شش فن آوری ساختمانی مربوط به آینده

31 مرداد 1394 - 16:57
شش فن آوری ساختمانی مربوط به آینده

در یک مقاله ی اخیر از Engadget ، شش فن آوری ساختمانی مربوط به آینده (پیشرفته)، که از مواد در دسترس امروزی برای ایجاد روش های جدید ساخت و ساز و یا بهبود آن استفاده می کند؛ بررسی شده است.

آجر خنک کننده بدون مصرف انرژی با طرح سه بعدی
این آجر ها توسط شرکت Emerging Objects طراحی شده و از بلوک های سرامیکی با طرح سه بعدی ساخته شده اند. طراحی با بافت باز و متخلخل این آجر های خنک کننده به آن ها اجازه می دهد رطوبت را جذب کنند و یک اتاق را با استفاده از روش سرمایش تبخیری خنک کنند. روش سرمایش تبخیری اضافه کردن بخار آب به هوای اتاق است ، که با جذب انرژی برای تبخیر آب باعث کاهش دما می شود.
آجر ها با ملات در کنار هم قرار می گیرند و با ایجاد یک لایه خنک و محافظ، دیوار نسبت به گرما عایق می شود. طبق گفته شرکت طراح؛ "هر آجر مانند اسفنج رطوبت را جذب می کند و با طراحی شبکه مانند سه بعدی خود به هوا اجاز عبور می دهد. با جریان یافتن هوا درون آجر ها، رطوبت موجود در منافذ بسیار ریز آجر تبخیر می شود و هوای خنکی را به محیطی داخلی هدایت می کند و براساس روش سرمایش تبخیری دمای هوا را کاهش می دهد."
ایده این آجر های خنک می تواند به کاهش وابستگی به مصرف انرژی و سیستم های تهویه هوا در محیط های گرم و خشک کمک کند.


بتن جاذب دود
غرفه ایتالیا در نمایشگاه 2015 میلان یک ساختمان با پوششی از بتن بیودینامیک است که ذرات دود را جذب و آن ها را به نمک تبدیل می کند.
هنگامی که این مصالح در معرض نور قرار می گیرند، فن آوری فعال TX ساختمان، آلودگی هوا را به دام می اندازد سپس آن را به نمکی بی اثر تبدیل می کند و بدین سان به کاهش آلودگی محیط کمک می کند.
این ساختمان در ایتالیا اولین تلاش برای استفاده از مصالح جاذب دود نیست. در سال 2011، وزارت حمل و نقل ایالت میسوری از بتن جاذب دود در بخشی از جاده شماره 141 استفاده کرد . بتن شامل یک افزودنی فوتوکاتالیستی از دی اکسید تیتانیوم جاذب دود بود که با استفاده از نور خورشید دود را به نیتروژن و کربن دی اکسید تجزیه می کرد.

 

ساختمان جلبکی
انرژی جلبک یک منبع انرژی تجدید پذیر را ارائه می دهد. شهر هامبورگ در آلمان، خواستگاه اولین ساختمان های استفاده کننده از انرژی جلبک در جهان است. مرکز BIQ به عنوان یک مرکز آزمایشات برای راهکار های شهری در حیطه مساله انرژی افتتاح شد و از راکتور های زیستی پر از جلبک زنده ساخته شده است که این جلبک ها در معرض مستقیم نور خورشید رشد می کنند و یک سایه طبیعی برای ساختمان به وجود آورده اند. جلبک ها جو مطبوعی برای کشت و پروش گیاهان و هم چنین برق تولید می کنند که انرژی می تواند برای استفاده در ساختمان مهار شود.

 

بتن خود شفادهنده
محققان هلندی یک نوع بتن که به طور خودکار، خود را بازسازی می کند ارائه داده اند. بتن خود شفا از باکتری ها و لاکتات کلسیم برای بازسازی خود استفاده می کند. این موارد به صورت کپسول های بسیار ریز در آبی حل می شوند که وارد ترک های بتن می شود. این باکتری با تغذیه از لاکتات کلسیم یک واکنش شیمیایی به وجود می آورد . در این واکنش با تولید سنگ آهک به عنوان یک محصول جانبی، و بستن شدن ترک، بتن به قدرت اصلی خود برمی گردد.
این راه حل با استفاده از مصالحی که به راحتی در طبیعت یافت می شود، به کاهش دفعات و هزینه های تعمیر بتن کمک می کند .

کاشی های شیشه ای سقف

شرکت سوئدی SolTech نوعی کاشی شیشه ای سقف را ابداع نموده است. این کاشی های شیشه ای، هوای گرم ناشی از تابش نور خورشید را به دام انداخته و از آن برای گرم کردن آب برای سیستم گرمایش خانه استفاده می شود. کاشی ها از شیشه معمولی ساخته شده و هم وزن کاشی های سفالی معمولی هستند .
کاشی ها روی یک بوم نایلونی سیاه که دارای شکاف های هوا در زیر آن است، نصب می شوند. رنگ سیاه گرمای خورشید را جذب کرده و گردش هوا آغاز می شود. هوای داغ، آبی که توسط یک باتری به سیستم گرمایش خانه متصل است را گرم می کند.
این فرآیند می توان سبب کاهش هزینه های انرژی شود و همچنین در تمام طول سال حتی در زمان طولانی تر بودن شب با توجه به ظرفیت آن برای ذخیره حرارت در لایه های هوای ایزوله خود استفاده شود.

 

 

قارچ عایق کننده مسکن
قارچ یک ماده پایدار است که به جای تولید رشد می کند، قارچ ها به طور طبیعی در برابر آتش مقاومند، دارای ترکیبات آلی بسیار کم یا بدون آن هستند و مقرون به صرفه می باشند. شرکت Evocative Design اولین خانه جهان با عایق قارچ را ساخته است
این شرکت می گوید درجه کیفیت ایزولاسیون قارچ ها بر خلاف سیستم های عایق قدیمی در طول زمان کاهش نمی یابد.
شما در مورد این گزینه ها مواد و مصالح ساختمانی پیشرفته چه نظری دارید؟
به نظر شما صنعت ساخت و ساز برای استفاده از آن ها آماده است؟
آیا شما با استفاده و یا تحقیق هر گونه مصالح ساختمانی مربوط به اینده و یا فرآیندهای؟

 

 

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

منبع:+

مطالب مرتبط:

  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .