رییس سازمان نظام مهندسی سمنان :بدون حضور مجری ذی‌صلاح، سرپرست ایمنی معنا نخواهد داشت

17 ارديبهشت 1394 - 19:10
 

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» با اعتقاد به اینکه متخصصان در دانش فنی ساختمان در ایران رشد چشمگیری داشته‌اند، اظهار داشت: متاسفانه در بخش اجرای پروژه‌های ساختمانی هنوز روش سنتی اعمال می‌شود و انتقال دانش و تجربه در بخش اجرا هنوز اتفاق نیفتاده است.

فریبرز ید‌الهی حوادث ساختمان و عدم رعایت موارد ایمنی را یکی از موضوعات مهم صنعت ساختمان که هنوز هم به روز نشده دانست و گفت: متاسفانه آمار حوادث ساختمانی در کشور ایران قابل توجه است که دلیل آن نداشتن تخصص دست‌اندرکاران امر و عدم رعایت اصول ایمنی است، لذا مدیران این حوزه خیلی جدی به دنبال ارائه راهکار حرفه‌ای و اجرایی در این زمینه هستند.

یدالهی با بیان اینکه وجود سرپرست ایمنی یکی از قواعد و قوانین مورد نظر در جهت کاهش حوادث ساختمانی است، اذعان داشت: وجود سرپرست ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی زمانی محقق می‌شود که وفق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، پروسه ساخت و ساز توسط مجری ذی‌صلاح انجام پذیرد. این در حالی است که در اکثر مناطق کشور این مهم اجرایی نمی‌شود.

به گفته رئیس نظام مهندسی ساختمان استان سمنان، در این استان طرح مجری‌ ذی‌صلاح برای ساختمان‌های بالای هزار متر و پنج طبقه در حال اجرا است و بقیه ساختمان‌ها هم مجری ذی‌صلاح ندارند، همین میزان هم که اجرا می‌شود با مقاومت‌های زیادی روبرو است.

این مسئول سازمانی با اشاره به اینکه در صورتی که مجری ذیصلاح و فردی آگاه به اصول فنی در پروژه‌های ساختمانی وجود نداشته باشد حتی اگر سرپرست ایمنی هم تعریف شود صاحب کار به نقطه‌نظرات او توجهی ندارد، تصریح کرد: باید در ابتدا بحث مجری ذی‌صلاح در کلیه ساختمان‌ها عملیاتی بشود و بعد از آن سرپرست ایمنی بتواند تحت‌نظر مجری ذی‌صلاح انجام وظیفه کند.

یدالهی در ادامه یادآور شد: زمانی که بحث سرپرست ایمنی مطرح می‌شود، قطعا باید اختیاراتی را هم برای او قائل شد، در صورتی که با وضعیت موجود سرپرست ایمنی تنها نقش آگاه‌کننده دارد و شاید با دادن آگاهی صرف، تعهدات مورد نظر صورت نگیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان معتقد است که وجود سرپرست ایمنی در کنار مجری ذی‌صلاح اقدام خوبی است که شاید حدود 30 درصد کار را بهبود بخشد، اما قدرمسلم حضور مستمر مجری ذی‌صلاح در پروژه‌های ساختمانی وضعیت را مطلوب‌تر خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه سرپرست ایمنی هنوز در هیچ ساختمانی تعریف نشده و باید توجه داشت که مجری ذی‌صلاح حداقل به مباحث 22 گانه قانون مقررات ملی ساختمان و مبحث ایمنی تا حدی آشنایی دارد، اذعان داشت: طبیعتا حضور مجری ذی‌صلاح خیلی موثرتر از سازنده فاقد اطلاعات تخصصی است؛ لذا در صورتی که مجری ذی‌صلاح بر سر کار باشد میزان قابل‌قبولی از مشکلات را کم خواهد کرد و با توجه به دانش فنی خود می‌تواند سرپرست ایمنی را هم مشخص کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان گفت: حضور مجری ذی‌صلاح صددرصد به نفع مهندس و بهره‌بردار خواهد بود و جامعه مهندسی استان هم در این زمینه خیلی تلاش کرده، که در راه اجرای این طرح با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

یدالهی در پایان با انتقاد از اینکه متاسفانه کسانی که خارج از حوزه نظام مهندسی ساختمان قانونگذار هستند با اجرای کامل مجری ذی‌صالح مخالفت‌های شدیدی دارند، خاطر نشان ساخت: در حال حاضر استان سمنان در این رابطه با برخی از مسئولان در چالش جدی به سر می‌برد و در حالی که سازمان نظام مهندسی ساختمان خود را مجری و تابع مقررات ملی ساختمان می‌داند اما به دلیل اینکه وضع‌کننده قانون نیست لذا برای اجرای کامل و همه جانبه مقررات ملی ساختمان نیاز به حمایت مدیران ارشد این حوزه دارد.

 

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
0پاسخ
ترک کنار ستون
ببخشید من یه ساختمان بتنی سه طبقه دارم در کنار یکی از ستون هان حدودا به ارتفاع ۲ متر ترک کنار ستون ایجاد شده عرض ترک هم حدود دو میلیمتره و هر دو طرف دیوار مشخصه میخواستم بدونم دلیلش چیه و آیا خطری برای ساختمان داره ممنون میشم راهنمایی کنید
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...