تبعات جای خالی مجریان تاسیسات در ساختمان‎ها

18 ارديبهشت 1398 - 13:38
تبعات جای خالی مجریان تاسیسات در ساختمان‎ها

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به راهکارهای افزایش سهم مهندسان از بازار کار ساخت و ساز گفت: قانون نظام مهندسی در ارتباط با استفاده از مهندسان دارای صلاحیت در بخش های مختلف صنعت ساختمان، حرف ها و ظرفیت های زیادی برای گفتن دارد.

مجید جی افرام تاکید کرد: اما مسئله مهم این است که این ظرفیت های بالقوه به بالفعل تبدیل نشده و بسیاری از این ظرفیت ها اجرایی و انجام نشده است. اما اگر از این ظرفیت های قانونی استفاده کنیم، به طور قطع درجهت تحقق منافع ملی کشور تاثیرگذار بود و در عین حال به ارتقای کیفیت ساختمان ها کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این اقدام همچنین موجب بهره وری منابع ملی خواهد شد، یادآور شد: در عین حال این رویکرد منجر به حفظ حقوق بهره برداران از لحاظ ایمنی خواهد شد و ضمن اینکه امنیت روانی آنها را به دنبال دارد؛ باعث اشتغال در جامعه مهندسی و تحرک بخشی بیشتر به بخش اقتصاد در صنعت ساختمان می شود.

لزوم کنترل دقیق نظام مهندسی برعملکرد مهندسان

جی افرام ادامه داد: اما در این زمینه باید به یک نکته در حوزه وظایف سازمان نظام مهندسی اشاره کنیم که اولی تر بر این امر است. یعنی ما به عنوان مسئولان سازمان های نظام مهندسی و افرادی که متولی برآورده کردن اهداف سازمان نظام مهندسی و قانون هستیم، باید در پی این باشیم که خدمات به طور واقعی و ارزشمند به مردم و جامعه ارائه شود که مردم اثربخشی و فایده بخشی این خدمات و حضور مهندسان را احساس کنند و با طیب خاطر از این خدمات استفاده کنند.

این مسئول با بیان اینکه تحقق این هدف مستلزم آن است که حتما سازمان های نظام مهندسی در سطح کشور پایش و کنترل خوبی بر عملکرد مهندسان داشته باشند، اظهار داشت: یکی از مهمترین وظایف این سازمان ها این است که بر عملکرد عوامل متعدد در قسمت های مختلف اجرای ساختمان و حضور مجریان ذی صلاح در بخش های سازه، معماری و تاسیسات به خوبی نظارت و کنترل کنند.

احداث بخش عمده ای از ساختمان ها توسط افراد فاقد صلاحیت

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: در حال حاضر به جرات می توان گفت که بخش عمده ای از ساختمان های کشور توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می شود و حضور مهندسان در این بخش می تواند ظرفیت عظیمی را برای اشتغال آنها فراهم کند.

وی ادامه داد: همچنین استفاده از آزمایشگاه های مختلف برای اطمینان یافتن از کیفیت مصالح و فعالیت های ساختمانی و گسترش آزمایشگاه ها، باز ظرفیتی است که بخش بزرگی از آن روی زمین مانده است. بنابراین توجه به مواردی از این دست می تواند در این زمینه کمک کند و موجب تحرک بخشی در این بخش شود.

جی افرام در ادامه سخنان خود درخصوص راهکارهای افزایش نقش مهندسان در بخش ساخت و ساز گفت: هنوز از بسیاری از صلاحیت های موجود در این حوزه که در قانون وجود دارد، استفاده نشده است.

وی تاکید کرد: یعنی یکی از معضلات اساسی سازمان نظام مهندسی که باید با کمک نهادهای حاکمیتی ذیربط مرتفع شود، این است که بخش های مغفول مانده و برزمین مانده فعال شود.

تبعات جای خالی مجریان تاسیسات در ساختمان ها

وی با ارائه یک مثال تشریح کرد: هم اکنون ظرفیت مجریان بیشتر از ظرفیت فعلی است؛ به طور نمونه در بخش تاسیسات ساختمان ها ما اصلا مجریان تاسیسات نداریم و این در حالی است که تاسیسات، یک قسمت عمده و مهم در ساختمان ها را تشکیل می دهد که اگر مشکلی در این بخش به وجود بیاید، تمام سرمایه و ثروتی را که در یک ساختمان به کار رفته است؛ تحت الشعاع قرار می دهد.

جی افرام در ادامه با بیان اینکه در قسمت های عمران و معماری نیز از ظرفیت مجریان ذی صلاح استفاده نمی شود، گفت: در همین حال در بخش آزمایشگاه ها نیز می توان از ظرفیت عظیم تر مهندسان استفاده کرد که بلا استفاده مانده است.

وی افزود: علاوه بر این در قسمت های ایمنی و HSE، مسئولان ایمنی هیچ گونه استفاده ای از این ظرفیت به عمل نیاورده اند و در سایر قسمت ها نیز وضعیت به همین ترتیب است. بر این اساس بخش های مختلفی وجود دارد که اگر این بخش ها فعال شوند، می توانند باعث تحرک در این بخش شوند.

لزوم توسعه صادرات خدمات مهندسی برای اشتغال زایی

جی افرام در ادامه اظهارات خود بر لزوم رونق بازار مسکن تاکید کرد و افزود: سیاست های کلی نظام باید بر مبنای رفع رکود از صنعت ساختمان استوار باشد. چرا که بخش مسکن یکی از محرک های اصلی بخش اقتصاد کشور است که می تواند محرک و مولد و زمینه ساز اشتغال زایی برای مهندسان باشد.

وی با بیان اینکه در این راستا سیاست گذاری اصلی برعهده حاکمیت است، ادامه داد: این سیاست گذاری ها به خصوص باید در جهت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی انجام گیرد.

عضو شورای مرکزی خاطرنشان کرد: در این زمینه می توانیم حداقل از طریق دانش نرم افزاری که احتیاج به سرمایه گذاری زیادی هم نداشته باشد، اقدامات زیادی انجام دهیم و باید به این قسمت ها حتما توجه شود.

منبع

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
فصای خورشیدی: محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان

سلام وقت بخیر 

من یک تمرین دارم برای مشخص کردن و محاسبه سطح و ضخامت دیوار پشت گلخانه یک ساختمان برای درس عناصر جزئیات حالا اگر خواستید پلان هم رو میفرستم براتون، و مشخص کردن مصالح ساخت اون گلخانه کنار ساختمان که دست خودمونه چه مصالحی بذاریم (مصالح بدون عایق) ،ممنون میشن کمک کنید 

به پیوست ارسال شده است

عکس کاربر
1پاسخ
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
در یک سازه، بیست طبقه منفی وجود دارد و خاک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، شما چه روشی را برای اجرای سازه پیشنهاد می کنید؟
عکس کاربر
1پاسخ
سوال در خصوص نحوه ساخت و ساز گروهی و مشارکتی
سلام و عرض ادب از مهندسین و همکاران عزیز و باتجربه ای که در صنعت ساختمان فعال هستند پرسشی دارم.به نظرتون ساخت آپارتمان بصورت گروهی و با مشارکت 5،6 نفر و زمینی که از فرد دیگری باشد چقدر درگیری و اختلاف محتمل است آیا ارزش این ریسک رو داره ؟ که شاید روزنه ای باشه برای ورود تعدادی مهندس جوان به بازار سازندگان ساختمان.لطفا دوستانی که تجربه دارند در مورد مقدمات کار و اخذ مجوزها یا اینکه اصلا امکان چنین کاری وجود دارد لطفا راهنمایی کنند ممنون و سپاسگزارم.
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...