مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

20 آبان 1397 - 12:59
مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

شاید اگر به قرن‌ها پیش برگردیم نیاز به مسکن و خانه‌سازی از اولین نیازهای اساسی انسان‌ها به شمار برود، مصالح ساختمانی همواره در طول زمان در حال تغییر و دگرگونی بوده و انسان‌ها همیشه در حال جستجو برای یافتن مصالح جدید برای ساخت‌و‌ساز خانه‌های خود بوده‌اند، این پیشرفت همچنان در حال ادامه است و همواره با نوآوری‌های حیرت‌انگیزی در صنعت ساختمان مواجه هستیم، در این مقاله از ساختمان‌یار قصد داریم باهم به بررسی برخی از جدیدترین مصالح ساختمانی پرداخته و با یافته‌های جدید در این صنعت کمی بیشتر آشنا شویم.

مصالح ساختمانی خود ترمیم‌شونده، تکنولوژی‌های خورشیدی، استفاده از پرینترهای سه‌بعدی برای ساخت مصالح نمونه‌هایی از این پیشرفت‌ها هستند، اما قبل از اینکه جدیدترین دست‌آوردهای این صنعت را به شما معرفی کنیم بد نیست در ابتدا با مفهوم دقیق این موضوع آشنا شویم.

اما به نظر شما این تعریف امروزه نیز صادق است؟ مواد و مصالحی که ما این روزها برای ساخت‌و‌سازهای خود مورد استفاده قرار می‌دهیم کاملا متفاوت‌اند، اولین و مهم‌ترین ماده‌ای که این‌روزها در ساخت خانه‌ها به کار گرفته می‌شود آهن است، اما همانطور که می‌بینید در این تعریف هیچ اسمی از این ماده آورده نشده است، پس واضح است این نوع مصالح دائما در حال تغییر هستند، به عنوان مثال برخی از جدید ترین مصالحی که در ساخت بناهای نوین به کار می‌روند عبارتند از:

چوب شفاف

شاید عجیب به نظر برسد، اما جالب است بدانید به تازگی این تکنولوژی وارد عرصه شده و شما می‌توانید در ساخت پنجره‌های خود به جای شیشه از چوب استفاده کنید!

لایه‌ی شفافی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید کاملا از جنس چوب است، برای ساخت این‌نوع ماده در ابتدا یک لایه از چوب جدا شده و سپس با استفاده از نوعی خمیر نانو (ماده‌ای که با فناوری نانو ایجاد شده است) چنین اثری بر روی چوب ایجاد خواهند شد، این فناوری برای نخستین‌بار توسط موسسه‌ی KTH در استکهلم معرفی شده است و می‌توان آن را در ساخت پنجره‌، محافظ پنل‌های خورشیدی و… به کار گرفت، همچنین از آنجایی که ماده‌ی اولیه‌ی آن در دسترس بوده و نسبت به شیشه مقرون به صرفه‌تر است، در هزینه‌ی نهایی نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

سیستم خنک‌کننده‌‌ آجری

یکی از جذاب‌ترین مصالح ساختمانی که قصد معرفی آن را به شما داریم آجر خنک‌کننده است، این آجر از ترکیب خاک رس و هیدروژل (hydrogel) تشکیل شده، هیدروژل جاذب فوق‌العاده‌ی آب است، این ماده می‌تواند تا ۵۰۰ برابر ظرفیت خود آب را جذب کرده و هنگام گرما آن را آزاد کند و بدین ترتیب دمای داخلی خانه را تا بیش ۶ درجه‌‌ی سانتی‌گراد کاهش دهد، برخی معتقدند این ماده در آینده قادر است به طور کلی جایگزین سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه‌ی مطبوع ساختمان‌ها شود.

ساخت آجر با استفاده از سیگار

سالانه بیش از ۱٫۲ میلیون تن زباله‌ی سیگار تولید می‌شود که تأثیر بسیار مخربی بر محیط زیست گذاشته و عناصری مانند آرسنیک، کروم، نیکل و کادمیوم را وارد خاک می‌کند، این موضوع به طور کل باعث از بین رفتن زیست‌بوم اطراف آن محیط خواهد شد، یکی از محققین ایرانی دانشگاه RMIT استرالیا (دکتر عباس مهاجرانی) به همراه تیم پژوهشی خود، گونه‌ای خاص از آجر را با استفاده از زباله‌های سیگار تولید می‌کنند.

این نوآوری نه‌تنها باعث کمک به محیط زیست می‌شود، بلکه به دلیل ساختار خاص این‌گونه آجرها و به کارگیری پسماند سیگار در آن‌ها وزن بسیار سبک‌تری نیز نسبت به نمونه‌های مشابه خواهد داشت و می‌تواند به انقلابی در زمینه‌ی ساخت‌و‌ساز و مصالح ساختمانی تبدیل شود.

مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

بتنی که به آب احتیاجی ندارد

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه Northwestern به تازگی موفق به ساخت بتنی شده‌اند که هیچ احتیاجی به آب نداشته و می‌تواند بدون نیاز به کمترین رطوبتی مقاوم‌ترین سازه‌ها را برپا کند، این بتن از ترکیب گوگرد مایع و نوعی خاک (موسوم به خاک مریخ) ایجاد شده است.

سیمان نورانی

بله، درست خواندید، سیمان نورانی و درخشان! یکی از محققان فعال در زمینه‌ی ساخت و ساز مصالح ساختمانی نوعی سیمان ایجاد کرده که قادر به جذب نور و پخش مجدد آن است، برای درک بهتر این تکنولوژی تصویر زیر را مشاهده کنید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید سطح زمین از همین نوع سیمان تشکیل شده است، این فناوری می‌توند در زیباسازی محیط و همچنین تامین روشنایی مورد نیاز بناها به کار گرفته شود، به بیانی دیگر ما هم اکنون سیمان درخشان و هوشمند داریم.

مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

مبلمان بیولوژیکی

یکی دیگر از نوآوری‌های نوین در صنعت ساختمان سازی مبل بیولوژیکی است، این وسیله از ماده‌های طبیعی مانند خورده‌ی چوب، سبوس جو و نوعی قارچ ایجاد شده است، می‌توانید یک نمونه‌ی تولید شده از آن را در تصویر زیر مشاهده کنید.

فرایند تولید این نوع مبلمان، تقریبا ساده بوده و نیاز به تکنولوژی خاصی ندارد، به همین علت مقرون به صرفه و کاراست و می‌تواند مواد بازیافتی طبیعی را به وسایل مورد نیاز در منزل تبدیل کند.

مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

آجر تصفیه‌کننده‌ هوا

نوعی آجر که هوا را تنفس می‌کند! این نوع آجر به کمک سیستم تصفیه‌ی سیلیکونی خود می‌تواند ذرات درشت معلق در هوا را به خود جذب کرده و به پاکیزگی بیشتر هوا کمک کند، آجر مورد بحث محیطی شبیه به خلاء ایجاد کرده و آلاینده‌های هوا را در خود نگهداری می‌کند، ترکیب این سیستم به همراه آجر خنک کننده می‌تواند به یک فناوری انقلابی در صنعت ساختمان‌سازی تبدیل شود.

بتن خود ترمیم شونده

و به عنوان آخرین مورد از لیست جدیدترین مصالح ساختمانی نوین، نوعی بتن خود ترمیم شونده ساخت محققین دانشگاه Delft را به شما معرفی می‌کنیم، این نوع بتن قادر است تا در مجاورت گرما ترمیم شده و شکستگی‌ها و ترک‌های خود را برطرف سازد، ساختار تشکیل‌دهنده‌ی آن به گونه‌ای است که بر اثر حرارت مجددا به هم جوش خورده و در نهایت باعث ترمیم بتن می‌شود، البته یکی از چالش‌های پیش روی این فناوری تامین گرمای مورد نیاز این ماده است، به عنوان مثال در جاده‌های طولانی چه چیزی می‌تواند باعث رسیدن گرما و ترمیم بتن شود؟ از این رو این تکنولوژی هنوز در دست آزمایش بوده و مراحل تست خود را پشت سر می‌گذارد.

مصالح ساختمانی نوینی که باید با آن‌ها آشنا شوید

منبع

مطالب مرتبط:

سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
نحوه بارگذاری سقف تیرچه در اجرا
برای اجرا و بتن ریزی سقف دوم چند روز بعد از بتن ریزی سقف تیرچه ی اول میشه جکها رو رو سقف اول گذاشت و بتن ریزی انجام داد؟
عکس کاربر
0پاسخ
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها؟
حداقل زمان ممکن برای جاگذاری تیرچه ی بتنی روی پلها چند روز بعد از خارج کردن از قالب و عمل اوری هست؟.متوسط دما ۲۵ درجه
عکس کاربر
1پاسخ
ساخت ملات سیمانی برای نما
سلام . وقت به خیر . ببخشید برای کاری که در دست دارم به مشکل خوردم و نتونستم مرجعی برای دریافت جواب پیدا کنم. مجبور به این مزاحمت شدم. آیا فرمولی برای تعیین مقدار وزن مصالح لازم در تهیه انواع ملات ها داریم ؟ من باید قسمت بالای دیوار داخلی یک حمام را سیمان سفید کنم. طول این قسمت ۵ متر و عرض آن ۱ متر هست و البته زیر کار گچ کهنه و بسیار ناصاف هست. برای تهیه ملات سیمان سفید و پودر سنگ. از هر کدام چه مقدار لازم هست ؟ میزان غلظت ملات و نحوه کار چطور ؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...