استاندارد PMBOK

استاندارد PMBOK

استاندارد PMBOK

عبارت پم‌باک (PMBOK) مخفف Project Management Body Of Knowledge است و در فارسی به گستره دانش مدیریت پروژه، پیکره دانش مدیریت پروژه یا به صورت ساده‌تر به دانش مدیریت پروژه ترجمه شده است. منظور از Body Of Knowledge مجموعه‌ای جامع از اطلاعات و مهارت‌هاست که یک حرفه را شکل می‌دهند.

پم‌باک معروف‌ترین استاندارد جهانی در مدیریت پروژه است و رایج‌ترین معیار برای شکل‌دهی و ارزیابی سیستم‌های مدیریت پروژه به شمار می‌رود. بسیاری از رایج‌ترین تعاریف، اصطلاح‌ها و طبقه‌بندی‌هایی که امروزه در مدیریت پروژه به کار می‌روند از این استاندارد برداشت شده‌اند. به عبارت دیگر، پم‌باک زبان مشترکی جهانی در مدیریت پروژه است. + مرجع

انستیتوی مدیریت پروژه آمریکا (Project Management Institute) بدون شک یکی از معتبرترین مراکزی است که با دربر داشتن تعداد متنابهی عضو فعال و متخصص در زمینه پروژه از بسیاری از کشورهای جهان در جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل بهترین روش‌های مدیریتی پروژه و مستند‌سازی و اشاعه دانش مدیریت پروژه زحمات زیادی را متحمل و خدمات ارزنده ای را ارائه نموده است. از بارزترین این خدمات می‌توان از تدوین و انتشار کتاب راهنمای کلیت دانش مدیریت پروژه PMBOK Guide که به اختصار “پم باک” نامیده می‌شود، و محتوای آن امروزه به منزله استاندارد دانش روز مدیریت پروژه به حساب می‌آید، نام برد. 

این اسناد اولین بار در سال ۱۹۸۳ به نام «اصول اخلاقی، استاندارد، کمیته اعتباربخشی گزارش نهایی» منتشر شد. ویرایش دوم راهنمای پم باک در سال ۲۰۰۰ منتشر شد. در سال ۲۰۰۴ ویرایش سوم پم‌باک با تغییرات عمده‌ای نسبت به ویرایش قبل منتشر شد. ویرایش چهارم در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. آخرین نسخه انگلیسی‌زبان راهنمای بم باک یعنی ویرایش پنجم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. مطابق برنامه‌ریزهای انجام شده مقرر است که ویرایش ششم در ماه‌های اول سال ۲۰۱۷ منتشر شود.  + مرجع

محتوای استاندارد

استاندارد پم‌باک ۴۲ فرآیند برای مدیریت پروژه معرفی می‌کند، که آنها را به 5 گروه فرآیند اصلی و 9 حوزه دانش تقسیم می کند که تقریبا برای همه پروژه ها عمومیت دارد.

در پم‌باک و اکثر استانداردهای دیگر، مدیریت پروژه از جنبه‌های تخصصی پروژه جدا می‌شوند، زیرا الگوی موفق این است که مدیر پروژه خود را درگیر مسایل تخصصی پروژه نکند. به خاطر این انتزاع، امکان شکل دادن به چهارچوبی کلی که برای هر نوع پروژه قابل استفاده باشد به وجود می‌آید. 

برخی از فرآیندها اختیاری و اکثر آن‌ها اجباری هستند. تیم مدیریت پروژه باید فرآیندهایی که برای پروژه لازم هستند را در ابتدای کار مشخص کند و تعیین کند که هرکدام از آن فرآیندها به چه ترتیب در پروژه اجرا خواهند شد. در پم‌باک راهنمایی‌های زیادی در مورد هر فرآیند وجود دارد، ولی این راهنمایی‌ها برای عملیاتی ساختن آن‌ها کافی نیست و به همین خاطر شکل دادن به یک سیستم مدیریت پروژه کامل نیاز به تجربه و دانشی تکمیلی دارد که انتظار می‌رود در تیم مدیریت پروژه وجود داشته باشد. 

9 حوزه دانش راهنمای pmbok عبارتند از:

  1. یکپارچگی (Integration)
  2. محدوده (Scope)
  3. زمان (Time)
  4. هزینه (Cost)
  5. کیفیت (Quality)
  6. منابع انسانی (Human Resource)
  7. ارتباطات (Communications)
  8. ریسک (Risk)
  9. تدارکات (Procurement)

+ لینک وبسایت رسمی این استاندار

محصول

الحاقیه صنعت ساخت و ساز راهنمای پیکره دانش مدیریت پروژه
قیمت: 70,000 تومان
70,000 تومان
کاتالوگ: 
کتاب
عمران
سازه
مهندسی و مدیریت ساخت
فدک ایساتیس
کمک آموزشی

مشاوران این تخصص

#: 1
عکس‌های dehghan
مهدی دهقان
نقش‌ها: Vip, مشاور, همکاران
عضو به مدت: 8 سال 2 ماه

کاربران

اشتراک در RSS - استاندارد PMBOK