مقاله تحلیلی: کاربرد بیم در تعمیر و بازسازی کلیسای نوتردام

مقاله تحلیلی: کاربرد بیم در تعمیر و بازسازی کلیسای نوتردام

 کلیسای نتردام یکی از چشمگیرترین نمادهای زیبایی معماری در تاریخ پاریس است که در ۱۵ آپریل ۲۰۱۹ دچار آتش‌سوزی شد. ازآنجا که سازه این کلیسای ۸۵۰ ساله عمدتاً از چوب ساخته شده بود، آتش به‌سرعت در آن گسترش یافت. قسمت‌هایی از این بنای تاریخی که ساخت آن ۲۰۰ سال به طول انجامید، ‌تنها در عرض چند دقیقه تخریب شد.

در این حادثه ۴۰۰ آتش‌نشان برای اطفای حریق تلاش می‌کردند. باوجود اینکه از نابودی بسیاری از اشیای داخل کلیسا جلوگیری شد اما سرانجام منار بلند کلیسا فروریخت. سقف چوبی آن نیز که یکی از قدیمی‌ترین سقف‌ها در نوع خود است،‌ دچار آسیب‌های جدی شد. بااینکه این حادثه باعث اثر همگان شد اما دولت فرانسه قول داد که کلیسای نتردام را با استفاده از تکنولوژی‌های جدید ساخت‌وساز بازسازی و به شکوه و عظمت قبل از آن برگرداند.

کاربرد مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به همراه اسکن سه‌بعدی با لیزر باعث تسریع و تسهیل بازسازی و تعمیر کلیسای جامع نتردام خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ یک تاریخ‌شناس حوزه معماری به اسم آندرو تالُن تمام کلیسا را با استفاده از اسکنرهای لیزری سه‌بعدی نقشه‌برداری کرد و نهایتاً تصویر دقیقی از ساختمان به‌صورت دیجیتالی ارائه کرد. این اسکن دقیق یا به عبارتی ابر نقطه، پایه و اساسی برای بازسازی و تعمیر کلیسا در اختیار قرار می‌دهد. ازآنجا که این نقشه‌ها و تصاویر شکل خارجی و داخلی ساختمان را نشان می‌دهند، افراد می‌توانند کارهای خود را هماهنگ کنند تا نتایج مشابهی حاصل شود.

اسکن سه‌بعدی چیست؟

استفاده از اسکنرهای لیزری سه‌بعدی طی سه فرآیند صورت می‌گیرد:

  1.  اسکن: با استفاده از اسکنر لیزری سه‌بعدی میلیون‌ها نقطه به‌سرعت ثبت و ذخیره می‌شوند. پس از آن، این نقطه‌ها در قالب یک ابر قرار می‌گیرند و یک نمایش سه‌بعدی از ناحیه‌ای که اسکن شده در ا اختیار قرار می‌گیرد. برای تهیه ابر نقطه‌ای یک فضای بزرگ مثل کلیسای نتردام، اسکنر در چند نقطه مختلف تنظیم شد تا ابرهای نقطه‌ای تهیه شده با هم همپوشانی داشته باشند و بتوان آن‌ها را با هم ترکیب کرد.
  2.  ثبت: وقتی یک سری از ابرهای نقطه‌ای آپلود شد، از یک نرم‌افزار برای اتصال اسکن‌های جداگانه به هم و تهیه یک مدل ابر نقطه سه‌بعدی استفاده می‌شود. پس از آن می‌توان مدل را به برنامه‌های دیگر انتقال داد.
  3. جزئیات: برای تهیه جزئیات بیشتر مدل ابر نقطه‌ای سه‌بعدی می‌توان از نرم‌افزارهای مربوطه استفاده کرد و المان‌های مختلف ثبت‌شده را به المان‌های بیم دارای داده تغییر داد. پس از آن می‌توان داده‌ها را برای اطلاع‌رسانی اسناد ساخت‌وساز، ساخت، نصب و راه‌اندازی مدیریت کرد.

در سال ۲۰۱۵، آندرو تالُن مرحله اول و دوم را تکمیل کرد. همین باعث می‌شود که پیمانکاران پروژه بازسازی کلیسا بتوانند سریع‌تر وارد عمل شوند و تنها کافی است از ابر نقطه‌ای سه‌بعدی موجود برای تهیه یک مدل قابل ساخت استفاده کنند.

از اسکن سه‌بعدی می‌توان هم در جریان کاری پروژه‌های ساخت‌وساز جدید و هم در پروژه‌های بازسازی استفاده کرد. اسکن سازه قبل از تعمیر موجب کمک به ثبت، آپلود و حفظ ظاهر المان‌های موجود ساختمان می‌شود. کاربرد مدل‌های سه‌بعدی جامع در فرآیند طراحی و ساخت موجب برنامه‌ریزی جزئیات سازه جدید می‌شود.

باوجود تأسف‌بار بودن آسیب‌های وارد بر کلیسای نتردام، اما این حادثه نشان داد که استفاده مؤثر از تکنولوژی‌های جدید ساخت‌وساز باعث حفظ، تعمیر یا بازسازی بناهای معروف می‌شود. ما مشتاقانه منتظر هستیم که با کاربرد این تکنولوژی‌ها، بار دیگر شاهد شکوه و عظمت این سازه تاریخی باشیم.

 منبع

 نوشته شده توسط تیم مترجمین موسسه 808

 اگر دوست دارید به تیم مترجمین 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید.

دریافت فایل PDF مقاله برای اعضای VIP رایگان است. سایر کاربران با پرداخت ۵۰۰ تومان می توانند اقدام به دریافت این فایل کنند.

PDF

برای مشاهده کامل این محتوا می بایست مبلغ مورد نیاز را از اعتبار خود پرداخت کنید

برای کاربران ویژه رایگان است

نوع فایل دریافتی :
PDF
اعتبار مورد نیاز : 500 تومان
دریافت فایل PDF و حمایت از ترجمه کنندگان500 تومان
پرداخت 500 تومان و مشاهده محتوا
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
پارکینگ مجتمع تجاری
سلام وقت بخیر در مجتمع تجاری طبقه پارکینگ جزو زیربنای مجتمع محسوب میشود ممنون میشوم اگر اطلاعات دقیقی دارین راهنمائی بفرمائید با تشکر از مدیریت سایت
عکس کاربر
1پاسخ
تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی
با سلام تفاوت دفتر مهندسی و شرکت مهندسی در امور اجرایی و حقوقی ،بخصوص در بحث اجرا در چیست؟ و آیا ممکن است دفتر را زیرمجموعه‌ی شرکت به حساب اورد یا خیر
عکس کاربر
1پاسخ
معماری -احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی
کسی در خصوص نحو فضا یا نرم افزارش اشنای دارد احتیاج به همکاری دریک پروژه تحقیقاتی داریم
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .