مقاله تحلیلی: مزایا، معایب و کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز – قسمت دوم

مقاله تحلیلی: مزایا، معایب و کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز – قسمت دوم

 صنعت ساخت‌وساز یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان است به‌طوری‌که %۷ نیروی کار دنیا در این بخش فعالیت می‌کنند. طبق گزارش‌های موسسه مک کینزی، شرکت‌های ساختمانی سالانه تا حدود ۱۰ تریلیون دلار هزینه می‌کنند و از این رقم می‌توان متوجه شد که این صنعت چقدر گسترده و بزرگ است. در حال حاضر صنعت ساخت‌وساز با کمبود نیروی کار مواجه است اما می‌توان این مشکل را با استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ساخت‌وساز برطرف کرد.

 ساخت‌وساز یکی از بخش‌های به‌شدت رقابتی است که با چالش‌های زیادی مثل هزینه پروژه‌ها، تأخیرات در فعالیت‌های ساخت و کمبود نیروی کار روبرو است.

اگر در ساخت‌وساز مشغول به کار هستید و یا حتی دانشجوی مهندسی عمران هستید، لازم است که با کاربردهای هوش مصنوعی در ساخت‌وساز آشنا باشید. هر چه بیشتر درباره هوش مصنوعی بدانید بهتر است چراکه این تکنولوژی صنعت ساخت‌وساز را متحول خواهد کرد. به همین منظور توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید و درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی آموزش ببینید.

در مقاله قبل با مزایا و معایب هوش مصنوعی آشنا شدیم و در این مقاله بحث را با کاربردهای آن در ساخت‌وساز ادامه می‌دهیم.

۱- واقعیت مجازی

واقعیت مجازی یکی از بهترین نمونه‌های کاربرد فناوری‌های پیشرفته در ساخت‌وساز است. به کمک واقعیت مجازی سازندگان می‌توانند یک تور مجازی کامل از آنچه قرار است ساخته شود را حتی قبل از شروع ساخت‌وساز داشته باشند. به این صورت هر یک از اعضای خانواده می‌توانند خانه‌ای که قرار است در آینده داشته باشند را قبل از ساخت ببینند.

این تکنولوژی به مشتریان کمک می‌کند تا یک دید واقعی و واضح از خانه خود داشته باشند و همچنین به مهندسان کمک می‌کند تا بتوانند بنا بر نیاز مشتری طراحی را انجام داده یا آن را در صورت لزوم تغییر دهند. این تکنولوژی رضایت مشتری را افزایش می‌دهد.

۲- برآورد رطوبت خاک

احتمالاً می‌دانید که با انجام آزمایش‌های مختلف در آزمایشگاه می‌توانیم مقدار رطوبت یک نمونه خاک را تعیین کنیم؛ اما وقتی لازم است میزان رطوبت را در سطح گسترده‌ای بررسی کنیم چه باید کرد؟ با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان مقدار رطوبت خاک را به‌وسیله داده‌های دریافتی از سنسورهای کنترل از راه دور یا عکس‌های گرفته‌شده از طریق ماهواره‌ها برآورد کرد.

۳- پرینترهای سه‌بعدی

پرینترهای سه‌بعدی یکی از فناوری‌های پیشرفته است که امکان ساخت دقیق سازه‌ها را با هزینه کم، تولید کم ضایعات و در مدت‌زمان کم فراهم می‌کند.

 ۴- زمان‌بندی ساخت‌وساز

اغلب شرکت‌های ساخت‌وساز بزرگ که پروژه‌های بزرگی را اجرا می‌کنند باوجود داشتن تیم‌های خوب و افراد متخصص با افزایش هزینه‌ها نسبت به بودجه مصوب روبرو می‌شوند. از شبکه‌های عصبی مصنوعی می‌توان در پروژه‌های بزرگ برای پیش‌بینی هزینه‌های مازاد بر اساس عواملی همچون اندازه پروژه، نوع قرارداد و سطح مهارت مدیر پروژه استفاده کرد. استفاده از هوش مصنوعی در زمان‌بندی کمک می‌کند که زمان‌بندی واقع‌گرایانه‌ای برای پروژه‌های آینده داشته باشیم و بتوانیم از بروز تأخیر در پروژه جلوگیری کنیم. هوش مصنوعی به مدیران کمک می‌کند که فعالیت‌های مختلف را در کارگاه ساخت‌وساز کنترل کنند و به‌علاوه بتوانند تغییرات مربوط به هزینه مصالح ساختمانی را پیش‌بینی کنند؛ بنابراین با استفاده از هوش مصنوعی در زمان‌بندی می‌توان پروژه موردنظر را در بازه زمانی مطلوب به پایان رساند.

۵- مدل‌سازی اطلاعات ساختمان

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) یک فرآیند مبتنی بر مدل‌سازی سه‌بعدی است که اطلاعات را در اختیار مهندسان، معماران و متخصصان ساخت قرار می‌دهد تا بتوانند به نحو مؤثری فرآیندهای برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را انجام دهند.

 آنچه اهمیت دارد این است که مدل‌های مختلف هر مجموعه با هم تداخل نداشته باشند. به همین منظور از یادگیری ماشین برای شناسایی و کاهش تداخلات استفاده می‌شود. در حال حاضر نرم‌افزارهایی وجود دارند که از الگوریتم‌های یادگیری ماشین استفاده می‌کنند و راهکارهای مختلفی ارائه می‌کنند که منجر به طرح‌های دیگر یا طرح‌های جایگزین می‌شود. ازاین‌رو استفاده از هوش مصنوعی در برنامه‌ریزی ساخت‌وساز منجر به طراحی بهتر می‌شود.

۶- کاهش ریسک

بسته به‌اندازه پروژه، ریسک پروژه‌های ساخت‌وساز افزایش می‌یابد. امروزه برخی از پیمانکاران عمومی از هوش مصنوعی برای اولویت‌بندی ریسک‌های پروژه استفاده می‌کنند. این کار کمک می‌کند که تیم پروژه روی منابعی که عامل بزرگ‌ترین ریسک‌ها هستند تمرکز کنند. از هوش مصنعی متوان برای اولویت‌بندی خودکار مسائل استفاده کرد. درنتیجه مدیران ساخت می‌تواند با ارتباط نزدیک با تیم‌های پرخطر همکاری کنند تا با رتبه‌بندی پیمانکاران فرعی بر اساس امتیاز آن‌ها ریسک پروژه کاهش یابد.

۷- داده‌های زیاد

در شرایطی که حجم عظیمی از داده‌ها روزانه تولید می‌شود، سیستم‌های هوش مصنوعی وارد عمل می‌شوند و از داده‌ها یاد می‌گیرند و پایگاه داده را روزانه ارتقا می‌دهند. داده‌های برگرفته از عکس‌های گرفته‌شده با موبایل، فیلم‌های پهپادها، سنسورهای امنیتی، BIM و دیگر منابع همگی جمع‌آوری می‌شوند تا یک پایگاه داده شکل بگیرد. هوش مصنوعی به ما کمک می‌کند که بتوانیم آنالیز داده‌ها زیاد را انجام دهیم.

۸- نگه‌داری از ساختمان

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در نگه‌داری از سازه هم کمک‌کننده باشد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با استفاده از سنسورها عملکرد سازه یا محیط را بررسی می‌کنند. یادگیری ماشین با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده به شناسایی آسیب‌ها و ترک‌ها در سازه‌ها کمک می‌کند. به‌علاوه هوش مصنوعی در پایش سلامت سازه و ارسال هشدارهای ضروری به ما کمک می‌کند تا تعمیرات لازم را در سریع‌ترین حالت ممکن انجام دهیم.

منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ساختن حساب در سایت Green building studio
سلام با عرض خسته نباشید من در ساخت اکانت در سایت Green building studio به مشکل برخوردم به این صورت که بعد از آپلود دو عدد پروژه، حساب بنده منقضی شد و دیگه چیزی نمیتونم داخلش آپلود کنم و عملا بی فایده شده برام! لطفا اگر کسی راه حلی برای فعالسازی دوباره حساب داره، ممنون میشم راهنماییم کنه
عکس کاربر
2پاسخ
برای یادگیری مدل سازی در رویت، از چه آموزش هایی باید استفاده کرد؟
سلام . من میخوام رویت رو یاد بگیرم و اول معماری و بعد به صورت تخصصی مکانیک برای شروع معماری من باید چه پک هایی رو به ترتیب ببینم؟ و خیلی هم نمیخوام حرفه ای معماری رو یاد بگیرم در حد پروژه های ساده آپارتمانی چند طبقه ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
2پاسخ
نحوه اختصاص متریال در نرم افزار رویت
سلام.رویت 2019 را نصب کردم.الان یه طرحا میخام متریال بدم ولی پنجره متریالم باز نمیشه.یعنی روش که کلیک میکنم اصلا اتفاقی نمی افته.از طریق paint هم که میرم همینطوره
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .