مقاله تحلیلی: راهنمای قراردادهای متأثر از شیوع کرونا

مقاله تحلیلی: راهنمای قراردادهای متأثر از شیوع کرونا

NEC پس‌ازآنکه سؤالات زیادی از جانب کارفرمایان و مشتریان در خصوص پیچیدگی‌های قراردادها در رابطه با تعطیلی کارگاه یا تاخیرات به وجود آمده ناشی از کرونا دریافت کرد، اقدام به تهیه این راهنما کرد.

پیتر هیگینز، رئیس هیئت‌مدیره NEC به نکات کلیدی برای پیمانکاران اشاره می‌کند که می‌توانند به آن‌ها در اجرای تعهدات قانونی در شرایط فعلی کمک کنند.

 هیگینز با اشاره به اینکه تأثیر شیوع کرونا در کشورهای مختلف متفاوت است و تأثیرات متفاوتی بر قراردادها خواهد داشت، مشکل اصلی را عدم دسترسی به منابع –نیروی انسانی، مصالح و تجهیزات- عنوان کرد.

حال که اغلب پیمانکاران، کارفرمایان و مدیران پروژه از تأثیرات شیوع این بیماری بر پروژه‌های ساخت‌وساز آگاه شده‌اند، وقت آن است که به بحث در مورد تأثیرات محتمل آتی و اقدامات کاهنده پرداخته شود. ازآنجاکه شیوع کرونا و محدودیت‌های اعمال‌شده، انجام کارها را تحت تأثیر قرار داده‌اند باید جلساتی به‌منظور تصمیم‌گیری در خصوص اقدامات کاهنده تأثیرات هر چه بیشتر این بیماری در آینده برگزار شود.

در برخی کشورها محدودیت‌هایی در رابطه با جابجایی افراد و کالاها اعمال‌شده است. اگر پروژه در کشوری واقع‌شده باشد که گزینه‌ای مبنی بر تغییر قوانین در قراردادها ذکر شده باشد، این محدودیت‌ها در حقیقت به‌منزله جبران خسارت خواهند بود و می‌توان تأثیر آن را طبق قرارداد ارزیابی کرد.

در موارد حاد که پروژه‌ها باید متوقف شوند یا ناچار متحمل تأخیر می‌شوند، می‌توان از بند مربوط به پیشگیری (بند ۱۹)‌ استفاده کرد.

این شرایط وقتی به وجود می‌آید که از حضور افراد در محل کار جلوگیری می‌شود. به دنبال آن محدودیت‌هایی در مصالح و تجهیزات به وجود خواهد آمد که ناشی از محدودیت‌های اعمال‌شده مبنی بر تردد افراد و وسایل نقلیه است.

در شرایطی که تأثیرات ناشی از شیوع بیماری در تکمیل تمام‌کارهای برنامه‌ریزی‌شده وقفه بیندازد یا موجب این شود که هیچ کاری انجام نگردد، می‌توان از مفاد این بند استفاده کرد. در این شرایط مدیر پروژه فردی است که باید موقعیت و نحوه مواجهه با این موضوع را کنترل کند.

اگر شرایط رویدادی با شرایط بند ۱۹ مطابق داشته باشد باید برای جبران خسارت به قسمت ۶۰.۱ مراجعه شود. مدیر پروژه می‌تواند با تغییر محدوده کار، توقف کار یا عدم شروع آن یا سایر موارد مشخص‌شده در قسمت ۶۰.۱، نحوه برخورد با این مشکل را مشخص کند.

موارد مطرح‌شده در بند ۱۹ بسیار دقیق و سخت‌گیرانه است. به‌طور مثال اینکه بخشی از کار دچار تأخیر شود کفایت نمی‌کند، برای اعمال ضوابط این بند باید تکمیل کل پروژه با تأخیر روبرو شود. تأخیری که بر مسیر بحرانی پروژه تأثیرگذار نباشد و به‌راحتی بتوان آن را مدیریت کرد، مشمول شرایط این بند نمی‌شود.

لازم به ذکر است که مفاد این بند تنها وقتی‌که پروژه با تأخیر روبرو شود، اعمال می‌گردد و بنابراین افزایش هزینه ناشی از شیوع بیماری شامل این بند نمی‌شود.

در جایی که شیوع کرونا تأثیر چشمگیری بر کار داشته باشد، مدیر پروژه باید شرایط را با در نظرگیری منافع کارفرما مدیریت کند. این شاید بدین معنا باشد که مدیر پروژه دستور متوقف ساخت کار یا تغییر محدوده را به پیمانکار ابلاغ کند تا به‌نوعی بتواند بر مشکل به وجود آمده غلبه کند.

ضوابط بند ۱۹ به‌طور خاص برای کمک به مدیران پروژه در جهت کنترل شرایط تبیین شده‌اند اما اینکه تأثیرات ناشی از شیوع این بیماری مطابق با توضیحات این بند هست یا خیر به مدیر پروژه بستگی دارد. مدیر پروژه باید برای صدور دستورالعمل‌های مربوطه این موضوع را در نظر داشته باشد که آیا این دستورالعمل‌ها به کنترل تأثیرات بر زمان و هزینه کمک می‌کنند یا خیر.

درنهایت برای قراردادهای خدماتی که شامل بند ۱۹ نیستند باید رویکرد مشابهی برای صدور اخطار اولیه و مدیریت پیشگیرانه در پیش‌گرفته شود.

همه طرفین باید به‌منظور کنترل هر چه‌بهتر شرایط و تأثیرات آن بر بخش خدماتی، طبق بند ۱۰.۲ باهم همکاری داشته باشند. کارفرما باید به‌طور مداوم اثرات ناشی از این ویروس را کنترل کند تا از انجام بهترین اقدامات بر اساس منافع پروژه اطمینان حاصل شود.

این دستورالعمل مربوط به متداول‌ترین قراردادهای مهندسی و ساخت است گرچه می‌توان اقدامات مشابهی را برای دیگر قراردادهای NEC لحاظ کرد.

 منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل مقاله:nec_issues_coronavirus_contractual_guidelines.pdf

درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نرم افزار AgTek
از دوستان کسی اطلاع داره از این نرم افزار و این که از کجا میتونم پیداش کنم؟
عکس کاربر
0پاسخ
در اجرای پریمکت اگر پیمانکار از حد مجاز کمتر قیر بپاشد چکار می شود انجام داد؟

در خصوص اجرای پریمکت اگر پیمانکار از حد مجاز کمتر قیر بپاشد چکار می شود انجام داد ؟جریمه یا اصلاح کار

عکس کاربر
2پاسخ
نرم افزار مناسب برای مدیریت پروژه چیست؟
از پریماورا در چه پروژه هایی استفاده می شود؟ این پروژه ها چه تفاوت هایی دارند که در آنها msp قابل استفاده نیست؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .