تاثیر افزایش نرخ سیمان بر قیمت مسکن

14:33

تاثیر افزایش نرخ سیمان بر قیمت مسکن

افزایش قیمت مصالح ساختمانی و رشد نجومی قیمت مسکن طی ماه های گذشته موضوع گفت‌و گوی تحریریه اقتصاد با فعالان صنفی این حوزه است.

 اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی با حضور در شبکه ایران کالا در خصوص قیمت‌های مصوب در بازار مصالح ساختمانی گفت: قطعاً قیمت مصوب وجود دارد اما موضوع که از این است که در پایان سال ۹۸ بحث افزایش قیمت سیمان وجود داشت.

وی افزود: به عنوان متولی صنف در تهران این را می پذیریم که وقتی سطح دستمزد و هزینه‌های کارخانجات افزایش دارد قطعاً کارخانه هم برای پوشش هزینه های خود باید این تغییر نرخ را انجام دهد.

کاظمی ادامه داد: وقتی بین اراده برای گران کردن کالا و اجرایی شدن آن فاصله زمانی رخ می دهد، فضا برای واسطه‌گران باز می شود تا با اطلاع از احتمال گرانی مصالح ساختمانی یا سیمان بازار را دچار تلاطم کرده و سودهای کلان داشته باشند.

این مقام صنفی خاطرنشان کرد: تعیین قیمت متعادل با بازار است، اما موضوع این است که قیمت‌های بالاتر نباید اتفاق بیفتد. چرا که اگر قیمت سیمان به بالاتر از آنچه تولید می‌شود برسد قطعاً در قیمت مسکن تاثیر می گذارد در اصل اگر یکی از مصالح ساختمانی گران شود آثار روانی آن در بازار مسکن نشان داده می‌شود.

وی تاکید کرد: من از تولید کنندگان درخواست می‌کنم بیش از این قیمت را تغییر ندهند چراکه بازار اگر از تعادل خارج شود آثار و تبعات آن بسیار در اقتصاد سنگین خواهد بود.

وی افزود: بیشترین ارزش قیمت در مسکن مربوط به زمین است، در کنار آن هزینه‌های ساخت، حقوق کارگر و سایر هزینه‌ها را که در نظر بگیریم در کنار افزایش قیمت مصالح روی قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد.

به گفته وی دولت و دستگاه‌های نظارتی می توانند با تعامل با انجمن صنعتی تولیدکنندگان سیمان و یا تشکل های ساختمانی نرخ مصالح ساختمانی را کنترل کنند.

منبع