مقاله تحلیلی: فونداسیون پله‌ای – مراحل ساخت، تکنیک‌ها و مزایا

مقاله تحلیلی: فونداسیون پله‌ای – مراحل ساخت، تکنیک‌ها و مزایا

 اگر تابه‌حال کنار یک تپه ایستاده و به خانه‌هایی که آنجا ساخته شده‌اند توجه کرده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که یک خانه به‌طور قابل‌توجهی کوچک‌تر از خانه دیگر است. دلیل این تفاوت سبک ساخت فونداسیون در این مناطق است.

تابه‌حال به اینکه یک خانه روی مناطق شیب‌دار داشته باشید فکر کرده‌اید؟ شاید به این موضوع فکر کنید که آیا ساخت خانه روی زمین شیب‌دار اصلاً منطقی هست یا خیر.

اگر به داشتن خانه‌ای روی یک تپه فکر می‌کنید، بد نیست بدانید که اجرای آن روی فونداسیون پله‌ای باهدف دستیابی به شیب سطح مناسب، جلوگیری از نشست و حفظ یکپارچگی سازه یک ضرورت است.

در این مقاله قصد داریم به بحث درباره ساخت، تکنیک ها و مزایای فونداسیون پله‌ای در زمین‌های شیب‌دار بپردازیم.

سطح زمین به‌طور طبیعی همیشه مسطح نیست و حتی ممکن است در مناطقی شیب قابل‌توجهی داشته باشد. زمانی که سطح کف سازه بالاتر از سطح زمین طراحی شده باشد، لازم است عمق موردنظر را با مواد پرکننده مانند اجر شکسته یا بتن پر کرد.

در مناطق شیب‌دار که معمولاً خاک زیرین از جنس شن و ماسه متراکم است، برای صرفه‌جویی در هزینه‌های حفاری و دیوارکشی، توصیه می‌شود که فونداسیون به‌صورت پلکانی طراحی شود. به این صورت گودبرداری و دیوارکشی فونداسیون متناسب با شیب زمین صورت می‌گیرد.

در ساخت فونداسیون پله‌ای، عرض موردنظر به‌واسطه یک سری پله که نسبت بعد افقی به بعد عمودی آن‌ها یک‌به‌دو است، تأمین می‌شود. درواقع شیب این پله‌ها متناسب با شیب لایه باربر است. هدف حذف نیروهای افقی است که باعث لغزش می‌شوند.

اولین چالش در مناطق شیب‌دار این است که سطح طبقه همکف بالاترین نقطه باشد یا مقداری زیر سطح زمین قرار بگیرد. در پروژه‌های ساخت خانه روی زمین‌های شیب‌دار، ارتفاع پله‌ها با حرکت به شمت پایین کاهش می‌یابد تا به این صورت ایمنی افراد داخل و خارج از خانه تأمین شود. این روش هم همانند روش‌های دیگر ساخت مزایا و معایبی دارد که باید قبل از ساخت به آن‌ها توجه کرد.

مراحل ساخت

ارتفاع پله‌های فونداسیون متناسب با شیب زمین می‌یابد تا به این شکل عملیات حفاری کاهش یابد. ضخامت پله‌ها به‌گونه‌ای لحاظ می‌شود که از ضخامت پی معمولی بتنی بیشتر نباشد. همچنین هر پله حداقل ۳۰۰ میلی‌متر با پله پایینی همپوشانی دارد.

دیوارهای باربر اجرا می‌شوند و ترانشه های فونداسیون در کنار این دیوارها با خاک حاصل از حفاری پر می‌شوند. بتن‌ریزی کف یا به‌صورت مستقیم و یا به شکل اجرای یک دال بتنی معلق انجام می‌شود. پشت ترانشه ها هم زهکش‌ها اجرا می‌شوند تا از تجمع آب جلوگیری کنند و تخلیه درست آب میسر شود.

مزایا

  • این روش سبب می‌شود که خانه‌هایی سازگار با محیط‌زیست ساخته شوند.
  • در این شیوه ساخت، فونداسیون به‌عنوان یک فضای اضافه محسوب می‌شود که می‌توان از آن به‌عنوان پناهگاه در شرایط جوی بد استفاده کرد.
  • فونداسیون پله‌ای همچنین زهکشی خوبی ایجاد می‌کند که سبب جمع شدن آب در اطراف خانه می‌شود.

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۱۰۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 1,000 تومان
1,000 تومان
پرداخت 1,000 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ظرفیت باربری پی ها

سلام میخاستم تفاوت روشهای تعادل حدی،آنالیز حدی وخطوط مشخصه درتعیین ظرفیت باربری پی ها روبدونم کسی بلده؟

عکس کاربر
3پاسخ
نحوه تهیه نرم افزار deepsoil v5.1
با سلام من از دوره آموزشی خانم مهندس فزرانه نباتی استفاده کردم خیلی مفید بود فقط دسترسی به نرم افزار deepsoil v5.1 ندارم. ورژن 7 را دارم ولی ورژن 5.1 مورد نیاز هست. اگر دسترسی به این ورژن دارید ممنون میشم با من به اشتراک بذارید
عکس کاربر
0پاسخ
مشاوره در زمینه ساختن ماکت و سازه مذهبی
سلام.می خوایم برای ایام فاطمیه یه موکب تقریباً بزرگ درست کنیم و در کنارش یه سری از مکان ها و حادثه ها رو با کمترین هزینه و طبیعی بودن به تصویر بکشیم.کسی می تونه مشاوره بده در این زمینه ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .