت را فراموش میکنند که با قدرت تبلیغاتی خود قصد در تغییر اذهان به سمت خود هستند متعجبیم و البته متاسفیم! چقدر خوب بود اگر شاهد این بودیم که این دسته از موسسات به جای آنکه همواره به دنبال ربودن ایده های دیگران باشند از خود خلاقیت به خرج میدادند  و به جای به کار بردن این گونه شعار هایی که تنها جنبه تبلیغات و فریب را دارد و خیلی زود تر از آنها مهندسان عمران آنها را از زبان 808 شنیده بودند به خود زحمت فکر کردن و تحقیق و توسعه جهت به روز کردن خدمات خود را میدادند.

 

احترام به فعالیت های گذشتگان رمز 808 :

زمانیکه اولین بار در وب صحبت از آموزش مجازی موثق و دریافت آموزش در هر زمان و مکان بدون اینکه چشم به دریافت گواهینامه آموزشی داشته باشیم به میان آمد آنقدر دید حاکم بر اینترنت منفی بود که نمیشد اصلا موضوع را علنی در جایی مطرح کرد چراکه حتی تصور اجرا شدن این ایده به ذهن خوشبین ترین افراد هم نمی آمد  و بیشتر به تخیل زیبا شباهت داشت.از آن سال تا سال 88 وبسایت های فروم عمرانی همچون "ایران سیویل سنتر" و  "ایران سازه" نقش به سزایی در ترویج فرهنگ آموزش مجازی ایجاد کردند اما همواره حتی دراینگونه فروم ها هم معضل کپی رایت و غیر موثق بودن آموزش های ارائه شده به گونه ای بود که به دلیل اصلی ما برای ایجاد وبسایتی با ارائه آموزش های مبتنی بر وب و اپلیکیشن موبایل و خارج از محدودیت زمان و مکان مبدل گشت.

مشکل بزرگ عدم احترام به کپی رایت مهمترین معضل در فضای اینترنت ایران :

پس از سرعت پایین اینترنت در ایران متاسفانه بزرگترین مشکلی که گروه آموزشی 808 از سال 1386 تا کنون با آن مواجه بوده است اینست که در وبسایت ها و وبلاگ های مختلف جزوات تالیفی و متن های آموزشی نوشته شده توسط 808 سر از وبلاگ های زرد و متاسفانه سر از بعضی از وبسایت های پر بازدید در آورده است که حتی منتشر کننده اثر به خود زحمت نداده است نام مولف و یا حتی نام وبسایت منتشر کننده اثر را برای بازدید کنندگان سایت خود بازگو کند. اما امروز با پدیده غیر اخلاقی متفاوت تر از گذشته روبرو شدیم و آن نه فقط کپی شدن بخش یا همه جزوه تالیف شده 808 است بلکه کپی شدن کل کار 808 بدون نام بردن از این مجموعه است!

بازخورد فعالیت های گروه آموزشی 808 :

بازخورد فعالیت های آموزشی 808 به گونه ای بوده است که امروز از مناطق مختلف کشور و سازمان های مختلف با این گروه جهت مشاوره راه اندازی سیستم های آموزشی مشابه برای موسسات و سازمان های خود درخواست همکاری ارسال میشود و این برای ما باعث خوشحالیست که فرهنگ این نوع آموزش ها روز به روز در حال رشد و گسترش است. البته ما با کمک شما کاربران و دوستداران آموزش مجازی هست که توانستیم برای اولین بار در فضای مجازی با کمک همکاران دیگرانمان  در وب به خصوص سه وبسایت ایران سازه  و ایران سیویل سنتر  و سیویلیکا، فرهنگ نشر علم و تالیف علم در فضای مجازی را پیاده کنیم و در این راه فعالیت های وبسایت و وبلاگ های دیگر را هم که به نوعی به صورت مقطعی در ارتباط با موضوعات تخصصی مختلف در این آموزش با ما سهیم بوده اند میستاییم.

«چراکه همه ما معتقد بودیم اگر راهی ساخته نشده است خود ما این زحمت را برای استفاده آیندگان به دوش خواهیم کشید»

 

بخشی از بیانیه شرکت-چشم انداز گروه آموزشی 808:
ما از روی نیاز های موجود در فضای آموزشی کشور
به دنبال از دوباره اختراع کردن آموزش مجازی در دنیا هستیم، معتقدیم اگر راهی نیست باید زحمت ساخت راه را خود بر دوش بکشیم و برای این منظور در گام نخست با مجموعه وبسایت های فارسی زبان خود درصدد خدمت رسانی به هم میهنانمان هستیم و در فاز بعدی پروژه ای برای استفاده همه دنیا خواهیم داشت. تحقیق و توسعه بخش جدا نشدنی از فعالیت های کاری ماست و سعی میکنیم نه تنها همواره خود را با اخرین تکنولوژی های ارائه شده در صنعت فناوری دنیا به روز نگه داریم بلکه آخرین فناوریها را که می تواند ما را در آموزش یاری رساند را وارد بخش آموزش مهندسی کشورمان کنیم.

بیانیه گروه آموزشی 808

در آخر گروه آموزشی 808 به عنوان عضو کوچکی از فضای آموزشی موجود در وب عمرانی و فعال در  وارد کردن تکنولوژی های جدید به آموزش مهندسی کشور  ضمن اینکه آمادگی همکاری خود را  با تمام افرادی که مایلند در موسسات و انجمن های علمی آموزشی خود آموزش مجازی را راه اندازی کنند را اعلام میدارد و از همه این دسته از مهندسان میخواهد تا جلوی سوزانده شده فرصت های آموزشی که در سازمان ها و انجمن های تحت اداره آنها از گذشته تا کنون وجود دارد را بگیرند و آنها را تبدیل به فرصت ارزشمندی کند و اگر خود توانایی پیاده سازی شیوه های نوین آموزش مجازی را بر روی وبسایت های خود را ندارند از ما کمک بگیرند. مطمئنا در اینصورت تجربه  و دانش تخصصی ما در این راه خیلی سریعتر به کار آنها خواهد آمد و در نتیجه این مهندسان و دانشجویان هستند که از امکانات آموزشی ایجاد شده بهرهمند خواهند شد.


مجتبی اصغری سرخی

مدیرعامل گروه آموزشی 808

15 آذر 1391

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه