مقاله تحلیلی: آیا می توان تکنولوژی را جایگزین تجربه کرد؟

مقاله تحلیلی: آیا می توان تکنولوژی را جایگزین تجربه کرد؟

شرکت ما خوش‌شانس است که امسال پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن می گیرد. شرکت یک‌نفره ما به شرکتی با بیش از ۳۰ کارمند گسترش یافت. این یک رشد پایدار و مداوم بوده است. به‌تازگی، در حین آماده‌سازی ارائه ای در مورد تاریخچه ۵۰ ساله خود برای کارمندان، شانس یادآوری برخی از موفقیت ها و چالش ها از سال ۱۹۶۹ را داشتم. من ۳۶ سال از این ۵۰ سال را پشت سر گذاشتم، بنابراین اطلاعاتی در مورد سوابق و تاریخچه شرکت دارم. بنیان‌گذار شرکت، هنوز هم گاهی اوقات با ما دیدار می کند و در فعالیت های اجتماعی شرکت می کند، بنابراین هنوز با مؤسس خود در ارتباط هستیم که این بسیار عالی است.

با مرور پرونده ها و عکس‌ها از پروژه هایی که در سال‌های ابتدایی انجام‌شده و به پایان رسیده شگفت‌زده شدم. از دیدگاه یک مهندس سازه امروزی، انجام برخی از این پروژه ها با توجه به ابزاری که امروزه یک مهندس در دسترس دارد نیز شگفت‌انگیز است. ۵۰ سال در مقایسه با  پروژه‌های مهندسی انجام‌شده در طول تاریخ ناچیز است. ابزارهای موجود فعلی در پیشرفت، دسترسی معقول و استفاده واقعی توسط مهندسان امروزی، رشد چشمگیری داشته‌اند. از این منظر، دانستن اینکه پروژه هایی که ۵۰ سال پیش در یک دفتر مهندسی متوسط با استفاده از مداد، خط کش محاسبه ، دفترچه محاسبات و نقشه‌کشی دستی تکمیل شده اند، هیجان انگیز است. 

بررسی کوتاه من، نگرانی هایی را که در مورد طراحی مهندسی در محیط امروز داشتم مجدداً به من یادآوری کرد. در یک فضای رقابتی و سرمایه داری، ضروری است که از ابزارهای موجود استفاده کارآمدی شود. اگر هنوز هم از ابزارها و شیوه‌های قبلی استفاده می‌کردیم، رقابت و ارائه خدمات مهندسی مورد انتظار غیرممکن می‌بود. بااین‌حال، من نگران این هستم که ما در این راه چیزی را از دست بدهیم یا ممکن است ازدست‌داده باشیم. استفاده از ابزارهای اولیه مستلزم درک سریع اصول مهندسی و درک نحوه انجام کارها به شکل واقعی است.

با توجه به رواج برنامه های مهندسی، كامپيوترها، بيم و سایر ابزارها، آیا مهندسان امروز درک مشابه پیشینیان در مورد صحت و قابل انجام بودن کارها دارند؟ پاسخ احتمالی به این سؤال نگرانی جدي من است. ما می توانیم و باید این احساس را ایجاد کنیم که محاسبات و طرح های کامل شده ما با استفاده از همه این ابزارهای مدرن، صحیح و درست است.

درست بودن، دقت را تضمین نمی کند. در دانشگاه، من استادانی داشتم که با گفتن اينكه با پايان محاسبه، تنها رقم بعد از اعشار ۷ است، دانشجويان را گيج مي كردند. این روش براي این بود که ما درک کنیم همیشه مقدار مشخصی از عدم دقت یا ناشناخته بودن در محاسبات وجود دارد. ما محاسبات را با بارهای زنده دائمي که ممکن است واقعی باشند یا نباشند آغاز می کنیم و بارهای مرده را باکمی اضافه‌بار تعیین کنیم، این در حالی است كه کامپیوترها این وضعیت را درک نمی کنند. من عناصر سازه اي و طراحی سیستم ها را با مهندسین کم‌تجربه بررسی کرده ام و در چند ثانیه متوجه شدم که چیزی صحیح نیست. باآنکه من محاسبات را انجام ندادم ولي تجربه به من می گوید چیزی سر جاي خود نيست. انتقال تجربه ضروری است. ما نباید اجازه دهیم که تکنولوژی مانع این کار شود.

سهولت استفاده از ابزارها، به‌راحتی می تواند منجر به این شود که باید از آن‌ها براي همه‌چیز استفاده كرد. گاهي wl۲/۸ یا wl۲/۲ و کتابچه راهنما تمام چیزی است که شما نیاز دارید و اين روش سريع تر هم هست.

ازنظر فرهنگی به نظر می رسد، ما به‌عنوان مهندس، ایده «همه‌چیز باید مدل شود» را پرورش می دهیم كه برای تجزیه‌وتحلیل‌های پیچیده، درست است؛ اما به نظر من، این ایده بیش‌ازحد مورد استفاده قرار می‌گیرد. فقط به دلیل اینکه کامپیوتر و نرم‌افزار در دسترس هستند، به این معنی نیست که باید براي هر كاري از آن‌ها استفاده کرد.

تکنولوژی امروز براي مهندسین سازه فوق‌العاده و هیجان‌انگیز است. من نمی خواهم مهم، ضروری و اساسی بودن آن را زير سؤال ببرم. بااین‌حال تا زماني كه ما به‌عنوان مهندس کاملاً به یک برنامه كامپيوتري وابسته نباشیم، همان‌قدر ضروری است که پایه و اساس تجربه و تفکر ما را توسعه دهد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF کاملمقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های Neshat_okhovat

نشاط اخوت

11 سال سابقه کار در شرکت راهسازی و پلسازی
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .