مقاله تحلیلی: عوامل مؤثر بر نوسازی یا تخریب یک ساختمان

مقاله تحلیلی: عوامل مؤثر بر نوسازی یا تخریب یک ساختمان

تصمیم‌گیری برای تخریب یا نوسازی یک ساختمان اصلاً کار ساده‌ای نیست. فرآیند تصمیم‌گیری به عوامل مختلفی همچون مزیت‌های زیست‌محیطی و اقتصادی، ارزیابی ریسک، مدیریت ضایعات و بازیافت آن بستگی دارد. یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیم‌گیری شناخت مصالحی است که در سازه فعلی استفاده شده است.

 عوام مهم بر تصمیم‌گیری در خصوص نوسازی یا تخریب

۱- مدل‌های کسب‌وکار فردی

عوام مرتبط با مدل‌های کسب‌وکار فردی عبارت‌اند از بازده مالی، حاشیه سود، اعتبار توسعه‌دهندگان، نیازمندی‌های کاربر نهایی و زمان‌بندی مناسب برای بهسازی ساختمان موجود.

سرمایه‌گذاران معمولاً به دنبال فرصت‌ها و پروژه‌هایی هستند که نتایج مثبت مالی برای آن‌ها به هماره داشته باشند در غیر این صورت تمایلی به پروژه‌های نوسازی از خود نشان نخواهند داد. این موضوع به‌قدری اهمیت دارد که ممکن است مانع پروژه‌های نوسازی شود.

بنابراین واضح است که بازده مالی تأثیر قابل‌توجهی بر تخریب یا بازسازی و ساخت یک سازه جدید دارد. به‌غیراز ساختمان‌های تاریخی که نوسازی و مرمت آن‌ها ضروری است، نوسازی و تخریب سایر ساختمان‌ها باید به‌دقت بررسی شود.

ارزیابی هزینه‌های پروژه‌های تخریب و نوسازی نیز علاوه بر پیچیده بودن با عدم قطعیت همراه است. بااین‌حال می‌توان برای ارزیابی پروژه‌های نوسازی و تخریب از هزینه‌های دارایی‌های ثابت (هزینه‌های سرمایه‌ای)، بهای کالاها و خدمات (هزینه‌های عملیاتی) و ارزش یک سرمایه‌گذاری در طول زمان به‌عنوان یک معیار معمولی استفاده کرد.

۲- شرایط ساختمان

از عوامل تأثیرگذار بر تخریب یا نوسازی یک سازه به‌خصوص می‌توان به شرایط فیزیکی ساختمان اشاره کرد. شرایط ساختمان شامل ریسک‌ها (موارد ناشناخته در ساختمان)، عمر (آیا سازه با استانداردهای جدید تطابق دارد)، انعطاف‌پذیری تطبیقی ساختمان، موقعیت و معیارهای زیبایی ازنظر کاربر نهایی می‌شود.

داده‌ها و اطلاعات محدود در مورد ساختمان یا مصالح استفاده شده در آن موجب می‌شوند که بازسازی یک سازه انتخاب درستی نباشد. ایمنی سازه یکی دیگر از عوامل مهم در تصمیم‌گیری درباره تخریب یا نوسازی یک ساختمان است. ممکن است انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های کافی برای ارزیابی ریسک ممکن نباشد. حتی ممکن است این کار به دلیل محدودیت زمانی میسر نباشد.

علاوه بر این ممکن است مشکلات غیرمنتظره‌ای در رابطه با ایمنی در حین نوسازی رخ دهد. همین باعث می‌شود که توسعه‌دهندگان تمایلی به پروژه‌های نوسازی نداشته باشند. اغلب ساختمان‌های قدیمی با استانداردهای فعلی تطابق ندارند و همین موجب غیر قابل استفاده شدن آن‌ها می‌شود.

درنهایت در مناطق زلزله خیر، تخریب ساختمان‌های آسیب‌دیده یا فرسوده و سپس ساخت سازه‌های مقاوم در برابر زمین‌لرزه بر طبق استانداردها و آیین‌نامه‌های جدید گزینه مناسبی است.

۳- پایداری

عامل پایداری شامل مواردی همچون پایداری زیست‌محیطی، ردپای کربن، مدیریت ضایعات، سلامت ساکنان و پیامدهای اجتماعی آن برای جامعه است.

افزایش آگاهی‌ها در مورد تأثیر ساختمان‌ها بر تغییرات اقلیمی و اهداف مرتبط با کاهش تولید کربن، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان را مجبور کرده که اقدامات مناسبی در راستای کاهش انتشار کربن انجام دهند. نوسازی ساختمان برای به حداقل رساندت تولید گازهای گلخانه‌ای، انتخاب خوبی است.

گاهی تخریب سختمان انتخاب مناسب‌تری است چراکه با کمک فناوری‌ها و مصالح جدید می‌توان ساختمان‌هایی با انتشار کربن صفر ساخت.

رفاه و ارزش اجتماعی ساکنان باید در فرآیند تصمیم‌گیری به همراه شاخص‌های هزینه، انرژی و کربن در نظر گرفته شوند. برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که این عوامل را نمی‌توان در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر دانست چراکه ابزارهای ارزش‌گذاری و معیار گذاری فاقد قابلیت اطمینان هستند، مقایسه پذیر نیستند و ثبات ندارند.

منبع

ترجمه شده توسط تیم مترجمین ۸۰۸

اگر دوست دارید به تیم مترجمین ۸۰۸ بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .