مقاله تحلیلی:‌ لزوم پیشرفت‌ های فراتکنیکی برای مهندسان سازه

مقاله تحلیلی:‌ لزوم پیشرفت‌ های فراتکنیکی برای مهندسان سازه

دسامبر سال ۲۰۱۷ بود که لسلی رابرتسون، مهندس سازه سرشناس آمریکایی در رویداد سالانه انجمن مهندسان سازه کانکتیکات درباره ساختار طراحی سخنرانی کرد. برخلاف تصور اکثر مخاطبان که تصور می‌کردند سخنرانی رابرتسون با نگاهی برگذشته و چالش‌هایی که او طی دوران حرفه‌ای با آن‌ها روبرو بوده همراه باشد، او محور صحبت‌های خود را اهمیت ایجاد روابط و تمایل به مدیریت پروژه در زندگی شخصی و حرفه‌ای قرار داد.

اوایل سال جاری با خواندن سرمقاله جان اشمیت در مجله STRUCTURE به فکر فرو رفتم. در این مقاله جان به توضیح درگیری‌هایش در رابطه با تأسیس انجمن مهندسان سازه ایالتش و پس‌ازآن چالش‌هایش در SEI (انجمن مهندسان سازه)، NCSEA (شورای ملی انجمن مهندسان سازه آمریکا) و نهایتاً مشکلاتش در جایگاه ریاست NCSEA پرداخت. در این مقاله جان به تأثیر تصمیمات فردی‌اش بر حرفه خود در سطح محلی و ملی اشاره می‌کند و همچنین به توضیح مسیری که طی سال‌ها برای رسیدن به این جایگاه طی کرده، می‌پردازد.

مهندسان سازه جوان برای تسلط بر موضوعاتی از قبیل رفتار سازه، طراحی، ساخت‌وساز و ابزار مورد نیاز باید تمرکز زیادی بر موضوعات فنی داشته باشند تا بتوانند پس از یک دوره طولانی به این جایگاه برسند. هدف نهایی ما به‌عنوان مهندسان سازه، داشتن عملکرد مؤثر و البته اخذ مجوزهای مربوطه است. در مرحله‌ای از زندگی این دو فرد دریافتند که تنها مهارت‌های فنی برای دستیابی به اهداف حرفه‌ای‌شان کافی نیست. در حالت کلی مشتریان و عموم مردم بر این تصور هستند که مهندسان سازه صلاحیت فنی لازم را دارند. این تصور تا جایی است که خلاف آن اثبات شود. باوجود اینکه مهارت‌های فنی شرط ورود به عرصه حرفه‌ای محسوب می‌شوند اما موفقیت مهندسان سازه در گرو چیزی بیش از مهارت‌های فنی است. آن‌ها باید راهی برای جلب اعتماد و نهایتاً کسب مهارت‌های مدیریتی پیدا کنند.

اخیراً مطالب زیادی در خصوص چالش‌های پیش روی مؤسسات آموزش عالی برای آماده‌سازی دانشجویان و ورود آن‌ها به بازار کار منتشر شده است. افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تحصیل باعث شده که دانشگاه‌ها برای جذب دانشجو و کنترل هزینه‌ها، گستردگی برنامه‌های آموزشی و شروط فارغ‌التحصیلی را کاهش دهند. درعین‌حال در مهندسی سازه با خودکارسازی فزاینده روند طراحی؛ آشنایی دانشجویان با نرم‌افزارهای تحلیل، مستندسازی و مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به یکی از ضروریات برای فارغ‌التحصیلی بدل شده است. حال سؤالی که مطرح می‌شود این است که چه واحدهایی باید حذف شود تا فرصت آموزش این نرم‌افزارها فراهم گردد؟ از همین رو فشارهایی بر سیستم آموزشی وجود دارد که خواستار شفافیت در الزامات آموزش‌های گسترده و همه‌جانبه شامل آموزش ارتباطات کلامی و نوشتاری، تعلیمات مدیریتی و مدنی و مواردی از این قبیل است. متأسفانه این کاری است که دانشگاهیان باید به‌واسطه دوره‌ها انجام دهند. دانشگاهیان، باید دانشجویان را به‌واسطه محتوای دوره‌های آموزشی و تسهیل تعامل با آن‌ها برای پذیرش نقش مدیریت در آینده آماده می‌کنند.

بااینکه دشوار است اما غیرممکن نیست. خوشبختانه سازمان‌های حرفه‌ای اقدامات ارزشمندی در راستای تأمین ابزار و رسانه‌های مورد نیاز برای اعضای خود انجام داده‌اند تا از این طریق با مهندسان سازه در سطح محلی و ملی در تعامل باشند و آن‌ها را به پیشرفت‌های فرا تکنیکی تشویق کنند. انجمن‌های مهندسان سازه از داوطلبان تقاضا دارند که در کلیه فعالیت‌ها اعم از فرآیند تدوین تا تائید آیین‌نامه، برنامه‌ریزی برنامه‌های آموزشی، پشتیبانی و آموزش و دیگر فعالیت‌های قانونی مشارکت کنند. کمیته‌های مختلف CASE، NCSEA و SEI از افراد مختلفی در سرتاسر آمریکا تشکیل شده‌اند که دانش و تجربه‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. این کمیته‌ها فرصت‌های خوبی در اختیار مهندسان سازه با هر مقدار تجربه قرار می‌دهند تا به سرعت بتوانند مهارت‌های مدیریتی و رهبری را کسب کنند و نهایتاً به این جایگاه برسند.

من از هرکسی که این مطلب را می‌خواند تقاضا دارم که ابتدا زمینه‌ای که بیشترین علاقه را به آن دارد، پیدا کند و سپس در فعالیت‌های مرتبط با آن مشارکت داشته باشد. حرفه مهندسی سازه و همین‌طور انجمن‌های مربوطه به مشارکت شما نیاز دارند.

با این کار صرف‌نظر از اینکه قصد دارید در چه زمینه‌ای فعالیت‌های داوطلبانه داشته باشید، باعث گسترش شبکه‌ای از مهندسان در کل کشور خواهید شد، مهارت‌های رهبری شما افزایش می‌یابد و همچنین با افراد شگفت‌انگیزی که توانایی‌های بسیار متنوعی دارند آشنا خواهید شد. نکته مهم این است که بتوانید خود را از محدوده راحتتان جدا کنید.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
1پاسخ
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip
چگونگی دانلود رایگان برای اعضای vip را لطفا توضییح دهید هر کار میکنم دانلود نمیشه
عکس کاربر
0پاسخ
نقشه کشی با ایتبس میت
سلام دوستان دوره یا موسسه ایو برای تهیه نقشه های بتنی با ایتبس میت کسی شرکت کرده جایی؟ میخوام مو به مو با ایین نامه خودمون نقشه ها کنترل بشه! کسی هست اموزش بده؟
عکس کاربر
1پاسخ
درخواست آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی برای پروژه های راهسازی و تونل سازی
با سلام بنده آمورش کامل در خصوص صورت وضعبت نویسی و بررسی آن میخواهم کتاب ،نرم افزار و هر گونه آموزش در خصوص بررسی و نوشتن صورت وضعیت پروژه های راهسازی و تونل سازی
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .