مقاله تحلیلی: تست بار استاتیکی برای شمع‌ ها

مقاله تحلیلی: تست بار استاتیکی برای شمع‌ ها

 تست بار استاتیک (SLT) با اندازه‌گیری مستقیم جابه‌جایی سر شمع در پاسخ به اعمال فیزیکی یک بار آزمایشی، انجام می‌شود. این پایه‌ای‌ترین نوع تست بارگذاری در شمع‌ها است و به مبنای عملکرد شمع محسوب می‌شود. این آزمایش با باری بین ۱۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلو نیوتون انجام می‌گیرد. تست بار استاتیکی ممکن است به‌صورت یکی از حالت‌های زیر اعمال شود:

  • فشاری
  • جانبی
  • کششی (برای مثال آپلیفت)

در تست بار استاتیکی معمولاً بار از طریق یک جک بر یک تیر عکس‌العملی اعمال می‌شود که این تیر توسط یک سیستم انکراژ و یا جابجایی به سمت بالا در مقابل یک جرم عکس‌العملی مهار می‌شود (وزن مرده).

سیستم انکراژ ممکن است به‌صورت انکرهای کابلی یا شمع‌های عکس‌العملی به زمین متصل شده باشد تا مقاومت کششی لازم را تأمین کند. بار اسمی آزمایش معمولاً برحسب آیین‌نامه مورد استفاده در چند گام وارد می‌شود و یا اینکه مشخصات آزمایش بارگذاری برای یک پروژه مشخص به‌صورت سفارشی تهیه می‌شود. باری که در هر گام اضافه اعمال می‌گردد، برای یک مدت مشخص و یا تا زمانی که نرخ جابه‌جایی شمع کمتر از یک مقدار اسمی باشد، ثابت نگه داشته می‌شود.

روش‌های بارگذاری استاتیکی برای همه انواع شمع‌ها، در خشکی و در دریا، قابل پیاده‌سازی است. این آزمایش را می‌توان هم بر روی شمع‌ها اصلی و هم شمع‌های نمونه مخصوص آزمایش، انجام داد. شمع‌های نمونه مشخصاً برای قرارگیری تحت آزمایش‌های بارگذاری ساخته می‌شوند و به همین سبب آن‌قدر تحت بار قرار می‌گیرند تا دچار شکست شوند اما آزمایش بارگذاری بر روی شمع‌هایی که در پروژه استفاده می‌شوند باهدف حصول اطمینان از اینکه شمع‌ها تحت بار بهره‌برداری یا بار طراحی عملکرد مطلوبی خواهند داشت، انجام می‌گیرد. در این آزمایش یک مقدار بار اضافه‌تر اعمال می‌شود تا مشخص شود که شمع ظرفیت ذخیره دارد.

روند انجام آزمایش

بارگذاری با استفاده از یک جک هیدرولیکی کالیبره شده انجام می‌شود و هر جا که به یک سلول بار کالیبره شده نیاز باشد، بار را اندازه می‌گیرد. در حین انجام تست بار استاتیکی، اندازه‌گیری مستقیم جابه‌جایی شمع تحت بار اعمال شده با قرائت دیفلکتومترهایی (جابه‌جایی سنج‌ها- گیج‌های عددی که تا ۰.۰۱ میلی‌متر را قرائت می‌کنند) انجام می‌شود که روی صفحات مرجع شیشه‌ای که به سر شمع‌ها چسبیده‌اند، قرار گرفته‌اند. دیفلکتومتر‌ها توسط تیرهایی که در فاصله معینی از شمع مورد آزمایش و یا هر نقطه عکس‌العمل دیگری قرار گرفته‌اند، نگه داشته می‌شوند.

با وجود اینکه تست بار استاتیکی معمولاً به‌عنوان یکی از قابل‌اعتمادترین تست‌های بارگذاری برای یک شمع یا گروه شمع‌ها به‌حساب می‌آید اما باید توجه کرد که حتماً اثرات برهم‌کنشی به حداقل برسد. این برهم‌کنش‌ها ممکن است بین شمع مورد آزمایش و سیستم‌های انکراژ (مهاری) و یا بین سیستم اندازه‌گیری و نقاط عکس‌العملی باشد. به همین سبب، باید انجام تست طبق دستورالعمل‌های تعیین شده و با دقت انجام شود.

 

  منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های فاطمه علی بخشی

فاطمه علی بخشی

کارشناسی ارشد مهندسی زلزله طراح سقف های پیش تنیده طراح سازه های جداسازی شده
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری شمع
سلام روز بخیر استاد راهنما ام برای پایان نامه موضوع" بررسی عملکرد سربار ناشی از وزن ساختمان بر ظرفیت باربری شمع" رو داده من نه پایان نامه ای و نه مقاله ای در این زمینه پیدا کردم لطفا راهنمایی کنید مرسی با تشکر
عکس کاربر
3پاسخ
صحت سنجی ظرفیت باربری شمع با Plaxis
برای صحت سنجی در مورد گذر زمان بر ظرفیت باربری شمع کوبشی در نرم افزار پلکسیس اگر امکان دارد توضیح فرمایید
عکس کاربر
1پاسخ
در زمان قالب برداری بخش 9-121-10 از مبحث نهم مقررات ملی منظور از پایه های اطمینان چیست؟
مثال عرض کنم ،برای اجرای سقف تیرچه بلوک بعضی شناژها و تای بیم ها بایستی قالب زیرین بسته شود و زیر قالب شمع گذاری می گردد....ایا این شمع همان پایه اطمینان است...جدولی که در مبحث نهم برای قالب برداری داده شده میگه قالب زیرین تیر 7 شبانه روز و پایه های اطمینان 10 شبانه روز....این تناقض نیست؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .