یادداشت سوم: چالش های انجمن های علمی آموزشی کشور

تابحال به وبسایت های انجمن های علمی آموزشی کشور خصوصا در حوزه مهندسی عمران نگاهی انداخته اید؟ کافیست نگاهی اجمالی به فعالیت های انجمن های علمی آموزشی رشته عمران بیاندازیم تا با موارد زیر روبرو بشیم :

  • تعدد انجمن های با اهداف فعالیت مشابه

این موضوع می تواند دو نتیجه مثبت و منفی داشته باشد، یکی پر کار شدن انجمن ها در رقابت برای بیان اهداف خود و در مقابل تضعیف و تبلیغ سوئی که بعضا دیده می شود دو یا چند انجمن در برابر هم دارند.

  • عدم امکان به عضویت پذیرفتن افراد جدید در بعضی از انجمن ها و به نوعی خصوصی کردن فعالیت های انجمن

متاسفانه در بعضی از انجمن ها این مورد دیده میشود که تنها به دلیل قدیمی بودن پیدایش انجمن امکان به عضویت پذیرفتن اعضای جدید در آن انجمن به خصوص نیست که این مورد زمانی جالب میشود که انجمن مربوطه با اعضای قدیمی به هیچ وجه تحرک و پویایی لازمه را از خود ندارند  و کل فعالیت های انجمن به یک برنامه در سال معطوف می شود و این با روحیه  و اساس شکلگیری انجمن ها در تناقض است.

اساسا هیچیک از انجمن های عمرانی کشور ما اصل اجماع و مشارکت عمومی را آنطور که باید رعایت نمی کنند. شاید بتوان گفت متاسفانه عضویت در هیئت مدیره هر انجمن برای اساتید ما تبدیل به یک باید شده، شاید این احساس در بین اساتید وجود داشت که اگر در هیچ انجمنی به عنوان عضو اصلی نباشند ممکن است از تصمیم گیری های کلان به دور باشند و شاید عده ای از روی این فکر که چرا ما در مقابل انجمن دیگران که تبدیل به تریبون شخصی عقاید اون افراد شده خود یک انجمن جدید راه نندازیم و بدین طریق به فکر ایجاد مجموعه جدید افتاده باشند که در هر صورت چنانچه همه این عقاید منجر به کمک در آموزش شود می توان به آینده امیدوار بود در غیر این صورت این مسیر ما را به خانه ای آباد هدایت نخواهد کرد!

  • قدیمی بودن قالب ظاهری وبسایت تقریبا تمامی انجمن ها

متاسفانه پس از سال ها، قالب ظاهری بعضی از انجمن ها مربوط به اوایل شکلگیری و پیدایش دنیای وب بر میگردد که با روحیه پیشرفت علمی و به روز بودن مد نظر در اهداف انجمن ها در تناقض است.

  • دیر به دیر آپدیت شدن آخرین مطالب وبسایت و فعالیت های انجمن ها

در وبسایت بعضی از انجمن ها دیده می شود که آخرین مطلب به حدود یکسال قبل بر میگردد که این در نگاه اول این سوال را در ذهن اعضا و بینندگان ایجاد میکند که واقعا هدف هیئت مدیره فعلی از وجود این انجمن چیست؟ از دید مخاطب در انجمن ها وجود شخصی ثابت به منظور به روز نگه داشتن قالب و مطالب سایت انجمن الزامی به نظر می رسد.

  • عدم امکان برقراری ارتباط نزدیک بین اعضا و هیئت مدیره

در بعضی از انجمن ها افراد هیئت رئیسه را نمی توان در هیچیک از برنامه های انجمن حضوری دید یا امکان برقراری ارتباط پیامی با این افراد از طریق سایت فراهم نیست که این از جمله موارد ضعف این انجمن هاست.

  • تاخیر در اطلاع رسانی آخرین سمینار ها و همایش های انجمن

تاخیر یا عدم اطلاع رسانی ها موضوعیست که بار ها موجب متضرر شدن قشر عظیمی از مهندسین از فعالیت های انجمن های علمی تخصصی کشور شده است. اما راه حل چیست؟ آیا فقط تبلیغات پوستری در دانشگاه ها ، ارسال پیامک و ایمیل برای مهندسین عضو انجمن و یا ارسال خبر به خبرگزاری ها تنها راه حل اطلاع رسانی به مهندسین است؟

لزوم جدی گرفتن تبلیغات در فضای مجازی تبدیل به یک نیاز اصلی در بین فضای آموزشی کشور شده است. عدم فعال بودن انجمن های علمی کشور در وبسایت ها و فروم های اینترنتی ، می تواند در بلند مدت سرعت رسیدن اهداف علمی  انجمن ها را بکاهد. تا چند سال می شود  با سیستم کنونی نیاز آموزشی دانشجویان را با امتیاز های ارتقاء پایه نظام مهندسی یا مدراک پذیرش مقاله همایش ها و سمینار ها برای دفاع پایان نامه ها مبادله کرد؟

بعضی از برگزارکنندگان کارگاه های آموزشی علمی تخصصی و حتی بعضا کنفرانس های ملی و بین المللی صرفا به دلیل نداشتن دانش   شناخت کافی از مخاطبین خود ، اخبار را به معدود خبرگذاری های رسمی کشور میرسانند تا آنها خبر را در میان انبوه خبر های فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی خود منتشر می کنند. فقدان وجود سایت خبرگذاری تخصصی از یک طرف و عدم اعتماد دبیر خانه ها  و کنفرانس ها به وبسایت های شخصی از طرف دیگر عواملی هستند که باعث گردیده برگزار کنندکان کنفرانس ها  و دوره های اموزشی انجمن های علمی کشور اقدام به تبلیغات بنری و یا خبر رسانی صوتی و متنی در اینگونه سایت ها نداشته باشند.

اینها از جمله مواردی هستند که می توان به عنوان مشکلات عمده وبسایت های انجمن های علمی آموزشی کشور عنوان کرد. ما در گروه آموزشی 808  در صددیم در مقابل این جریان عدم اعتماد گام برداریم تا بلکه با متقاعد کردن دبیرخانه کنفرانس های ملی و بین المللی ،نظام مهندسی ها و انجمن های علمی آموزشی کشور خبر رسانی برنامه های آموزشی این ارگان ها را به رایگان برای قشر عظیم مهندسین عمران کشور  مخاطب خود بر عهده بگیریم اما با این واقعیت آشناییم که برای رسیدن به این هدف مسیر سختی در پیش رو داریم ضمن اینکه در انتها به این اصل نیز معتقدیم که در عصر جدید انجمنی بزرگ تر و موثر تر از انجمن های آموزشی در فضای مجازی قدرت تاثیر گذاری ندارد پس چه خوب است بتوان با کمک انجمن های علمی آموزشی کشور به تدریج اتصال مناسبی بین انجمن های مجازی با انجمن های حقیقی برقرار کرد.

 

مجتبی اصغری

(توضیح: برای هر یک از موارد فوق یک یا چند نمونه از انجمن های موجود مد نظر نویسنده وجود دارد که به دلایلی از ذکر عنوان انجمن های مربوطه خودداری شده است.)

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه