بازگشایی پل جدید در ژاپن

2 شهريور 1394 - 14:39
بازگشایی پل جدید در ژاپن

مهندسان یک پل تاشو و سبک وزن را که می تواند به دسترسی قربانیان در طی یک حادثه طبیعی سرعت ببخشد مورد آزمایش قرار دادند. در 18 اوت سال 2015 یک تیم تحقیقات در موسسه مهندسی دانشگاهی هیروشیما،توسط اریگامی سنتی ژاپنی ،گسترش یافته و با موفقیت یک پل تاشو که می تواند سریعا مستقر گردد را امتحان کردند،در برخی نمونه ها بدون فونداسیون ، به کاهش تقلاها بلافاصله پس از بلایای طبیعی نیز کمک می کند.

این تیم توسط آریو ایچیرو ، دکتر و استادیار در دانشکده مهندسی زیست محیطی و اجتماعی در بخش دانشگاه مهندسی عمران و سازه،  هدایت و راهنمایی می شود.آریو به دنبال رسیدگی به وضعیت پر هرج و مرج در زمینه های زلزله، سیل، سونامی و یا رانش زمین بوده، هنگامی که زیر بناهای بحرانی خراب شده اند و زندگی قربانیان به اقدام سریع امدادگران بستگی دارد.

کشور ژاپن دارای یک سابقه طولانی از زلزله های ویرانگر، سونامی، طوفان و رانش زمین که هزاران نفر را کشته و زیر بنا های زیادی را خراب کرده است. در سال 1923 زلزله بزرگ کانتو بیش از 142800 نفر را کشته و معادل  14 هزار میلیون دلار، بها رایج، خسارت ایجاد کرد. بخش هایی از کشور از این زلزله و سونامی در سال 2011 هنوز در حال ترمیم می باشند.

پل متحرک همانطور که از نامش پیداست شبیه می باشد به یک برش بلند در کناره های پل با تیرهای آلومینیوم تلسکوپی که از یک طرف رود یا مسیل به طرف دیگر به کار گرفته می شود.در بزرگترین آزمون پل ها، تیرها دارای حفره های دایره ای شکل بزرگ برای کاهش وزن هستند.

آریو،کسی که پاسخ کتبی به سوالات مطرح شده توسط مهندسی عمران آنلاین را فراهم می کند، گفت: این نوع از پل ها دارای مزایایی شامل حجم بسیار کم، گسترش سریع، بدون نیاز به محوطه بزرگ و تنها تعداد مهندسین کمی نیاز است.

آریو گفت که یک نوع پل جایگزین در جایی که حوادث طبیعی که در ژاپن بسیار سنگین و پیچیده است قرارداده شود ، برای قرارگیری کامیون های بزرگ بخوبی اولین امدادگران طراحی شده است. این نوع از پل ها نیاز های گوناگون و گسترده در محل حادثه در زمانی که میتواند مشکل ساز باشد را فراهم می کند. آریو برای ایجاد یک پل سبک تر تلاش می کرد که در یک حمل و نقل با یک تریلر، سریعا تحویل و مستقر شود.

پل متحرک از اریگامی،از کاغذ هایی که از روی الگو تا شده اند، الهام گرفته شده است که اغلب یک ساختار کامل و بی عیب را بهینه می سازد. با بهینه سازی این فرآیند تاشو با مدل های کامپیوتر،آریو اولین کسی بوده است که توانسته یک پل عابر پیاده را به همین سبک در سال 2009 ایجاد و تست نماید. این پل عابر پیاده تاشو توسط سه نفر و در عرض چند دقیقه با قدرت دستی می توانست مستقر شود.این پل می تواند در یک زمان یک نفر را طولی به اندازه 26.9 فوت حمایت و پوشش دهد.

آریو گفته یکی از آرزوهای او این است که نمونه های کوچک کامل شده واقعی و ساخته شوند،"من می خواهم برای فراهم کردن یک پل متحرک در سایز واقعی،که وسایل نقلیه بتوانند  بر روی آن حرکت کنند ادامه دهم."

یک نوع پل تاشو با اتصال منفرد در وسط در موارد استفاده در ارتش برای چندین دهه متداول و رایج می باشد اما آن پل ها مستلزم مخازن سنگین و تخصصی برای قرار گیری می باشند. هدف تیم در دانشگاه هیروشیما به منظور توسعه ی یک پلی است که توسط تریلر های  قابل دسترس قابل حمل بوده و قرار گیری در مکان مورد نظر به آسانی صورت پذیرد، طراحی که تیم برای این پل تعبیه کرده است این است که این پل تنها با 3نفر در حدود 10 دقیقه می تواند مستقر شود. این پل می تواند تا 56 فوت گسترش پیدا کند و دارای ظرفیت 5 تن، برای نگه داری اغلب وسایل نقلیه سبک کافی می باشد.وزن پل تاشو حدود 13 تن،13 فوت بلندی و 9.5 فوت دارای عرض می باشد. پل بزرگتر با هیدرولیک برای طول دادن اعضای برش و صفحات کف مجهز شده اند.

در اوایل تابستان، تیم آخرین نسخه از پل بزرگ را بالای یک رود شناخته شده به نام رود هونگو در شهر Fukuyama در نزدیکی هیروشیما مستقر و امتحان نمودو بعد از مستقر شدن این پل تعدادی از اتومبیل های مسافربری از روی آن رد شدند

آریو اشاره می کند که فونداسیون برای مستقر شدن بر اساس مورد به مورد تعیین می شود. او گفته است :" به طور معمول ما تعدادی حفاظت های بلوک ساخته شده از مصالح بتن در طول هر دو سمت از یک رو دخانه را داریم،این بسیار ساده است. تا زمانی که بارگزاری کامیون های سنگین باعث تغییر شکل پل نشود این امکان وجود دارد که از این پل در آن منطقه استفاده نمود.

تیم امیدوار است که بتواند یک مدل پل بزرگتر از این حالت را گسترش دهد که قادر به حمل بار های سنگین تر و قابلیت باقی ماندن در مکان مورد نظر برای مدت زمان طولانی تر را داشته باشد. به همین دلیل است که به دنبال کمک های مالی برای ادامه تحقیقات می باشد.

آریو گفته است: "ما امیدواریم که بعد از حوادث طبیعی از قبیل زلزله،رانش زمین و یا جاری شدن سیل در کشور ما و یا کشور خودتان نیاز به استفاده از این پل نداشته باشیم" هر چند که ما باید مجهز باشیم اگر این اتفاق بیفتد.

منبع:+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه