مقاله تحلیلی: مزایای فولاد سرد نورد شده

مقاله تحلیلی: مزایای فولاد سرد نورد شده

یکی از مزیت‌های قابل‌توجه قاب فولادی سرد نورد شده (CFS) نفوذناپذیری آن در برابر عوامل محیطی است که معمولاً یکپارچگی، طول عمر و پایداری دیگر مصالح قاب را تهدید می‌کنند. در این مقاله به برخی از مزایای CFS اشاره می‌کنیم که می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی پروژه بعدی کمک‌کننده باشد.

مقاومت در برابر خوردگی

 سازه‌های فولادی که به‌درستی طراحی و ساخته شده باشند دوام بلندمدتی دارند و همین باعث عمر طولانی آن‌ها در بهره‌برداری است. آیین‌نامه‌های ساختمانی و استانداردهای صنعتی، طراحان را ملزم می‌کنند که سازه‌های قاب فولادی را به‌گونه‌ای طراحی کنند که در برابر خوردگی محافظت‌شده باشند و یا بتواند خوردگی را در مواردی که ممکن است قابلیت خدمت‌دهی یا مقاومت آن را کاهش دهد، تحمل کند. ممکن است قاب‌های فولادی بارنگ‌های مقاوم یا دیگر پوشش‌هایی که در کارگاه یا در طول ساخت اعمال می‌شوند یا با گالوانیزه کردن (پوشش با روی)، بسته به‌شدت قرارگیری در معرض خوردگی، در برابر آن محافظت شوند.

فولاد دارای پوشش روی – که برای قاب فولاد سرد نورد شده استاندارد است – در صورت نصب و عایق‌بندی درست بیش از عمر یک ساختمان دوام خواهد آورد. پوشش روی از خوردگی فولاد زیرین محافظت می‌کند. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، CFS به‌خصوص برای استفاده در سازه‌های با ارتفاع متوسط و پر تقاضا مناسب است.

مقاومت در برابر کپک‌زدگی

قاب فولادی غیر آلی است؛ یعنی هیچ منبع غذایی برای رشد قارچ‌ها روی آن وجود ندارد. به‌علاوه قاب فولادی به دلیل وجود اتصالات مکانیکی (پیچ به‌جای میخ) مانع شروع فرآیند کپک‌زدگی و رشد قارچ می‌شود.

 رطوبت به داخل اِستادهای فولادی نفوذ نمی‌کند و عامل انبساط و انقباض مصالح ساختمانی در اطراف پنجره‌ها و درها و در پی آن نشت را از بین می‌برد.

مقاوم در برابر نفوذ حشرات

موریانه‌ها بیش از آتش، سیل و طوفان به سازه‌های چوبی آسیب می‌زنند و این خرابی معمولاً تحت پوشش بیمه هم قرار نمی‌گیرد. بدتر این‌که موریانه‌ فرموزان – یکی از مخرب‌ترین گونه‌های موریانه در جهان – از منشأ خود در هاوایی گسترش پیداکرده است.

اما حتی موریانه‌ فرموزان قدرتمند هم نمی‌تواند تأثیری بر فولاد سرد نورد شده بگذارد. به همین دلیل است که آیین‌نامه بین‌المللی ساختمان‌های مسکونی، CFS را به‌عنوان یکی از روش‌های ساخت سازه‌های مقاوم در برابر موریانه به رسمیت می‌شناسد. استفاده از CFS با حذف نیاز به سم‌پاشی شیمیایی سالانه و فرآوری چوب و انتشار آلودگی مربوط به آن سازه سالم‌تری هم به ما می‌دهد.

پایداری ابعاد

سیستم‌های قاب‌بندی با در نظرگیری یکپارچگی و پایداری سازه طراحی می‌شوند. هر چه سازه بلندتر باشد این ملاحظات مهم‌تر هستند. حرکت غیرعمدی سازه می‌تواند عواقب هزینه‌بر و احتمالاً فاجعه‌آمیزی بر سیستم‌های سازه‌ای، مکانیکی و نازک‌کاری ساختمان داشته باشد.

قاب CFS ازنظر ابعاد پایدار بوده و تحت تأثیر رطوبت منبسط و منقبض نمی‌شود و همچنین مستعد جمع شدگی، تابیدن، ترک یا خزش نیست.

علاوه بر این فولاد ایزوتروپیک است یعنی ویژگی‌های ابعادی مشابهی در همه‌ جهت‌ها دارد.

قاب CFS، با کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیر طولانی‌مدت که اغلب در استفاده از مصالح ناپایدارتر ایجاد می‌شود، بهره‌وری کلی انرژی در سازه را هم بهبود می‌بخشد.

 

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .