هزینه تصادفات رانندگی، رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد

20 آبان 1394 - 11:06
هزینه تصادفات رانندگی، رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد

دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که به نمایندگی از وزیر راه و شهرسازی در افتتاحیه چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای در دانشکده فنی دانشگاه تهران سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: در کشور ما با توجه به اینکه بیشترین جابجایی مسافر و کالا از طریق جاده‌ای صورت می‌گیرد، متاسفانه آمار تصادفات و خسارات هنگفت مالی و جانی ناشی از آن بسیار بالا بوده و یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان و مردم در دهه گذشته بوده است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات اقتصادی صورت گرفته و بر مبنای قیمت‌های سال 1386، میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی، سالانه 180 هزار میلیارد ریال می‌باشد که این میزان در سال 1386، 6/23 درصد از تولید ناخالص داخلی کشور بوده است و با توجه به نرخ رشد 6/7 درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در همان سال، نتیجه‌گیری می‌شود، هزینه تصادفات رانندگی رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به این موضوع که حوادث رانندگی دومین عامل فوت و اولین عامل عمر از دست رفته در ایران می‌باشد، ادامه داد: هر ساله در حدود 0/4 درصد از جمعیت کشور در تصادفات رانندگی کشته یا مجروح می‌شوند که هزینه زیادی را به بخش بهداشت و درمان تحمیل می‌کنند.
وی برنامه‌ریزی و انجام اقدامات فوری در جهت کاهش تصادفات و افزایش ایمنی شبکه راه‌ها را یکی از مهمترین اولویت‌های کاری کشور در حال حاضر برشمرد و افزود: خوشبختانه با برنامه‌ریزی و همکاری سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در این زمینه از جمله وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و درمان و سایر سازمان‌های مربوطه، اقدامات موثری انجام شده و روند افزایش تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کنترل گردیده و با کاهش نسبی تعداد متوفیان ناشی از تصادفات همراه بوده است.
وی ادامه داد: روند تصادفات در 4 سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه، خوشبختانه کاهشی بوده و تعداد آن در سال 1393 به 16872 نفر رسیده که به طور متوسط بیش از 5/6 درصد در سال، در 4 سال اخیر کاهش داشته است.
دکتر شکرچی‌زاده، مدیریت کلان ایمنی و مداخله بالاترین مقام اجرایی و قانون‌گذاری را مهمترین محورهای دستیابی به اهداف تعیین شده دانست و گفت: مدیریت ایمنی یک وظیفه بین دستگاهی و میان‌بخشی است که 15 وزارتخانه و سازمان متولی آن می‌باشند. به عنوان مهمترین گام در هماهنگی و همکاری بین‌بخشی برای پرداختن به موضوع ایمنی جاده‌ای، می‌توان به تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها اشاره کرد. کمیسیون ایمنی راه‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم مدیریت ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای بوده و یکی از اجزای 5E تشکیل‌دهنده ایمنی حمل و نقل جاده‌ای یعنی اعمال حاکمیت را شامل می‌شود.
وی افزود: در دولت یازدهم حرکت های موثری در جهت ارتقای ایمنی راه‌ها در کمیسیون انجام گرفته است که از مهمترین آنها می‌توان به تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها بر مبنای سند راهبرد ملی ایمنی راه‌های کشور و انجام طرح پایلوت اورژانس ملی در استان قم اشاره کرد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بخش دیگری از این سخنرانی، بر دیدگاه وزیر راه و شهرسازی در خصوص نقش موثر و مهم مطالعات و پژوهش در حوزه ایمنی راه و حوادث رانندگی و جاده‌ای تاکید نمود و افزود: برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و تخصصی از نتایج مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه ایمنی راه‌ها می‌تواند در جهت شناسایی معضلات و تنگناها و در نتیجه ارائه راه‌حل‌هایی به منظور رفع آنها بسیار مفید واقع شود.
وی تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران و محققین و علم‌آموزان و ایجاد زمینه‌ای برای فعالیت‌های جمعی را از دیگر دستاوردهای با اهمیت برگزاری همایش و سمینارهای علمی مشابه دانست و افزود: پیشنهاد می‌کنم که بازخوردهای حاصل از این نتایج در قالب طرح‌ها و ایده‌ها، فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی موثر در ایمنی و کاهش تصادفات در چارچوب روش‌های موثر و کم‌هزینه در ارتقای ایمنی راه‌ها، روش‌های آموزش و صدور گواهینامه رانندگی، روش‌های آموزش تخصصی رانندگان ناوگان عمومی، مدیریت ناوگان عمومی در شبکه حمل و نقل جاده‌ای، ارتقای مدیریت صحنه و تصادفات رانندگی و ارتقای عملیات امداد و نجات تصادفات رانندگی به اعضای موثر در حوزه ایمنی و کمیسیون ایمنی راه‌ها به عنوان مدیریت عالی این حوزه ارائه شود.
خاطرنشان می‌شود، در پی برگزاری موفق سه دوره قبلی «چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای» با هدف کاهش تلفات و حوادث رانندگی و جاده ای، افزایش اطلاع رسانی و آموزش، بررسی راهکارهای افزایش ایمنی مسیرهای درون و برون‌شهری، شناسائی نقاط پرتصادف و اقدام برای ایمن‌سازی آنها، بهبود کیفیت فنی خودروها و ... از امروز آغاز و تا 21 آبان ماه ادامه خواهد داشت.
امور مهندسی راه ایمن، جایگاه اقدامات ایمنی در مطالعات ترابری درون‌شهری و برون‌شهری، مدل‌های پیش‌بینی و ارزیابی شاخص‌های ایمنی، ایمنی وسایل نقلیه، قوانین و مقررات ایمنی و روش‌های اجرایی، مدیریت هماهنگ و یکپارچه ایمنی، امداد و نجات مصدومان و فوریت‌های پزشکی، آموزش و رفتار عوامل انسانی، پیامدهای اجتماعی و اقتصادی تصادفات رانندگی و مسائل ویژه ایمنی محورهای تشکیل دهنده این کنفرانس است.

منبع:+

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه