تخریب و بررسی انگیزه تخریب در ساختمانهای مسکونی و تجاری بر اساس چک لیست پیوستی

تخریب و بررسی انگیزه تخریب  در ساختمانهای مسکونی و تجاری بر اساس چک لیست پیوستی

مقدمه :

برنامه مدیریت شهری ، شهر و مدیریت آنرا در پنج حوزه تعیین کننده و عمده تقسیم می کند که اهداف اساسی مدیریت شهری ، یعنی بهبود شرایط کار و زندگی، تشویق توسعه پایدار اقتصادی – اجتماعی و حفاظت از فضای کالبدی و محیط شهری که در "بهروری شهری" نقش دارند، عملاً در پنج حوزه اصلی نمود می یابد :

  •      موضوع زمین شهری
  •      زیر ساخت ها و خدمات شهری
  •      حمل و نقل و شبکه دسترسی
  •      منابع مالی
  •      ساختار سازمانی(تشکیلات)

عامل اول تحت عنوان زمین شهری در بخش ساختمان و ساخت و سازهای شهری و نقش آن در دستیابی به بهروری شهری از اهمیت بیشتری برخوردار است .

-         سهم هزینه زمین در تولید ساختمان(مسکن)در تهران(بر حسب درصد) که مآخذ آن آمار فعالیتهای ساختمانی بخش خصوصی – توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرح جدول شماره 1 عبارت است از :

همانطور که در جدول شماره 1 نشان می دهد هزینه زمین نسبت به هزینه زیر بنا رو به افزایش است. و تصمیم به تخریب ساختمان در کشورمان نه به سبب پایان "عمر فیزیکی" بنا بلکه به سبب پایان "عمر اقتصادی" بنا رُخ می دهد که ساز و کار فعال کننده آن اقتصاد زمین شهری است.

طبق قانونمسئوليتمدني مصوب 1339/02/07

ماده 1:هرکس بدون مجوز قانوني عمداً يا در نتيجه بي احتياطي به جان يا سلامتي يا مال يا آزادي يا حيثيت يا شهرت تجارتي يا به هر حق ديگري که بموجب قانون براي افراد ايجاد گرديده لطمه اي وارد نمايد که موجب ضرر مادي يا معنوي ديگري شود ،مسئولجبرانخسارتناشيازعملخودميباشد.

  • ويژگي هاي مقررات ملّي ساختمان

در حال حاضر مدارك فني متعددي نظير مقررات ملّي ساختمان، آيين نامه ها،استانداردها و مشخصات فني در كشور منتشر مي شود و استفاده كنندگان لازم است.به تفاوت هاي آنها از نظر هدف از تهيه هر مدرك، لازم الاجرا بودن، قلمرو، حدود تفصيل،محتوا و ساير ويژگي هاي خاص هر مدرك توجه داشته باشند كه در مورد مقررات ملّي ساختمان مي توان ويژگي هاي زير را برشمرد:

« مقررات ملّي ساختمان » در سراسر كشور لازم الاجرا است.

احكام « مقررات ملّي ساختمان » به طور خلاصه و اجمالي تدوين مي شود.

با توجه به الزامي بودن« مقررات ملّي ساختمان »اين مقررات فاقد موارد توصيه اي و راهنمايي است.

« مقررات ملّي ساختما ن » بر هرگونه عمليات ساختمان نظير تخريب، احداث بنا ، تغيير كاربري، توسعة بنا، تعمير اساسي و نظاير آن حاكم است.

مجري : شخص داراي مجوز دفتر اجراي ساختمان يا پروانه اشتغال شخص حقوقي از وزارت مسكن و شهرسازي (مبحث دوم)

  • تخريب

هر اقدامي كه مستلزم جدا كردن مصالح از ساختمان به منظور حذف ، نوسازي، تعمير، مرمت و بازسازي تمام يا قسمتي از بنا باشد، تخريب ناميده مي شود.

  •    قبل از شروع عمليات تخريب بايد با كسب نظر از مهندس ناظر برنامه ريزي و اقدامهاي زير انجام گيرد : 

1-       مجوز لازم از مرجع رسمي ساختمان اخذ شود.

2-       با اطلاع و همكاري موسسات ذيربط جريان آب، برق، گاز و سرويسهاي مشابه قطع يا در صورت لزوم سالم سازي، محدود و نگهداري شود، به طوري كه راههاي دسترسي به آنها و شير آتش نشاني محفوظ بماند.

3-       زمان و مدت قطع سرويسهاي فوق و شروع عمليات تخريب حداقل يك هفته قبل، به اطلاع ساكنين ساختمانهاي مجاور رسانده شود. عدم رعايت محدوديت فوق، فقط هنگامي مجاز است كه عدم تخريب فوري بنا، ايمني را به خطر انداز د. لزوم اين امر بايد قبلاً به تاييد مرجع رسمي ساختمان رسيده باشد.

4- . . . . . . . . . . . . . . . .

تخريب كف وسقف 

  • 1-      قبل از تخريب سقفها بايد راههاي ورودي به طبقه زير آن طوري مسدود گردد، كه هيچ كس نتواند از آن رفت و آمد كند.
  • 2-      در طاقهاي ضربي، چه هنگامي كه دهانه اي در آن ايجاد مي شود و چه در هنگام تخريب كلي آن، بايد آجرها و مصالح بين دو تير آهن تا تكيه گاههاي طاق به طور كامل برداشته شود.
  • 3- . . . . . . . . . . . . . . . . .

تخريب ديوارها 

  • 1-      هيچ يك از تكيه گاهها نبايد در طبقه اي برداشته شود، مگر آنكه كليه قسمتهاي طبقه بالاي آن قبلاً تخريب و برداشته شده باشد.
  • 2-      تمام يا قسمتي از ديو اري كه ارتفاع آن بيش از 22 برابر ضخامت آن باشد، نبايد بدون مهاربندي جانبي آزاد بماند، مگر اينكه اساساً براي ارتفاع بيشتر محاسبه و ساخته شده باشد.
  • 3-      قبل از تخريب هريك از ديوارها، بايد تا فاصله 3 متري از آنها كليه سوراخ هايي كه در كف قرار دارند با پوشش موقت مناسب پوشانده شوند.
  • 4-   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

تخريب اسكلت ساختمان

  • 1-       در صورتي كه براي تخر يب اسكلت ساختمان از جرثقيل يا وسايل مشابه استفاده شود، بايد براي حفظ تعادل و جلوگيري از لنگر بار وصدمه به اشخاص، ساختمانها، تاسيسات وتجهيزات يا اسكلت ساختمان مورد تخريب، از طناب هدايت كننده استفاده شود.
  • 2-      قبل از بريدن تيرآهن بايد اقدامات لازم به منظور جلوگيري از سقوط آزاد تيرآهن بعد از برش به عمل آيد.

تخريب دودكش هاي بلند صنعتي و سازه هاي مشابه

  • 1-      قبل از تخريب دودكش هاي بلند صنعتي و سازه هاي مشابه، از طريق انفجار يا واژگوني، بايد محدوده اي محافظت شده و مطمئن با وسعت كافي در اطراف آن در نظر گرفته شود.
  • 2-    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

مصالح و ضايعات

  • 1-       مصالح ساختماني و ضايعات حاصل از تخريب نبايد به طور سقوط آزاد به خارج پرتاب شوند، مگر اينكه تخليه از داخل كانالهاي مخصوص پيش بيني شده انجام گيرد.
  • 2-      در صورتي كه مصالح قابل اشتعال جدا شده از ساختمان مورد تخريب، در همان محل، انبار و نگهداري شود، بايد وسايل اطفاي حريق مناسب به تعداد و مقدار كافي فراهم شود.
  • 3-      ضايعات به دست آمده از مواد رادي واكتيو، آزبست، مواد سمي يا مواد آلوده كننده، بايد جدا از بقيه ضايعات به دقت نگهداري و بسته بندي شوند و سپس به محل مجاز حمل گردند.
  • 4-    . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

نمایی از تخریب ساختمان در بافت فرسوده شهر تهران: 

هیچگونه هشداری وجود ندارد.

تجهیزات اضافی الحاقی(لوله کشی گاز) قبل از تخریب ساختمان جدا نشده اند.

گودبرداری در تراز پایین تر از پی ساختمانهای مجاور

 

 

    عمليات خاكي 

      منظور از عمليات خاكي عبارت است ا ز: خاكبرداري، خاكريزي، تسطيح زمين، گودبرداري، پي كني ساختمانها، حفر شيارها، كانالها و مجاري آب و فاضلاب و حفر چاههاي آب و فاضلاب با وسايل دستي يا مكانيكي.

      فروریزی گود

       

       

       قبل از شروع عمليات خاكي بايد اقدامات زير انجام شود:

      1-      توسط شخص و يا اشخاص ذيصلاح زمين مورد نظر از لحاظ استحكام و جنس خاك و همچنين پايداري ابنيه مجاور به دقت مورد بررسي قرار گيرد. به علاوه نقشه گودبرداري و پايدارسازي جداره هاي گود و برنامه گودبرداري تهيه شده توسط اين اشخاص بايد به تأييد مرجع رسمي ساختمان برسد.

      2-      . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

       

      جهت مطالعه و  دریافت نسخه کامل این مطلب + دانلود چک لیست ؛ بایستی با صرف 1300 تومان از اعتبار خود ؛ بر روی لینک زیر "پرداخت و مشاهده محتوا" کلیک نمایید.

      برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

      نوع فایل دریافتی :
      اعتبار مورد نیاز : 1,300 تومان
      با 10 درصد تخفیف برای کاربران VIP: 1,300 تومان
      پرداخت 1,300 تومان و مشاهده محتوا
      درباره نویسنده
      عکس‌های مدیریت کل سایت

      مدیریت کل سایت

      امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
    • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
    • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

      هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

      صفحه اصلی دانشنامه