مقاله تحلیلی: مسئولیت ‌های قانونی مهندس سازه

مقاله تحلیلی: مسئولیت ‌های قانونی مهندس سازه

در دانشکده‌های مهندسی مهارت‌های کسب‌وکار تدریس نمی‌شوند. حداقل در UCLA و در اوایل دهه 90 که من آنجا تحصیل می‌کردم این کار انجام نمی‌شد. آن‌ها عملکرد خوبی در تدریس موضوعاتی مثل بتن پیش‌تنیده، طراحی سازه‌های فولادی و دیاگرام‌های برش و لنگر داشتند اما در مورد موضوعاتی مانند مسئولیت و ادعاها، نحوه ارتقا از جایگاه مدیریت پروژه به جایگاه ریاست یک شرکت و اینکه وظیفه دارم از دیگران حتی اگر مقصر هم نباشم دفاع کنم، ‌هیچ‌ بحثی ‌نمی‌شد‌‌‌. اگر این موضوعات ‌مطرح ‌می‌شد مطمئناً به‌اندازه کافی ‌باعث ‌هراس‌ من ‌از ‌فعالیت ‌به‌عنوان ‌مهندس‌ سازه ‌می‌شد.

برای ‌بسیاری ‌از‌ ما‌‌ دیر است که شغل‌ خود را تغییر ‌دهیم اما خبر خوب این است که سازمان‌هایی مانند CASE می‌توانند ‌در ‌این ‌راه کمک کنند. CASE، شورای مهندسان سازه آمریکا، یک ائتلاف بین شورای شرکت‌های مهندسی آمریکا (ACEC) است که از طریق از طریق اشتراک‌گذاری شیوه‌های کسب‌وکار، مشاوره برای کاهش مسئولیت حرفه‌ای و تدابیری برای افزایش سودآوری ولی فرصت توسعه بیشتر کسب‌وکار را برای مهندسان سازه فراهم می‌کند. ما این کار را با تدوین دستورالعمل‌ها و قراردادهایی انجام می‌دهیم که در آن‌ها بهترین روش‌ها را به همراه ابزارهای مدیریت ریسک برای کنترل مسئولیت تعیین‌ شده‌اند. ما در سمینارها و کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم، بهترین روش‌های کسب‌وکار را معرفی و فرصت اشتراک ایده‌ها و اطلاعات با همکاران مهندسی سازه را فراهم می‌کنیم.

یک موضوع مهم و قابل‌توجه در مهندسی سازه تصویب موفقیت‌آمیز قانونی جدید در کالیفرنیا (S.B. 496) برای جلوگیری از الزامات فوری duty-to-defend برای طراحان در قراردادهای بخش خصوصی و قسمت عمده‌ای از بخش دولتی است. این قانون تعهدات حمایت از طراحان را به خطای مقایسه‌ای طراح محدود می‌کند. درگذشته این حمایت تنها برای قراردادهای بین سازمان‌های دولتی و طراحان الزامی بود.

برای اینکه اهمیت این قانون جدید را بدانیم باید به چند مورد از دادگاه‌های کالیفرنیا نگاهی بیندازیم. اولین مورد Crawford در مقابل شرکت Weather Shield Mfg. Inc. در سال 2008 است. در این مورد، دادگاه عالی کالیفرنیا تشخیص داد که تعهد حمایت امری بدیهی است، حتی اگر در قرارداد صریحاً ذکر نشده باشد. درنتیجه پیمانکار جزء باوجوداینکه توسط هیئت‌منصفه بدون تقصیر شناخته شد، موظف شد که تمام هزینه‌های وکالت پیمانکار کل را بپردازد. مورد دوم، UDC در برابر CH2M Hill در سال 2010 است که تعهد حمایت به طراحآن‌هم گسترش داده شد. در پایان هیئت‌منصفه دریافت که CH2M Hill بدون تقصیر است، اما طراحان باید تمام هزینه‌های وکالت مشتری را پرداخت می‌کردند.

چیزی که این پرونده‌ها را ترسناک‌تر هم می‌کند این است که تعهد حمایت یک ریسک غیرقابل بیمه شدن برای طراحان است؛ به‌عبارت‌دیگر یک طراح وقتی وارد یک پیمان می‌شود، حتی اگر در دادگاه ثابت شود که طراحی او هیچ نقصی و خطایی ندارد باید هزینه‌های وکالت مشتری را بپردازد. دلیل این است مسئولیت حرفه‌ای سهل‌انگاری‌های حرفه‌ای طرف‌های قرارداد را پوشش می‌دهد.

طبق S.B. 496، پیمان‌هایی که در آن‌ها طرفین سعی می‌کنند بند تعهد حمایت را بگنجانند، غیرقابل اجرا می‌شوند. این یعنی اگر موضوعی تحت تعقیب قضایی قرار بگیرد و طراح 25% مقصر باشد، قانون طراح را ملزم به پرداخت 25% از هزینه‌های وکالت گروهی که به دنبال جبران خسارت بوده‌اند، می‌کند. حتی از آن‌ هم بهتر، ازآنجاکه 25% به‌عنوان قصور حرفه‌ای تعیین شده است، این هزینه را می‌توان بیمه کرد.

توضیحات ویراستار:

قانون duty-to-defend: تعهد حمایت در حقیقت تعهدی است كه به‌موجب آن یك طرف موافقت می‌کند كه از طرف دیگر در برابر ادعای شخص ثالث دفاع كند، بنابراین هزینه‌های وكیل و هزینه‌های مربوطه را متحمل می‌شود.

 

منبع

نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
140پاسخ
خمش تیر بلند در عرض
سلام . میخواستم فرمول و علت خم نشدن تیر بلند از عرض رو بپرسم. مثال: چرا خطکش نازک معمولی از عرض نازکش سریع با فشار بسیار کمی خم میشه ولی در عرض بیشترش اصلا خم نمیشه
عکس کاربر
45پاسخ
اثبات فرمول مدول الاستیسیته ماده مرکب بتن
سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم این دو فرمول چطور اثبات میشود ممنون میشم راهنماییم کنید
عکس کاربر
0پاسخ
فیل مبحث 10
سلام استاد لطفا فیلم مبحث 10 ویرایش جدید و مبحث 17 ویرایش جدید رو هم بزارید ممنون
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .