نگاهی به سه پروژه از ایران؛ برنده جایزه American Architecture Prize 2016

18 مهر 1395 - 10:57
نگاهی به سه پروژه از ایران؛ برنده جایزه American Architecture Prize 2016

نگاهی به سه پروژه از ایران؛ برنده در بخش حرفه ای جایزه American Architecture Prize 2016

سه پروژه از ایران موفق به دریافت جایزه معماری آمریکا سال ۲۰۱۶ (American Architecture Prize 2016) در بخش حرفه ای  شدند.

 

پروژه «کوچه باغ جنت» اثر شروین حسینی و پروژه «ساختمان تجاری اداری سعادت آباد» اثر محسن کاظمیان فرد و پروژه «استودیو رسانه ای دیار مدیا» اثر رضا نجفیان

 

رسالت جایزه معماری آمریکا به منظور ارتقاء سطح کیفی در طراحی معماری سراسر دنیا است.
موضوع این جایزه نوآوری و خلاقیت در زمینه های معماری، معماری منظر و طراحی داخلی می باشد و در دو بخش حرفه ای و دانشجویی برگزار می گردد. ارسال آثار و شرکت در این جایزه برای عموم معماران از سراسر جهان امکان پذیر و آزاد است.
برندگان از طریق هیئت داوران معتبر متشکل از معماران و اساتید جامعه جهانی معماری انتخاب می‌شوند و دبیرخانه جایزه معماری آمریکا، با برگزاری نمایشگاه آثار، طرح های برگزیده را به معرض دید جامعه جهانی معماری قرار می دهد.

 

• پروژه «کوچه باغ جنت» :
اثر شروین حسینی؛ استودیو طراحی براکت
اتمام اجرا در سال ۱۳۹۴، اصفهان

 

برنده رتبه طلا در بخش حرفه ای؛ بخش Small Architecture
و برنده رتبه پلاتین در بخش حرفه ای؛ بخش Residential Architecture در جایزه American Architecture Prize 2016

 

همچنین: رتبه سوم مشترک در بخش مسکونی (تک واحدی) پانزدهمین دوره جایزه معمار در سال ۱۳۹۴ (مجله معمار)

 

کوچه باغ جنت در منطقه عباس آباد یکی از قدیمی‌ترین محله‌های ثروتمندنشین اصفهان واقع شده است که امروزه یافتن رد و نشانی از کاخ ها و باغ های سرسبز و بزرگ قدیمی بسیار دشوار است و همه آن‌ها در طول پنجاه سال گذشته، بر اثر تغییر جهت به سمت ساخت آپارتمان‌های مدرن ناپدید شده‌اند و شاهد ساخت ترکیبی از ساختمان های ناهمگن با سبک ها، ارتفاع ها و تراکم های مختلف هستیم.

 

در میان این ساختمان های انبوه، پیدا کردن خانه های تک واحدی یا خانه های بسیار کوچک بسیار دشوار است و “باغ جنت” یکی از این معدود بناها محسوب می شود.
این ساختمان در سه طبقه با محدودیت حدود ۷ متر ارتفاع (بلندی) بنا شده است.
فرم ساختمان براساس دستورالعمل ها، قوانین و محدودیت هایی به منظور ارائه نور مطلوب و حفظ حریم خصوصی طراحی شده است.
عقب نشینی در پلکان فوقانی _به عنوان پاسخی به مقررات_ دالان ورودی به طبقه همکف را مشخص می کند و به پیوستگی نمای ساختمان در کوچه کمک می کند.

 

ساختمان، نور مناسب و مطبوع را از فضاهای خالی شمالی و غربی بنا و همچنین از عقب نشینی در طبقه دوم دریافت می‌کند. اتصال بصری گذر  شمالی و جنوبی محوطه ساختمان از طریق ایجاد شکاف و گشودگی بین ساختمان و دیوار غربی آن ایجاد شده است. علاوه براین، وجود چنین بازشویی برای فضاهای داخلی نور فراهم می کند، درحالیکه پنجره های واقع در نمای ساختمان که تهویه مطبوعی برای طبقه دوم ایجاد کرده، برای طبقه اول موجب یک منظره داخلی و نور مضاعف می‌گردد.
قرار گیری بنا سر پیچ کوچه، احتمالا موجب شده که با توجه به ساختمان های مجاور (دیوار به دیوار)، بنا حریم خصوصی خود را از دست بدهد.
بنابراین، ارجحیت دید فضا های خالی به بیرون و نیاز به ایجاد فضایی درونگرا برای رفع نیاز های مخاطب، موجب خلق نمای نیمه شفاف شده است.

 

 

 

 

• پروژه «ساختمان تجاری اداری سعادت آباد» :
اثر محسن کاظمیان فرد
اتمام اجرا در سال ۱۳۹۴، تهران

 

برنده رتبه نقره در بخش حرفه ای؛ بخش Commercial Architecure در جایزه American Architecture Prize 2016

 

همچنین: رتبه سوم مشترک در بخش عمومی پانزدهمین دوره جایزه معمار در سال ۱۳۹۴ (مجله معمار)

 

ساختمان سعادت آباد در دو بخش شمالی و جنوبی با زیربنای ۱۴۰۰ مترمربع بنا شده است. ساختمان از یک بخش تجاری، پنج بخش اداری در پنج طبقه، یک طبقه پارکینگ و یک طبقه به منظور انبارها تشکیل شده است.
رابطه داخل و خارج: این ساختمان از یک رابطه پایه ای بین بنا و شهر همچون اثر متقابل بین بیرون و درون ساختمان که در تغییر و دگرگونی اند، برخوردار است.
ساختمان سعادت آباد نه تنها پاسخی در جهت تأمین نیازهای استفاده کنندگانش است، بلکه تمایل به برقراری ارتباط با بینندگان خارجی خود هم دارد.

 

خلق نمای شهری آرام و متفاوت و بالا بردن کیفیت فضاهای داخلی از مفاهیم مهم و عمده‌ی طراحی در دو نمای این پروژه به شمار می روند. به منظور جلوگیری از تابش شدید نور خورشید در بخش جنوبی حین ساعات کاری، نورگیرهای عمودی در نمای جنوبی بنا تعبیه شده است؛ که نه تنها موجب راحتی در فضاهای داخلی شده است، بلکه این نورگیرها موجب خلق نمایی ترکیبی هم شده اند. علاوه براین، جزئیات غیر ضروری ساختمان را از دید افرادی که در مقابل بنا، در پارک فضای سبز بلوار سعادت آباد هستند پنهان می کند. این پارک نقش مهمی درشکل گیری کانسپت نمای جنوبی داشته است؛ بعضی قسمتهای نما به سمت داخل کشیده شده اند تا دید کاملی از پارک را برای استفاده کنندگان ساختمان ایجاد کنند.

 

نمای شمالی ساختمان با طرح های مشابه نماهای جنوبی طراحی شده است و این طرح نیز جزئیات غیر ضرروی ساختمان را از دید شهری پنهان می‌کند. در مقابل بازشوها سطوح چوبی ای وجود دارند که از قابلیت چرخش در سه زاویه ۰ و ۴۵ و ۹۰ درجه برخوردار هستند.
تعبیه هواکش چرخشی می تواند به جلوگیری از آفتاب تند و تیز ظهر کمک کند و فضای داخلی خصوصی را هنگام نیاز ایجاد نماید. درواقع سطوح چوبی واقع در نمای شمالی ساختمان می‌تواند توصیف گر نوعی برقراری ارتباط بین کاربران و شهر باشد. این سطوح می توانند به هزاران شکل تغییر حالت دهند.

 

 

 

 

• پروژه «استودیو رسانه ای دیار مدیا» :
اثر رضا نجفیان؛ دفتر معماری رنا دیزاین
اتمام اجرا در سال ۱۳۹۲، تهران

 

برنده رتبه نقره در بخش حرفه ای؛ بخش Workplaces در جایزه American Architecture Prize 2016

 

همچنین: رتبه اول مشترک در بخش ساختمان های اداری هفتمین دوره جایزه معماری داخلی ایران ۱۳۹۳ (مجله معماری و ساختمان)
و رتبه اول در بخش معماری داخلی فضاهای عمومی اولین دوره دوسالانه معماری و طراحی داخلی ایران ۱۳۹۳ (مجله هنر و معماری)

 

یک فضای انتزاعی بر اساس رویای یک مخاطب هنرمند و طرفدار تزئینات سنتی ایرانی؛ به علاوه جلوه ایی امروزی از این تزئینات، شکل دهی پویا، سطحی روان و زیبا در برابر دیوارهای ناهماهنگ و ناموزون موجود. مکانی که قرار است در آن به پذیرایی از افراد خاص مانند هنرمندان ایرانی بپردازد.

 

آرامش بصری ای تطبیق یافته با هیجان بصری و سادگی محیط همراه با پیچیدگی عناصر هندسی، تجربه ای فوق العاده را هم برای مخاطب و هم برای میهمان ها ایجاد می کند.
عناصر اصلی از ترکیب شاهکارهای معماری سنتی و طراحی و ساخت معاصر مشتق شده اند. توجه ویژه به جزئیات در تمامی جوانب به شدت موردانتظار بوده است.
بنابراین، به زیبایی شناسی، قابلیت ها و امکانات با ظرافت خاصی پرداخته شده است. توجه به این ظرافت ها تا آنجایی پیش رفته است که کوچکترین جزئیات نیز طراحی شده اند؛ همچون سیستم تهویه هوا که به طور منحصر به فردی طراحی شده اند تا از الگوریتم کلی طراحی معماری پیروی کند.

 

نور طبیعی و مصنوعی نقش اساسی در کیفیت پروژه ایفا می‌کند و نورپردازی مناسب انتظارات کاربران را برآورده خواهد کرد. همچنین مطابقت کف اتاق با حس لامسه کاربر، حس صمیمیت و درک دوستانه را در اتاق گفتگو انتقال می‌دهد.

 

روند ساخت و ساز این پروژه در ۶۳ روز مطابق با ۲۴ ساعت کاری در طی هر روز صورت گرفته است. دیوارها با الگوهای پارامتریک با۲۲۰ قسمت از XPS  متراکم و پنل هایEPS  در اندازه های مختلف ساخته شده و در محوطه ساختمان مونتاژ شده اند.
برای رسیدن به ایستادگی و مقاومت خواسته شده، پوششی سیمانی بر روی دیوار پاشیده شده است. بلافاصله بعد از خشک شدن دیوار، عملیات سنباده زدن و صیقل دادن به وسیله بتن های خاصی صورت گرفته است و در پایان گچ کاری نهایی بر روی سطح بیرونی اضافه شده است. رنگ پوششی از پلی اتان سیاه و سفید بوده که در مرحله پایانی رنگ زده شده است. چیدمان فضاهای فرعی، مبلمان و تجهیزات موجود به طور انعطاف پذیری و با توجه به نیازهای مخاطبان طراحی شده اند و صندلی ها، میز و سایر مبلمان نیز در هماهنگی با سایر عناصر معماری طراحی شده اند.

 

لینک اصلی خبر

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه