یادداشت 65 : آیا تلگرام میتواند رقیبی جدی برای وبسایت های آموزش مجازی باشد؟

یادداشت 65 : آیا تلگرام میتواند رقیبی جدی برای وبسایت های آموزش مجازی باشد؟

این روز ها استفاده از اپلیکیشن تلگرام به اوج خودش رسیده ، اپلیکیشن محبوبی که هم کار کردن باهاش راحته و هم کلی امکانات و مزایای خاص و نسبتا جدید از جمله نسخه دسکتاپی و وبی داره و از طرفی به نظر میرسه مهمترین عامل کاربرد وسیعش اینه که فعلا فیلتر نیست!  

واقعیتش قبل اینکه تلگرام راه بیفته همیشه از اینکه آیا این نوع اپلیکیشن های موبایلی میتونن یه روز به رقیب جدی برای وبسایت ها و فروم ها برای بحث و تبادل نظر و انتقال اطلاعات تخصصی تبدیل بشند یا خیر شک داشتم.  و حتی گاهی وقت ها با خودم میگفتم وقتی وبسایت ها و فروم هایی هستند که خیلی تخصصی برای این نوع فعالیت ها ایجاد شده اند دیگر چه دلیلی دارد افراد برای انتشار محتوا های تخصصی خودشون ، فضا های اپلیکیشن های موبایلی که عمدتا فاقد امکان آرشیو و مستند سازی هستند را انتخاب میکنند.

جواب را می توان در این سوال جستجو کرد که  مهمترین انگیزه برای افراد منتشر کننده محتوا در این فضا ها چیست؟

در این نوع فضا ها فرد برای خودش در محیطی بی طرف که وابستگی به فرد یا شرکتی ندارد فعالیت میکند  و در واقع اینجا فرد منتشر کننده بدون واسطه مستقیم مطالب را آنطور که خودش تائید میکند در اختیار سایرین قرار میدهد

دوم اینکه فرد  در جایی محتوا منتشر میکند که نیازی به فعالیت وسیع برای بالا بردن آمار بازدید محتوای منتشر شده خودش ندارد و محتوا به خودی خود به واسطه انتشار در محیط موبایل  و حضور سایر همفکران اون شخص در گروه دیده میشود بنابراین طبیعیست فرد از اینکه زحمات انتشار وی برای بهتر دیده شدن خودش و محتوایش کم میشود این فضا را ترجیح میدهد.

فرد میتواند از امکان برند سازی شخصی یا  همان Personal Branding در این فضا با حداکثر امکانات برخوردار شود طوریکه با کمترین هزینه برای ایجاد وبلاگ یا وبسایت  و با  کمترین هزینه زمانی برای ایجاد رزومه قابل استناد شخصی  بتواند محتوای تخصصی خود را مستقیما بدون حضور واسطه برند سازی  در این نوع شبکه ها منتشر کند.

و اما مهمترین  ویژگی خوب این اپلیکیشن همان فضای مبتنی بر موبایل و تبلت  بودن آن است که توانسته از خود چنان پتانسیل موثری نشان دهد که هیچ سایت یا فرومی به تنهایی نمیتواند و اصلا به نظرم این مهمترین دلیل آنست که وبسایت های بزرگ کشور نیمه گمشده خودشون رو تو جذب مخاطب دراپلیکیشن های قوی موبایلی میبینند.

اما چه ویژگی هایی در تلگرام هست که آنرا از سایر اپلیکیشن های مشابه مجزا ساخته است؟

  • امکان آپلود  هر نوع فایل با هر فرمتی از قبیل PDF  ، پاورپوینت ، فایل صوتی  و تصویری و ...
  • امکان انتشار محتوای حاوی سوال یا جواب بدون اعمال هیچگونه محدودیت مدیریتی از قبیل حذف یا ادیت محتوای منتشر شده
  • عدم محدودیت فضا برای آپلود فایل
  • امکان اطلاع رسانی سریع هر نوع خبر 
  • امکان ایجاد Secret Chat برای پیام های خصوصی... اما کاش میشد این امکان را برای group ها هم فعال میکردند که جلوی فوروارد بی رویه محتوا با کمترین هزینه زمانی برای افراد ناقض حقوق کپی رایت برای انتشار محتوا از یک گروه در گروه ها ی دیگر گرفته شود ، عاملی که میشود بزرگترین مشکل این گروه ها و فعالیت ها از آن نام برد و میتواند آسیب جدی به مساله حفظ کپی رایت برساند

آیا می توان خروجی های علمی منتشر شده در تلگرام را به عنوان آرشیوی مطمئن دانست؟

مطمئنا بزرگترین ضعف شبکه های اجتماعی از قبیل همین نوع اپلیکیشن ها، ضعف آنها در آرشیو نمودن

آیا میتواند به آموزش های منتشر شده در تلگرام اعتماد کرد؟

قطعا بزرگترین ضعف شبکه های فرومی که شیوه انتشار و سوال و جوابی دارند این است که بعضا سلایق شخصی در مباحث بعضا خیلی تخصصی وارد شده و ممکن است اهداف آموزش را تحت تاثیر خود قرار دهد

 

اما با همه این اوصاف اگر شما هم با من هم عقیده هستید که تلگرام نیامده که جای کارای روزمره مارو بگیره (مطالعه مطلب مرتبط: "گرفتاری شدید مردم ایران در شبکه های اجتماعی موبایل ها") بلکه اومده تا کنار سایت ها و احیانا سایر اپلیکیشن ها پرکننده خلاء مورد نیازمون باشه میتونید ادامه این مطلب را از دست ندید و الا میتونید مطابق نظر جناب مهندس قهرمانی عزیز میتونید جای صرف ساعتها وقت در تلگرام و دیگر شبکه ها، با Nook کتاب بخوانید".

 

معرفی برخی از گروه های تلگرامی انجمن های تخصصی کشور

  • انجمن بتن ایران
  • انجمن ایرانی مهندسان محاسب ساختمان
  • انجمن سازه های فولادی ایران
  •  و ...

گروه های تلگرامی مربوط به  انجمن های پارک مجازی علم عمران با مدریت جناب مهندی مهدی رضاییان شامل:

  • انجمن مهندسین عمران
  • انجمن مهندسی سازه و زلزله 
  • انجمن مکانیک جامدات
  • انجمن آنالیز اجزای محدود
  • انجمن برنامه نویسی عمرانی
  • انجمن طراحی اتصالات
  • انجمن مهندسی ژئوتکنیک
  • انجمن مهندسان معمار
  • انجمن مهندسان ناظر
  • انجمن Etabs/Sap/Safe
  • انجمن تحلیل غیرخطی

برای عضویت در این گروه ها میتوانید به این صفحه مراجعه بفرمایید.

 و البته اگرم دوست داشتید هیچکدوم از اخبار عمرانی داخل و خارج از کشور را از دست ندید میتونید به ربات تلگرامی Civil808 در تلگرام بپیوندید. اطلاعات بیشتر

 

جمع بندی:

الان با شناخت نسبی که از این نوع شبکه ها و کارکرد اونا پیدا کردم فهمیدم عموما تلگرام و شبکه های اجتماعی شبیه اون مثل وایبر ، واتس اپ و ... نیامده اند که هیچ وقت جای شبکه های وبی (مبتنی بر وبسایت) را بگیرند بلکه آمده اند همیشه مکمل باشند دقیقا همانطور که شبکه های وبی نیامدند که شبکه های دسکتاپی را از کار بیندازند.

این ما ها هستیم که بایست ببینیم چه استفاده های مفیدی میتوانیم از این نوع شبکه ها بکنیم.

برای مثال برای اطلاع رسانی سریعتر محتوا های منتشر شده سایت به مخاطبانمان از این ابزار میتونیم خیلی خوب کمک بگیریم اما یکچیزی رو کاملا به تجربه بهش رسیدم اونم اینکه ما هر وقت مبنای دیده شدنمون رو به این میگذاریم که مطالبمون رو جایی که مردم هستند به نمایش بگذاریم تا دیده بشیم قطعا اون فضا ، فضای همیشگی و دائمی برای ما نخواهد بود چرا که همیشه اصطلاحا پاتوق های دور همی مردمی که به خاطر یک نیاز مشترک و یه موضوع هم سلیقه به دور هم جمع شدند به یک جای خاص مثل تلگرام محدود نخواهد شد و سرعت پیشرفت قدرت نرم افزاری این را ثابت کرده که همیشه ایده های جدید نرم افزاری را میتوان با سرعت قابل توجهی با پیدایش اپلیکیشن های بهتر متصور بود و اینست که روزی فیسبوک ، بعد ویچت  ، بعد واتس اپ و بعد وایبر و امروز تلگرام میزبان پاتوق دور همی های علمی ما شده اند.  به نظر شما بعد از تلگرام به چه اپلیکیشنی کوچ خواهیم کرد ؟

پس با این جمله گفته ام را کامل میکنم که مقصود تویی،  کعبه و بت خانه بهونست  یعنی اگر هدف ما آموزش دادن و آموختن باشد و بخواهیم با دور همی های تخصصی و خودمونیمون دریافت آخرین اطلاعات تخصصی را برای خودمون ساده تر از قبل میسر کنیم  و از طرفی همیشه یه آرشیو مستند و موندگار از آموزش هایی که دیدیم و آموزش هایی که به دیگران داده ایم داشته باشیم بایست آموزش های وبی ماندگار و پایداری چون Civil808 را بیشتر از قبل جدی بگیریم :

کعبه، سنگ نشانیست که ره گم نشود

 حاجی، احرام دگر بند ، ببین یار کجاست

بخش یادداشت های وبسایت 808 جهت درمیان گذاشتن یه مقدار خودمانی تر مسائل روز مهندسی از بخش های مختلف آموزشی و مهندسی با شما همراهان 808 است  و امیدوارم این بخش را بتوانم به طور مرتبط هر هفته (همانند 2 سال پیش) از این به بعد منظرم آپدیت کنم.

مجتبی اصغری

17 شهریور 94

درباره نویسنده
عکس‌های mojtaba808

مجتبی اصغری سرخی

مجتبی اصغری هستم ، پژوهشگر،محقق و نویسنده حوزه صنعت ساختمان ، دیوانه ای که فکر میکند میتواند دنیا را تغییر دهد ، علاقه عجیبی به وب و IT دارم. از درون دانشگاه متوجه به علاقه همزمان تکنولوژی و مهندسی عمران در خودم شدم و سعی کردم در حرفه آینده خودم این دو علاقه مندی رو با دو توانایی دیگرم در آموزش و کارآفرینی ادغام کنم و ماحصل اون شد 808 (از مهر ماه 86) و امروز امیدوارم تونسته باشم در صنعت ساختمان کشورمون با کمک همکارانم در شبکه اجتماعی 808 تغییری ایجاد کرده باشم.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • Comments

    بنده نیز شدیدا مخالف محتوا سازی و آموزش در بستر تلگرام هستم که هیچ جایی آرشیو نمیشه و امکان جستجو و دسترسی کلی درآینده براش فراهم نیست. یعنی گفت و گو در قسمت نظرات یک وبلاگ سطح پایین، ارزش بالاتری از بحث های تخصصی تلگرامی دارد. بنده خودم بیش از 30 گروه تخصصی عمران در تلگرامم دارم و برداشتم اینه که افرادی که در تلگرام فعالیت تخصصی می کنن یک عده شون اصلا نمیدونن فروم چی هست یا اطلاعی از وجود شبکه های اجتماعی آرشیو دار دیگری مثل گروه های فیس بوک و... ندارن و نمیدونن اینجا فقط محلی برای چت و اطلاع رسانی هست، وضع کردن قوانین عجیب غریب برای هر گروه نشان دهنده سطح فکری و نگرش این افراد هست که ادعا میکنن بیشتر از برنامه نویسان تلگرام میدونن! یعنی برنامه نویس تلگرام نمیدونست که برای دعوت دوستان باید با مدیر هماهنگ کرد یا فقط مدیر حق پست مطلب داره....فقط عقده بازی! دسته دیگر افراد هم هستن به دلیل نزدیکی انتخابات نظام مهندسی با آموزش خودشون رو مطرح میکنن و هدف آموزشی ندارن و فقط تا روز انتخابات هستن دسته بعدی هم دنبال اهداف شخصی نظیر بازاریابی و دوستی و... هستن
    عکس‌های sazeplus
    sazeplus

    در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه