چهار راهکار ایجاد بازار کار برای مهندسان/ لزوم حضور بازرسان فنی در واحدهای تولید مصالح ساختمانی

12 فروردين 1398 - 14:09
چهار راهکار ایجاد بازار کار برای مهندسان/ لزوم حضور بازرسان فنی در واحدهای تولید مصالح ساختمانی

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به راهکارهای ایجاد اشتغال برای مهندسان در بازار نابسامان کنونی گفت: راه های مختلفی برای این منظور وجود دارد و یکی از آنها آیین نامه کنترل ساختمان است که قرار بود بازرسی را جریان سازمان نظام مهندسی وارد کند.

تورج ناییج ‌پور در گفت و گو با «صما» افزود: بر این اساس قرار بود مالک ناظر را انتخاب کند و بازرس هم باید منافع و حقوق عمومی را حفظ می کرد. بنابراین اگر سیستم بازرسی راه اندازی شود، اقدام نسبتا مناسب و خوبی در زمینه بازار کار برای مهندسان انجام می گیرد.

لزوم حضور بازرسان فنی در کارخانه های مصالح ساختمانی

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر همانطور که کارخانجات مواد غذایی از بازرس یا کارشناس فنی برخوردارند، باید این امر در کارخانه های تولید مصالح ساختمانی نیز حضور مهندسان و بازرسان فنی الزامی باشد؛ در حالی که به هیچ وجه حضور مهندسان در پروسه تولید مصالحی از قبیل بتن، بلوک، تیرچه و... اجباری نیست.

این مسئول با بیان اینکه ساختمان یک کالای بسیار مهم است که باید از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد، اظهار کرد: انجام چنین اقداماتی می تواند ضمن بهبود فضای شغلی برای مهندسان، منجر به افزایش کیفیت ساختمان ها شود.

ناییج پور در عین حال با اشاره به لزوم ایجاد تحرک در بازار مسکن و ساخت و ساز بیان کرد: با این رکودی که در این بخش وجود دارد، نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت به دلیل کمبود منابع مالی، در تزریق بودجه های عمرانی با چالش های متعددی روبه رو است و این در حالی است که در بین فعالان بخش خصوصی نیز مشکلات و مسائل بسیار جدی وجود دارد.

صدور خدمات مهندسی نیازمند رسیدن به سطح بین المللی است

وی در ادامه با اشاره به اینکه صدور خدمات فنی و مهندسی می تواند راهکار دیگری در این بخش باشد، گفت: با توجه به تعداد بالای مهندسان شایسته ای که در کشور وجود دارد، می توانیم در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی اقدامات ویژه ای انجام دهیم.

ناییج پور ادامه داد: در حال حاضر کشورهایی مثل قطر، عمان و کشورهای حوزه دریای مازندران ارتباطات خوبی با ما دارند و صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها مستلزم آن است که مقررات، آزمون ها و دیدگاه های ما به سطح بین المللی برسد تا از این طریق بتوان بازار خوبی را برای اشتغال نیروهای ایرانی در خارج از کشور فراهم کرد.

احتیاط، شرط ورود به بازار ساخت و ساز سوریه

وی در پاسخ به اینکه فعالیت بخش خصوصی ایران در بازسازی کشور سوریه و ساخت مسکن چقدر در این زمینه می تواند اثربخش باشد، گفت: در حال حاضر ما در زمان گرفتاری هستیم و در شرایط خوبی قرار نداریم. اخیرا بحث مشارکت ایران در بازسازی سوریه به صورت جدی مطرح شده است. اما باید دید که بودجه این کشور برای این منظور چگونه تامین می شود و آیا اصلا از اعتبارات کافی برای این امر برخوردارند و برخوردار نیستند.

ناییج پور ادامه داد: چرا که ما در دولت احمدی نژاد دیدیم که وقتی تعدادی از شرکت های ایرانی در کشور ونزوئلا شروع به کار کردند، درنهایت گرفتار و زمین گیر شدند. بنابراین باید در این زمینه بررسی های لازم انجام شود تا اگر قرار است شرکت های ایرانی در سوریه فعالیت عمرانی انجام دهند، چقدر در این بخش موفق خواهند بود.

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی تاکید کرد: بدون شک اگر شرایط خوبی برای مهندسان و شرکت های ایرانی در این کشور فراهم شود، بازار بسیار خوبی است، اما باید با احتیاط بسیار در این بخش وارد شویم.

وی همچنین حوزه تعمیر و نگهداری از ساختمان ها را یک راهکار دیگری برای اشتغال مهندسان برشمرد و گفت: این در حالی است که اکنون تعمیر و نگهداری از ساختمان ها اصلا انجام نمی شود و این بخش حتما باید راه اندازی شود.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...