مقاله تحلیلی:‌ نحوه طراحی خانه های هوشمند

مقاله تحلیلی:‌ نحوه طراحی خانه های هوشمند

اتوماسیون خانه ها تا مدت ها مستلزم صرف هزینه و زمان زیاد بود و فرآیند دشواری داشت که موجب صرف نظر کردن از این پروزه ها می شد اما از آن روزها عبور کرده ایم و شرایط مثل گذشته نیست. امروزه این کار را می‌توان راحت تر و با صرف هزینه‌های کمتر انجام داد. در ادامه توصیه هایی برای اتوماسیون خانه ها ارائه می کنیم.

۱- تجربه کردن اتوماسیون خانه در متقاعد کردن مشتری نقش کلیدی دارد

اکثر افرادی که در یک فضای اتوماسیون شده زندگی کرده اند به سختی می‌توانند با زندگی در محیطی با سیستم‌های سنتی بازگردند. برای متقاعد کردن یک مشتری داشتن تجربه زندگی در چنین محیطی اهمیت زیادی دارد: گزینه های مختلف پنل کنترل را امتحان کنید، شرایط محیطی یک فضا را مدیریت کنید، شدت رنگ و نور را تغییر دهید، دما را تنظیم کنید یا با انواع مختلف سوییچ‌ها و حسگرهای آن‌ها کار کنید.

 ۲- کاربر باید دقیقا بداند چه چیزی را می خواهد کنترل کند

وقتی کاربر اتوماسیون خانه را تجربه می‌کند، ممکن است بخواهد همه‌چیز را کنترل کند. اتوماسیون خانه به معنای هوشمند سازی است، بنابراین باید به‌صورت سیستمی عمل کند که فرآیندها را تسهیل می‌کند و درعین‌حال از پیچیده شدن زندگی کاربر هم پرهیز کند؛ مثلاً خودکار سازی یک دستگاه قهوه ساز ممکن است تغییر واقعی در کیفیت زندگی کاربر ایجاد نکند؛ اما قابلیت برنامه‌ریزی روشنایی، هشدارها یا گرمایش در زمان‌های مشخصی از روز باعث افزایش کیفیت زندگی می‌شود.

 ۳- کاربرد اتوماسیون در ارائه راه‌حل‌های یکپارچه، از ایجاد عملکردهای منفرد مؤثرتر است

وقتی نیازهای کاربر شناسایی شد، بهتر است برای یک راهکار یکپارچه برنامه‌ریزی کنیم که امکان برنامه‌ریزی و کنترل محیط را فراهم می‌کند؛ مثلاً وقتی یک محیط از پیش تعریف‌شده برای شب انتخاب می‌کنید، سیستم در یک فرآیند واحد چراغ‌ها را خاموش می‌کند، پرده‌ها را می‌بندد و سیستم هشدار را فعال می‌کند. این کار از مدیریت مجزای هر گزینه جلوگیری نمی‌کند، اما ساده‌تر است و در نظر گرفتن آن اثربخشی بیشتری دارد.

 ۴- تفاوتی بین پلان برقی سنتی و این سیستم نیست

وقتی می‌خواهید اتوماسیون را در یک پروژه ساخته‌شده پیاده کنید، معمار فقط باید موقعیت سوییچ‌ها و دیگر وسایل و عملکردهای خاص هرکدام از آن‌ها را مشخص کند. با این پلان شرکت مسئول نصب سیستم اتوماسیون به متخصصان راهنمایی‌های لازم برای جای دادن سیم‌های لازم برای اتوماسیون را می‌دهد. استفاده از کابل شبکه UTP بسیار ساده‌تر از کابل‌کشی سنتی است و فقط به یک لوله نیاز دارد.

 ۵- تنها در چند ساعت یک متخصص برق می‌تواند نحوه اتصال یک سیستم اتوماسیون را یاد بگیرد

آموزش‌های لازم را می‌توان تنها در چند ساعت فرار گرفت.

 ۶- با برنامه‌ریزی صحیح، سیستم اتوماسیون مصرف انرژی در ساختمان را به‌شدت کاهش می‌دهد

در هتل‌ها، اتوماسیون باعث می‌شود که فضاها و اتاق‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود کاملاً خاموش باشند؛ مثلاً اگر یک مهمان گرمایش اتاق خود را روشن می‌کند و پنجره را هم باز می‌کند، سیستم گرمایش برای جلوگیری از هدر رفت انرژی خاموش می‌شود. حتی در طول شب وقتی مهمان می‌خوابد، می‌توان سیستم را برای کاهش تدریجی دما برنامه‌ریزی کرد که باعث صرفه‌جویی قابل‌توجهی در انرژی می‌شود.

به‌علاوه در ساختمانی که از سیستم‌های سه فاز استفاده می‌کند می‌توان حداکثر مصرف انرژی ماهانه را هم تعیین کرد که از فراتر رفتن هزینه‌ها از مقدار از پیش تعیین‌شده در انتهای ماه جلوگیری می‌کند. پانل کنترل جزئیات این مصرف را به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

 ۷- اتوماسیون می‌تواند کیفیت زندگی را برای افراد مسن یا معلول بهبود دهد

اتوماسیون می‌تواند با استفاده از پانل‌های کنترل مرکزی و حسگرهای حرکتی، نحوه استفاده افراد مسن و معلول از فضاها را تسهیل کند. علاوه بر این می‌توان روشنایی را در زمان خاصی از روز برنامه‌ریزی کرد، شدت آن را باگذشت زمان افزایش داد یا با ورود افراد به اتاق‌های خاص روشنایی را به‌صورت خودکار خاموش یا روشن کرد. همچنین افرادی که بیماری پارکینسون یا دیگر بیماری‌های حرکتی دارند می‌توانند بدون نیاز به لمس سوییچ‌ها آن‌ها را مدیریت کنند.

 ۸- از سیستم هشدارهای یکپارچه استفاده کنید تا از ورود بدون اجازه یا خطرات جلوگیری کنید

وجود سیستم هشدار در سیستم اتوماسیون باعث پرهیز از نیاز به اتصال به یک سیستم مرکزی می‌شود و مستقیماً روی موبایل به کاربر هشدار می‌دهد که نفوذ از کدام پنجره یا در رخ شده است. اگر دوربین‌ هم وجود داشته باشد، می‌توان در همان لحظه مشاهده کرد که در داخل ساختمان چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در صورت وجود خطرات دیگری مانند نشت آب یا گاز هم سیستم به کاربر هشدار می‌دهد که مسیر عبور آن‌ها را مسدود کند تا راه‌حل قطعی مشکل پیدا شود.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

مطلب مرتبط:

سفارش آنلاین مجموعه ابزارهای هوشمند سازی خانه از فروشگاه سایت 808

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .