انتشار کتاب «معماری از زمین تا آسمان؛ تحلیل ساختمان های بلند ایران و جهان»

20 آذر 1395 - 10:05
انتشار کتاب «معماری از زمین تا آسمان؛ تحلیل ساختمان های بلند ایران و جهان»

انتشار کتاب «معماری از زمین تا آسمان؛ تحلیل ساختمان های بلند ایران و جهان»
 
تألیف: پروفسور محمود گلابچی، نجمه ماستری فراهانی
ناشر: انتشارات دانشگاه پارس
تاریخ چاپ: ۱۳۹۵
تعداد صفحه: ۵۶۰ صفحه
قیمت: ۹۵/۰۰۰ تومان
 
مقدمه کتاب:
اجرای ساختمان‎های بلند در ایران، در ابتدا حاصل ضرورت‎های عملکردی، اجتماعی و یا ناشی از توسعۀ شهری نبود و این امر بیش از همه به تقلید از شهرهای بزرگ جهان صورت گرفت. اما امروزه طراحی و اجرای ساختمان‎های بلند که با توجه به افزایش جمعیت شهرها و به دلیل توسعۀ شهرها و بروز نیازهای ناشی از وجود عملکردهای جدید و نیز محدودیت زمین در مراکز پرجمعیت شهری، جزء جدایی‎ناپذیر زندگی شهری شده است و یک ضرورت محسوب می‎شود. در چنین شرایطی با توجه به تعاملات علمی‎در زمینه ساختمان و معماری و انتقال دانش و تجربه میان طراحان و مجریان اینگونه ساختمان‎ها در کشورهای مختلف، از طریق برگزاری همایش‎های علمی، کارگاه‎های معماری در این زمینه، باید تلاش ویژه‎ای در بهره‎گرفتن از فناوری‎های نوین در این زمینه با توجه به ویژگی‎های معماری ایران، فرهنگ جامعه و نیازهای موجود در زمینه طراحی ساختمان‎های بلند، صورت پذیرد تا دیگر شاهد معماری نابسامان گذشته نباشیم. این امر مستلزم انجام مطالعات و ‎تحقیقات گسترده در این زمینه و بررسی اندیشه‎های گوناگون و طرح‎های معماری ارائه‎شده بر اساس این دیدگاه‎ها است. همچنین در طراحی ساختمان‎های بلند، بررسی طرح‎های موجود می‎تواند به بالا‎بردن سطح آگاهی معماران و دستیابی به روش‎های تحقق اهداف طراحی، کمک موثری نماید.
 
لذا در این کتاب با عنوان “معماری از زمین تا آسمان” علاوه بر مسائل و دیدگاه ‏های مختلف، به بررسی طرح‏ های ارائه‏ شده از ساختمان‎های بلند با رویکردهای مختلف فرمی، عملکردی، سازه‏ای، پایداری و… می‎پردازیم. به‎طورکلی این کتاب که می‎تواند موجب افزایش توانایی معماران در ارائه ایده‎های نو و طرح‎های بدیع و خلاقانه شود؛ شامل هفت فصل است.
 
در فصل اول، با عنوان “معیارهای طراحی ساختمان‏ های بلند” به بیان کلیاتی از تاریخچه و معیارهای طراحی ساختمان بلند، مسائل، مفاهیم و نظریات مرتبط با ساختمان‎های بلند و طراحی آن پرداخته شده است. در ادامه این مطالب به معرفی مختصر مراحل ارائه یک طرح معماری دانشجویی پرداخته‏ شده‏ است.
 
فصل دوم، با عنوان “عملکرد در ساختمان‏ های بلند” به معرفی عملکردهای مختلف در ساختمان‎های بلند پرداخته شده است. در این فصل ساختمان‎های بلند چندعملکردی، عملکردهای جدید در بلندمرتبه‎سازی، ساختمان‎های بلند شاخص شهری و نمونه‎های موردی آن، مورد بررسی قرار گرفته است.
 
در فصل سوم، با عنوان “فرم در ساختمان‏های بلند” به بررسی فرم‏ های مختلف در ساختمان‎های بلند اختصاص‏ یافته‏ است. سیر تحول فرم در ساختمان‎های بلند، عوامل موثر در تعیین فرم، فرم‎های متداول، زیبایی‎شناسی فرم، ارتباط بین رفتار ساختمان بلند در برابر زلزله و فرم، فرم‎های سازه‎ای پربازده، معیارهای مرتبط با مبانی شهرسازی و ابزارهای جدید طراحی، توضیح داده شده است. در ادامه نمونه‏ های معماری با فرم‏ های مختلف مورد بررسی قرارگرفته ‏است.
 
فصل چهارم، با عنوان “سازه در ساختمان‎های بلند” با معرفی سیستم‎های سازه‎های متداول و سازه‎های نوین مورد استفاده در ساختمان‎های بلند، به بررسی نمونه‎هایی در این زمینه پرداخته است. بارهای وارد بر ساختمان‎های بلند، سازه‎های متداول برای ساختمان‎های بلند، پیش‎ساختگی در بلندمرتبه‎سازی، سازه‎های مدرن، نماهای سازه‎ای و نیز طبقات نرم سازه‎ای مطرح و نمونه‎های موردی گوناگون در زمینۀ کاربرد سیستم‎های سازه‎‎ای هسته و دیوار بتنی، قاب فضایی، سازۀ مشبک فضایی مورب (دیاگریدی)، سازه پیش‎ساخته، قاب صلب، قاب با مهاربندی و… بررسی شده است.
 
فصل پنجم، با عنوان “ساختمان‏های بلند پایداری در ساختمان‏های بلند” به بررسی این ساختمان‎ها از دیدگاه توسعۀ پایدار و اثرگذاری آنها بر شهرهای معاصر پرداخته است. اهداف کلی معماری‎ پایدار، صرفه‎جویی در مصرف انرژی، تحلیل‎های رایانه‎ای در زمینۀ کارایی ساختمان‎های بلند از نظر انرژی، منابع طبیعی انرژی در ساختمان‎های بلند، کاربرد انرژی خورشیدی در ساختمان‎های بلند و بررسی نمونه‎های موردی که دارای ویژگی‎های قابل‎توجه از نظر استفاده از تهویه، نورطبیعی، ایجادسایه، طراحی آتریوم، صفحات فتوولتاییک، دریافت و ذخیره انرژی خورشید، ذخیره آب باران، بازیافت فاضلاب، فضای سبز داخلی، نمای دوپوسته، کاربرد توربین بادی و به‎کارگیری ایده‎های نوین از جمله مسائلی است که در نمونه‏ های موردی این فصل بررسی‏ شده‏ است.
 
فصل ششم، باعنوان “ساختمان‏ های بلند آینده” به بررسی مجتمع‎های بلندمرتبه و ساختمان‏ های بلند ترکیبی، عملکرد، فرم، سازه، مصالح، فرم و جایگاه‏ های متفاوت قرارگیری ساختمان‏ های بلند در شهرهای آینده پرداخته‏ شده‏ است. در ادامه به بررسی نمونه‏ های مختلف با این دیدگاه پرداخته ‏شده ‏است.
 
فصل هفتم، باعنوان “ساختمان‏ های بلند در جهان” به بررسی طرح‏ های دانشجویی ارائه‏ شده در دانشگاه‏ های مختلف جهان پرداخته ‏شده ‏‏است.
 
امید است این کتاب با معرفی مصور ایده‎ها و طرح‎های نوین و نمونه‎های موردی متعدد به‎عنوان یک کتاب پایه برای معماران در زمینه ی ساختمان‎های بلند، موجب بهبود مراحل طراحی مفهومی، طراحی تفصیلی، ساخت و بهره‎داری ساختمان‎های بلند در کشور شود.
محمود گلابچی (استاد دانشگاه تهران)
نجمه ماستری فراهانی
 
انتشار کتاب «معماری از زمین تا آسمان؛ تحلیل ساختمان های بلند ایران و جهان»
 
 
• فهرست کتاب:
 
فصل اول: معیارهای طراحی ساختمان‏ های بلند
فصل دوم: عملکرد در ساختمان‏ های بلند
فصل سوم: فرم در ساختمان‏های بلند
فصل چهارم: سازه در ساختمان‎های بلند
فصل پنجم: ساختمان‏های بلند پایداری در ساختمان‏های بلند
فصل ششم: ساختمان‏ های بلند آینده
فصل هفتم: ساختمان‏ های بلند در جهان

 

لینک اصلی خبر

سوالات مرتبط
عکس کاربر
6پاسخ
درخواست كمك تز پايان نامه در موضوع طراحی براساس عملکرد ساختمانهای بلند
باعرض خسته نباشید خدمت اساتید محترم موضوع پایان نامه من در مورد طراحی براساس عملکرد ساختمانهای بلند میباشد Performance- Based Seismic Design احتیاج به تز کامل در مورد این موضوع دارم یا اینکه راهنمایی کنید.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه