بلندترین برج جهان در دبی؛ اثر جدید سانتیاگو کالاتراوا

01:29

بلندترین برج جهان در دبی؛ اثر جدید سانتیاگو کالاتراوا

سانتیاگو کالاتراوا در طرح پیشنهادی خود از معماری اسلامی الهام گرفته و طراحی مدرن را برای ارائه طرحی منطبق، با معماری پایدار و همچنین فرهنگ اسلامی و بومی کشور امارات متحده عربی، ادغام کرده است. حال که مراحل ساخت و ساز این بنا آغاز شده، معمار شهیر اسپانیایی، عکس های بیشتری از طرح برج مشاهده را منتشر کرده، که انتظار می رود از برج ۸۲۸ متری خلیفه دبی (در حال حاضر بلندترین سازه دنیا) هم مرتفع تر باشد.
 
کالاتراوا از دادن جزئیات ارتفاع برج مشاهده خودداری کرده است؛ با اینحال، پسر این معمار، مایکل کالاتراوا اعلام کرد که این برج، از برج خلیفه بلندتر خواهد بود.
 
به گفته تیم طراح کالاتراوا، مشخصه های منحنی سازه از فُرم گل زنبق و مناره های معماری سنتی اسلامی الهام گرفته است. این بنا دارای بالکن های گردان، عرشه دَورانی و باغ هایی در طبقات است؛ ویژگی که از باغ های معلق بابل الهام گرفته شده است.
سانتیاگو کالاتراوا در بیانیه ای گفت: “طراحی این سازه از سنت اسلامی الهام گرفته است، که یادآور تاریخچه ای مشابه از کاخ الحمرا و مسجد جامع قرطبه (دو بنای باز مانده از دوره اسلامی در اسپانیا) است؛ این شگفتی های معماری، ظرافت و زیبایی را با ریاضی و هندسه ، در هم ادغام کرده اند.”
 
این سازه همچنین به وسیله کابل هایی به اسکله متصل خواهد شد، البته این با مدل چنگ به کار رفته در پل آکورد اورشلیم (یکی دیگر از شاهکارهای سانتیاگو کالاتراوا) متفاوت خواهد بود. بلکه ساختار این کابل ها به گل سوسن شباهت خواهد داشت و همچنین عرشه دورانی برج مشاهده هم در نوک برج، شکلی غنچه مانند را ایجاد می کند.
 
جزئیات بیشتری از طرح خیره کننده سانتیاگو کالاتراوا برای البرج دبی کریک منتشر شد
 
 برج مشاهده همچنین از یک سیستم خنک کننده پایدار بهره خواهد برد که آب مورد نیاز برای تمیز کردن قسمت بیرونی برج را فراهم می کند. کالاتراوا  توضیح می دهد: “طراحی برج بندرگاه دبی، در هنر کلاسیک و فرهنگ خود دبی ریشه دارد. این سازه همچنین دستاورد تکنولوژیکی بزرگی محسوب می شود.”
 
وی در ادامه افزود: “در طول دوران کاری ام، از تکنولوژی و مهندسی به عنوان ابزاری برای زیبایی و هنر بهره برده ام. این پروژه دستاوردی هنری است، که هدف آن تبدیل کردن این بنا به محلی برای ملاقات شهروندان، نه تنها از دبی و امارات متحده عربی بلکه از سراسر جهان است. این بنا نمادی از باور به پیشرفت است.”
 
ساخت و ساز برج مشاهده به عهده مستغلات عمار است، شرکتی که سازنده ی بلندترین برج دنیا، برج خلیفه است. به گفته شیخ محمد، معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات متحده عربی: “این شاهکار معماری به بزرگی برج ایفل و برج خلیفه خواهد بود.”
 
محمد علی العبار رئیس مستغلات عمار هم گفت: “ادغام معماری اسلامی با طراحی مدرن، برج‌های دبی را به آثار ملی و همچنین مقصدهای توریستی و فرهنگی بدل خواهند کرد.”
 
سانتیاگو کالاتراوا، معمار برجسته اسپانیایی، سازنده برخی از معروف‌ترین سازه ‌های دنیا از جمله برج مخابراتی “مونتویی” در بارسلون اسپانیا و پاویون “کوادراچی” در موزه هنر میلواکی بوده است.

پکیج استثنایی 808

در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

صفحه اصلی دانشنامه

شامل این فیلم