یادداشت دهم: چرا آموزش مجازی،برنامه های بلند مدت و راهنمای استفاده از آن

در یادداشت های پیشین تا حدودی از الزامات آموزش مجازی و لزوم اشتراک دانش های تخصصی در فضای مجازی صحبت کردیم برای نمونه: یادداشت دوم: "اشتراک دانش های تخصصی در دنیای مجازی"  و یادداشت چهارم: "ورود تکنولوژی های جدید به فضای آموزش مجازی" ، این یادداشت را به تکمیل بحث های گذشته با آنچه هم اکنون به جامعه مهندسین عمران کشور ارائه نمودیم اختصاص دادیم:

  •         هدف گروه آموزشی 808 از راه اندازی آموزش مجازی

همانطور که قبلا از اهداف آموزشگاه مجازی 808 در مصاحبه رادیو808 شماره 22-"ویژه برنامه رونمایی از آموزشگاه مجازی 808"  اشاره داشتیم، گروه آموزشی 808 به دنبال ساده سازی آموزش برای همه افراد در هر کجا (حتی دورترین روستا های کشور) با کمترین هزینه، امکانات و سرعت اینترنت (حتی اینترنت دایل آپ) میباشد و برای خوره های علم و  افرادی که فارغ از بحث مدرک گرایی به دنبال ارتقای دانش تخصصی و دریافت علم به روز میباشند راه اندازی شده است و در این راه به دنبال آگاه سازی و فرهنگ سازی دانشگاهیان و مهندسین عمران کشور برای بهای بیشتر به فعالیت های آموزشی در وب است.

  •         چند درصد به هدف خود نزدیک شده ایم؟

گروه آموزشی 808 از ابتدا اهداف خود را بزرگ دیده است و تصور ما از فعالیت هایمان همچون برجیست که تا روز افتتاح اون کسی از تعداد طبقات و ارتفاع نهایی اون اطلاع نخواهد داشت . برای رسیدن به این اهداف آموزشی در ابتدا نیاز به یکسری زیر ساخت ها و بستری داشتیم که بتواند این برج را با حاشیه اطمینان بهتری بر روی خاک بستر  برای طولانی مدت نگه دارد، بنابراین از ابتدای شهریور 90 اقدام به گودبرداری و نصب دیوار های حائل سطح بستر کار نموده ایم و به تعبیر خودمان از مهر 90 تا اسفند 90 به دنبال ایجاد سطح بستر قوی و مناسب برای این پروژه که همان افتتاح اولین حلقه از چهار پروژه جدید 808 یعنی Civil808.com است بوده ایم.از ابتدای سال 91 با ایجاد داربست ها و ستون گذاری هایی بر روی سطح بستر خودمان اقدام به راه اندازی سایر سرویس هایی که در آموزش مجازیمون به  آنها نیاز داشتیم نمودیم.

امروز با راه اندازی سرویس آموزش مجازی که شامل دو قسمت کلاس های آموزشگاه مجازی 808  و  ساختمان آموزشگاه (به زودی) میباشد معتقدیم به لطف خدا توانسته ایم نیمی از پلانی را که از روز اول برای خود تصور کرده ایم را پیاده سازی کنیم و امیدواریم نیمی دیگر را  که قسمتی از آن مربوط به راه اندازی بخش انتشارات مجازی است تا کمتر از یک ماه دیگر و مابقی یعنی تکمیل تدریجی سایر 5 پروژه تخصصی امان را تا اسفند 91 اجرا کنیم.

  •         چرا از آموزشگاه مجازی 808 به عنوان تحولی در آموزش مجازی عنوان می شود؟

عده ای بر این باورند وقتی صحبت از تحول یا انقلاب در رونمایی سرویسی متفاوت در فضای مجازی می شود لزوما میبایست سرویس مورد نظر از لحاظ نرم افزاری ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد که با هزینه  و صرف وقت بالا چنین سرویسی توسط متخصصین نرم افزاری متعدد راه اندازی شده باشد اما گروه آموزشی 808 با دقت همزمان بر محتویات دوره ها و امکانات نرم افزاری تمرکز خود را بر ارائه منحصر به فرد خدماتی که تابحال ارائه نشده  نموده است.

 و برای این منظور ضمن ماه ها برنامه ریزی و مشاوره با مراکز متعدد آموزش مجازی کشور، رایزنی های مختلفی با نهاد های مهندسی کشور جهت تعامل و ایجاد خدمات آموزشی مشترک برای تسهیل امر آموزش مهندسی در کشور نمودیم و سپس در این مسیر سعی کردیم هر آنچه را که میتوانست ما را در این راه یاری رساند چه از لحاظ نرم افزاری و چه سخت افزاری پیاده سازی کنیم.

  •         برنامه های بلند مدت ما در آموزشگاه مجازی 808 چیست؟

در آینده همزمان با اتمام دوره های آموزشی آموزشگاه مجازی به جهت اینکه در دوره های اصلی همگان بتوانند از خدمات ارائه شده با بهترین کیفیت استفاده کنند و همزمان فایل صوتی و تصویری استاد کلاس را با هم داشته باشند لازم است سرعت اینترنت حداقل ADSL 64 کیلو بایت بر ثانیه باشد. دوره های ارائه شده در دوره آزمایشی آموزشگاه در ترم تابستان 91 به صورت کلی و مقدماتی میباشند تا ضمن آشنا سازی دانشجویان با مقدمات پروژه های تخصصی امکان پرداختن به مباحث پیشرفته و تخصصی با اساتید متخصص در هر گرایش از ترم پاییز فراهم شود.

در حال حاضر با تعریف 6 دوره در ترم تابستان 91 سعی در آشنا نمودن دانشجویان با این فرهنگ و این امکانات داریم تا به تدریج در بلند مدت بتوانیم برنامه های اصلی خود را پیاده کنیم، مدرسین ما در دوره تابستان از اساتید با سابقه تدریس در دانشگاه های غیر انتفاعی و آموزشگاه های کشور هستند و دوره های ترم تابستان شامل اغلب دوره های پایه ای مهندسی عمران میباشند. برنامه وورکشاپ های تخصصی مهندسی عمران که سه شنبه ها برگزار می شود به زودی در سایت قرار خواهد گرفت که طی آن سمینا های تک ساعته با حضور اساتید شناخته شده در کشور و دوره های آشنایی با نرم افزار های تجاری در آن ارائه خواهد گرفت.

از ترم پاییز 91 کلاس های آموزشگاه با اساتید دانشگاهی و اساتید شناخته شده آموزشگاهی برگزار می شود و کلاس های آنلاین با ارائه مدرک به صورت مشترک با نهاد های آموزشی مهندسی معتبر در کشور برگزار می شود.

"آینده همان چیزیست که در ذهن و تخیل تو پرورش می یابد..."


مجتبی اصغری ،جمعه 6 مرداد 1391

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه