نویسنده میهمان: مهندسی عمران در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی

میهن عزیزمان سرشار از منابع خدادادی نفت و گاز است. این مهم باعث شده تا سفره های زیرزمینی کشورمان همواره مورد توجه کشورهای صنعتی و  در حال رشد باشد. احداث پالایشگاه آبادان در سال 1909 میلادی توسط شرکت نفت انگلیس- پرشیا و بهره برداری از آن در سال 1912 و سپس ملی شدن صنعت نفت، نشان دهنده قدمت و اهمیت این صنعت است.

 

در امر طراحی و ساخت یک سایت پالایشگاهی یا نیروگاهی مهندسین مختلفی نظیر عمران و معماری، مکانیک ( تجهیزات ثابت یا دورانی)، فرآیند، خط لوله، برق و ابزار دقیق، ایمنی و حفاظت و کنترل پروژه دخیل هستند. مهندسین عمران از ابتدای احداث یک سایت که مرحله تسطیح مقدماتی است تا شروع بهره برداری و حتی پس از آن درگیر مسائل مختلف عمرانی می باشند. مراحلی نظیر عملیات خاکی تسطیح، طراحی و احداث سیستم حفاظت سایت از سیلاب، فنس کشی، تسلیح خاک ، دیوار حائل ، طراحی جاده، کالورت و مسیرهای دسترسی به واحدها، محوطه سازی، شبکه توزیع آب یا جمع آوری و تصفیه و دفع پساب های صنعتی و بهداشتی و آب باران، طراحی و احداث سازه های صنعتی و غیر صنعتی، طراحی فونداسیون یا شمع برای تجهیزات دوار با بار دینامیکی و ضربه ای ، طراحی و ساخت واحدهای مقاوم در برابر آتش یا انفجار و کنترل ضوابط پدافند غیرعامل، طراحی سازه های صنعتی نظیر مخازن storage tank ، برج خنک کننده  cooling tower، سازه نگهدارنده خط لوله pipe rack، دودکش و نظایری از این دست باعث می شود که تیم مهندسی سیویل، سازه و معماری پروژه تسلط کافی به استانداردها، آئین نامه ها و نشریات مرتبط داشته در عین حال هماهنگی مطلوبی با دیگر دیسیپلینها برقرار نمایند.

نگارنده معتقد است که با وجود تلاش فراوان، این اثر مصون از ایرادهایی نظیر غلط های مفهومی، فنی، ابهام و اشکالات موضوعی نیست. از این رو از شما خواننده گرامی صمیمانه تقاضا دارد در صورت مشاهده هرگونه ایراد و اشکال مراتب را از طریق انتشارات علم عمران با مولف در میان بگذارید. امید است تالیف این مقاله گامی هر چند کوچک در جهت ارتقای دانش فنی و اجرایی مهندسین عمران شاغل در بخش نفت و گاز و صنایع پالایشگاهی و نیروگاهی باشد.

توضیح ناشر: این مقاله فصل اول از کتابی تحت همین عنوان است که نگارنده در حال چاپ آن میباشد و در این خبر فصل اول از این کتاب جهت استفاده خوانندگان  به وبسایت Civil808 اهدا گردید. نسخه PDF  و کامل تر این خبر تحلیلی آموزشی را میتوانید از طریق زیر دانلود کنید:

دانلود
 

 


نویسنده میهمان:

بابک فرهمند شاد، کارشناس عمران، متخصص طراحی محاسبات سازه های پتروشیمی و نیروگاهی (رزومه


مطالب مرتبط:

- دسته بندی بخش اخبار تحلیلی وبسایت Civil808

» اخبار تحلیلی:حداقل هایی که مهندسان و دانشجویان مهندسی بایست از اینترنت بدانند

چند توضیح:

  • شما نیز اگر مطالب مرتبط با مهندسی عمران دارید که به صورت چالشی موضوع مربوطه را  مورد تحلیل قرار داده اید می توانید به عنوان نویسنده میهمان با ما همکاری داشته باشید. کافیست از طریق ایمیل ما مطلب خود را برایمان ارسال فرمایید تا پس از بررسی در سایت منتشر شود.
  • Civil808  تنها میتواند میزبان آندسته از اخبار و مقالات تخصصی مرتبط با مهندسی عمران باشد که رعایت کننده قانون کپی رایت بوده و تحت تالیف مستقیم انتشار دهنده محتوا باشد.
  • Civil808  تنها میزبان مطالبیست که برای اولین بار چه در سطح وب و چه در سطح فیزیکی به چاپ میرسد،
  • محتوای مندرج از اطلاعات بخش نویسندگان میهمان اخبار تحلیلی آموزشی 808 با مسئولیت مستقیم نویسندگان مربوطه میباشد.
درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .