همایش تغییرات ویرایش چهارم استاندارد 2800 برگزار شد (گزارش تصویری)

7 اسفند 1393 - 17:30

همایش تغییرات ویرایش چهارم استاندارد 2800 برگزار شد

در آیین افتتاح همایش تغییرات ویرایش چهارم آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، دکتر تهرانی‌زاده مسئول و هماهنگ کننده کمیته های دائمی، اجرایی و هماهنگی استاندارد 2800 با اشاره به این مطلب که آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله یکی از سندهای مهم و ملی در ارتباط با زلزله در کشور محسوب می شود گفت: هیچ سازه ای را در کشور نمی توانید ببینید که در برابر زلزله مقاوم باشد و از استاندارد 2800 بهره نبرده باشد.. بنابراین نقش ویژه استاندارد 2800 در مبحث ایمنی ساختمان‌ها و سازه‌ها در کشور سبب شده است تا فعالیت چشمگیری در ارتباط با ویرایش‌های مختلف آن انجام شود.
وی ادامه داد: ویرایش چهارم استاندارد 2800 در یک دوره زمانی 5 ساله و در یک مسیر پرپیچ و تاب به ثمر نشسته است و اعضای کمیته دائمی، اجرایی و هماهنگی و کارگروه‌های تخصصی بازنگری استاندارد 2800 تمام توان و دانش خود را معطوف به این ساخته‌اند که ویرایش چهارم در قیاس با ویرایش‌های پیشین از استاندارد و کیفیت بالاتری برخوردار باشد. در همین رابطه نیز اعضای کمیته دائمی که متشکل از 70 نفر از اساتید ممتاز کشور می‌باشند، رهنمود و تصمیم‌گیری نهایی در خصوص متن پایانی این استاندارد را بر عهده داشته‌اند.
دکتر تهرانی زاده در بخش دیگری از سخنرانی خود، رفع مشکلات و ابهامات موجود در ویرایش سوم استاندارد 2800، ارائه اطلاعات علمی و دانش روز مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی و تحقیقات انجام یافته در سطح ملی و بین‌المللی در حوزه مباحث استاندارد 2800 را از اهداف اصلی ویرایش چهارم آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله برشمرد.
وی با اشاره به روند انجام فعالیت‌های کمیته‌های دائمی، اجرایی و هماهنگی استاندارد 2800 به این موضوع اشاره داشت که تعداد فصول در ویرایش چهارم، از 3 فصل به 7 فصل افزایش یافته است که در فصل اول اصلاح گروه‌بندی ساختمان‌ها بر حسب نظم کالبدی و در فصل دوم حرکت زمین به عنوان محور و موضوع اصلی ارائه شده است.
مسئول و هماهنگ کننده کمیته های دائمی، اجرایی و هماهنگی استاندارد 2800 ادامه داد: ضوابط طراحی لرزه‌ای سازه‌های ساختمانی، ضوابط طراحی لرزه‌ای اعضای غیرسازه‌ای و ضوابط طراحی لرزه‌ای سازه‌های غیرساختمانی نیز محورهایی است که در فصول سوم تا پنجم به آن پرداخته شده است. همچنین در فصل ششم الزامات ژئوتکنیکی و در فصل هفتم ضوابط ساختمان‌های با مصالح بنایی کلاف‌دار ارائه شده است.
در ادامه همایش تغییرات ویرایش چهارم آیین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد 2800 ایران) نسبت به ویرایش سوم، محورهای پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله، طیف طرح، ضوابط طراحی لرزه‌ای اجزای غیرسازه‌ای، ضوابط ساختمان‌های با مصالح بنایی کلاف‌دار، ضوابط طراحی لرزه‌ای سازه‌های ساختمانی، روش‌های تحلیل غیرخطی، الزامات ژئوتکنیک و طبقه‌بندی نوع زمین و ضوابط طراحی لرزه‌ای سازه‌های غیرساختمانی از سوی اساتید و سخنرانان حاضر در همایش ارائه خواهد شد.
خاطرنشان می‌شود این همایش عصر امروز به کار خود پایان خواهد داد.

گزارش تصویری

منبع : مرکز تحقیقات راه ؛ مسکن و شهرسازی

مطالب پیشنهادی برای ادامه

مطلب پیشنهادی موجود نمی باشد.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه