مقاله تحلیلی:‌ پیاده‌ سازی BIM در دفاتر معماری

مقاله تحلیلی:‌ پیاده‌ سازی BIM در دفاتر معماری

شرکت معماری David Miller Architects بعدازاینکه متوجه عدم بهره‌وری و هماهنگ نبودن فرآیندها (کار کردن مجزا در طراحی، مدل‌سازی و مستندسازی) شد، در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفت که BIM (مدل‌سازی اطلاعات ساختمان) را در شرکت پیاده‌سازی کند. این تجربه آزمون‌وخطا درس‌هایی به آن‌ها داد که در نظر گرفتن آن‌ها در بازنگری نحوه انجام پروژه‌های معماری اهمیت دارد.

دیوید میلر می‌گوید: «BIM به ما این فرصت را داد که شیوه‌های انجام کار را به شکل ساختاریافته‌تر و منظم‌تر بازآفرینی کنیم. از مزیت‌های دیگر آن کنترل بیشتر کیفیت، سازمان‌دهی بهتر و دقت بیشتر است که برای رشد و پیشرفت اهمیت زیادی دارد. BIM واقعاً اعتماد بعضی از مشتریان را نسبت به ما افزایش داد.»

ما با یک معمار انگلیسی که در کنفرانس ژوئن ۲۰۱۸ در سانتیاگوی شیلی شرکت کرده بود، صحبت کردیم. این کنفرانس یک سمینار با موضوع «اجرای BIM در سال ۲۰۲۰» داشت که برگزاری آن بر عهده Planbim بود. در این سمینار به ۷ نکته کلیدی که استفاده از این الگو را در یک دفتر معماری تسهیل می‌کند، اشاره شد.

۱- دفتر کوچک‌تر باشد، پیاده‌سازی راحت‌تر

طبق گفته دیود میلر، اجرای BIM به‌خودی‌خود الزامات نرم‌افزاری کمی دارد؛ اما در عوض شما باید نحوه انجام کارهای خود را تغییر دهید. به همین دلیل مواجه‌شدن با این فرآیند برای گروه‌های کوچک، راحت‌تر است:

«تیم ما تقریباً جوان است؛ آن‌ها خیلی با فناوری و روش‌های کاری جدید راحت هستند. در ده سال آینده ما قابلیت‌های خود را افزایش داده و با این تیم توانایی‌های خود را حول BIM بهبود می‌دهیم.»

۲- آگاهی از مراحل مختلف

میلر توضیح می‌دهد که با شروع اجرای BIM از مراحل بلوغ مختلفی عبور خواهید کرد. اولین مرحله «تنهایی» است (شما از BIM استفاده می‌کند، اما شرکت‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنید از BIM استفاده نمی‌کنند)، سپس مرحله غیررسمی (که در آن شما از BIM استفاده می‌کنید اما هنوز رسمی نشده است) و در نهایت هم مرحله «قراردادی» (که در آن اجرای BIM در بیش از %۶۰ از پروژه‌های دفتر اجباری است) است. در این مراحل بهره‌وری خود را نشان می‌دهد و به عبارتی نسبت به هزینه به‌صورت نمایی افزایش پیدا می‌کند.

۳- اصلاح محیط کاری

سازگار کردن محیط کاری با یک ساختار کاری تعاملی امری ضروری است. همچنین محیط کار باید به‌گونه‌ای باشد که ارتباطات لحظه‌ای امکان‌پذیر باشند.

«BIM امکان دادن مسئولیت به افراد جوان را می‌دهد که همین به افزایش اعتمادبه‌نفس و رشد آن‌ها کمک می‌کند. این هم برای مهندسان جوان و هم کسب‌وکار خوب است. این کار برای حفظ کارکنان و جو دفتر هم مفید است.»

۴- سرمایه‌گذاری در آموزش و ابزارها

بنا بر تجربه میلر، سرمایه‌گذاری در اجرای BIM به سرمایه‌گذاری در سخت‌افزار (%۲۰)، نرم‌افزار (%۳۰) و آموزش کارکنان (%۵۹) تقسیم می‌شود. هزینه انسانی تنها به هزینه آموزش کارکنان خلاصه نمی‌شود و نیازمند تلاش زیاد برای حفظ نیروهای آموزش‌دیده است.

«شاید نیمی از هزینه مربوط به آموزش بود و در واقع این آموزش برای کارکنان خیلی خوب است. این کار باعث ایجاد یک رابطه قوی بین شما و تیمتان می‌شود؛ پیدا کردن یک نیروی خوب کار سختی است پس اگر یک نیروی خوب پیدا کردید بهتر است به او آموزش داده و امیدوار باشید که همکاری‌اش با شما را ادامه می‌دهد و رشد می‌کند.»

۵- کاربرد بیم در همه پروژه‌ها

لازم نیست دفتر شما کار با BIM را به پروژه‌های بزرگ اختصاص دهد و حتی لازم نیست فقط BIM را مختص به پروژه‌هایی که در ابتدای راه هستند، دانست.

«در واقع ما متوجه شدیم که BIM در پروژه‌های نوسازی و تاریخی فوق‌العاده است و اندازه پروژه هم مانعی برای استفاده از BIM نیست. در پروژه‌های کوچک هم از همان روش‌هایی استفاده می‌کنیم که در پروژه‌های بزرگ از آن‌ها استفاده می‌کنیم. BIM به انجام بهتر کارها کمک می‌کند.»

۶- هماهنگی همه کارها با استفاده از BIM

توصیه می‌شود که از یک دستورالعمل (یا حداقل از قوانین مشابه) برای هدایت سیستم تحلیل کل کار استفاده کنید و مطمئن شوید که در تمام سطوح استانداردهای اطلاعاتی یکسانی وجود دارد. در شرکت معماری دیوید میلر از استاندارد انگلیسی استفاده می‌شود.

۷- عدم تناقض BIM با خلاقیت

در دفتر معماری دیوید میلر، معماران کتابخانه‌های مختلفی بر اساس نوع ایجاد کردند و سپس طراحی را از طریق ماژول‌هایی که با هر پروژه خاص سازگار بود انجام دادند.  به این صورت طراحی به‌واسطه ماژول‌ها،‌ فرآیندی تکراری نخواهد بود؛ زیرا با داشتن اطلاعات کامل می‌توان طرح‌های مختلف و مناسبی برای هر پروژه تهیه کرد.

«برعکس، بهره‌وری ما را افزایش داده و زمان کافی برای نوآوری در فرآیند را در اختیار ما می‌گذارد.»

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های alikhalili60

علی اکبر خلیلی

كارشناس ارشد مهندسی و مدیریت ساخت
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .