یادداشت ششم : درد و دل های شخصی با همکاران عمرانی

چند سالی هست که تو وب تمام وقت مشغول فعالیت ام ، اما حدود یکسالیست همزمان با جدی شدن فعالیت های حرفه ایمان در وب با پدیده جدیدی تو زندگیم روبرو شدم که هیچوقت اینطور تجربه نکرده بودم. پدیده ای که وصفش سخته اما پر واضحه که از نوعی بی مهری نشات میگیره. بزرگترین مشکل گروه آموزشی 808 روابط خاص عده ای دوستان دیروزه که به دلایلی بعضا معلوم و مجهول تصور دارند که تبدیل به رقبای امروز شدن و روز به روز در حال اضافه کردن بر موانع روبروی کار جدید ما در وبسایت Civil808 هستن!

  • از دوستان خود در دیگر سایت ها گله داریم!

از دوستان و همکارانمون در دیگر سایت ها که همواره  خود بزرگترین مانع بر سر پیشرفت وبسایت های تازه تاسیس بوده اند گله داریم، از افرادی که بی توجه به حجم زحمات و سرمایه گذاری های صورت گرفته نه تنها به ایده های نو بی تفاوت می نگرند بلکه بعضا با کارشکنی های خود مانع از سرعت گرفتن گسترش این جو در بین عمرانی های وب میشوند.

شخصا زمان زیادی برای متحد کردن فعالان وبمستر های عمرانی وب فارسی صرف کرده ام اما شکست را قبول کردم و سعی کردم همچون آنها که تمایل به حرکت مستقل دارند من هم مستقل  و تنها در سایت خودم فعالیت داشته باشم چراکه متاسفانه در این فضا هیچ شخصی فرد مقابل و دیدگاه ها و فعالیت های سایت وی را قبول ندارد.

  • آیا رتبه الکسا دلیل خوبی برای مقایسه کیفیت مطالب وبسایت های مختلف است؟

آمار پنهان سایت نشان می دهد که در مدت کوتاهی که از زمان راه اندازی سایت (اسفند 90) میگذرد روزانه بین 300 تا 400 نفر بازدیدکننده سایت Civil808 میباشند ، افرادی که بعضا اساتید دانشگاهی میباشند چراکه از طریق IP ورود  و ایمیل عضویت در خبرنامه به سایت قابل شناساییست که چه افرادی و از طریق چه موسسات آموزشگاهی متصل به این سایت شده اند.

ممکن است بازدیدکنندگان سایت Civil808 به تعداد سایر وبسایت ها یا وبلاگ ها نباشد که تنها دلیل آن تخصصی بودن سایت و مباحث مربوط به قشر تحصیلکرده است که اکثرا جزو دارندگان مدرک دکتری و کارشناسی ارشد میباشند. اما اینکه کیفیت اینگونه سایت های تخصصی را که نه به عنوان فروم عمومی بلکه به عنوان ارائه دهنده تخصصی مطالب عمرانی شناخته می شوند را با رتبه سایت الکسا مقیسه کنیم منطقی و قابل قبول نیست.

از طرفی وبسایت Civil808 و Saze808 حاوی تماما اطلاعات شخصیست که مالکیت محتوای آن 100% بر عهده گروه آموزشی 808 است به طوریکه برنامه بلند مدت گروه آموزشی 808 نیز بر این اصل استوار است که ارائه محتوای آموزشی منتشر شده در کلیه وبسایت های زیر مجموعه گروه آموزشی 808 از جمله آموزشگاه مجازی ، انتشارات مجازی و رادیو 808 ،در آن حق کپی رایت به طور انحصاری حق تالیف از سوی نویسندگان همکار ویژه انتشار مقاله و جزوه و ایبوک در سایت Civil808 داده شود.

بنابراین در مورد یکچنین سایتی که با نوآوری که در وب فارسی وارد کرده است و هیچگونه از خدمات آن مشابه هیچیک از سایت های عمرانی داخلی نیست مقایسه کردن اساسا نادرست است چراکه ملاک مقایسه در این مورد متاسفانه در بین وبسایت های عمرانی  وجود ندارد.

  • رادیو808 تا چه اندازه تونسته موفق باشه و میزان سنجش این موفقیت در چیست؟

گرچه معتقدیم رادیو 808 هنوز در ابتدای راه است اما فیبدک بدست آمده از طریق شنوندگان رادیو 808 که اغلب جزو تحصیلکرده های دانشگاهی کشور و افراد اجرایی موفق محسوب می شوند مارا به آینده رادیو 808 بسیار خوشبین کرده است به نحوی که برای ما همین بس که عده ای هرچند محدود آنرا به عنوان صدایی مستقل از جریانات عمرانی کشور قلمداد میکنند. و شاید عده ای از وبمستر های عمرانی ما از اینکه چرا به نوعی برای این رخداد به ظاهر بزرگ از آنها قبلا کسب اجازه ای نشده است به خودشون گرفته اند و شاید همین عامل باعث شده چند وبسایت از درج لینک های رادیو در سایت ها و فروم های خود خودداری کنند!  (در بعضی موارد طبق گذارشاتی که از عده ای از دوستان به دستمان رسیده عده ای قصد انتشار شماره هایی از رادیو را در وبسایت های خاص داشته اند که  با مخالفت مدیران سایت تاپیک های مربوطه اجازه انتشار بدست نیافت!)

  • چه چیزی باعث شده که 808 در مدت کوتاهی مورد توجه گروهی از وبسایت ها و افراد قرار گیرد؟

در حالیکه از سویی ما با فشار زیادی که برای قانع کردن همکارانمان در خارج از فضای مجازی از جمله دانشگاه ها و انجمن های علمی آموزشی کشور و اساتید دانشگاهی برای ورود به عرصه فضای مجازی و استفاده از این تکنولوژی ها برای پخش زنده همایش ها ، ضبط مصاحبه تخصصی و یا گزارش آموزشی هستیم و به خودی خود در این راه مشکلات فراوانی بر سر راه ما قرار دارد پس دلیل این همه ناملایمات همکاران اینترنتی امان در چیست؟ سوال ذهنی من و همکارانمان در گروه آموزشی 808 در اینست که ما در این فضای بی نهایت اینترنت جای چه شخص یا اشخاصی را اشغال کرده ایم؟!...

بی شک معتقدیم که اگر ما سایت یا وبلاگی با دیدگاهی همچون دیگران بودیم قطعا هیچ نگرانی از اینکه مورد بی مهری عده ای از همکارانمون قرار بگیریم در مورد ما وجود نداشت. اما پاسخ اینکه چرا Civil808 از بدو پیدایش مورد غضب عده ای از همکاران ما در دنیای بی مرز اینترنت قرار گرفت،چرا دشمنی؟ آیا غیر از این است که متاسفانه  عده ای از همکاران  ما منافع خود را در خطر دیده اند؟!...

این بازی قواعد پیچیده ای دارد که من و همکارانمون در گروه آموزشی 808 هنوز موفق نشدیم با آن کنار بیایم  و از طرفی هم وجود همه این موانع را برای به ثمر رسیدن یک کار مستقل و خودجوش امری طبیعی میدونیم. اما در شرایطی که بزرگترین دغدغه این روز های ما قانع نمودن گروه های آموزشی عمرانی کشور از جمله دانشگاه ها، آموزشگاه ها و انجمن های علمی آموزشی برای اعتماد و  مشارکت در همکاری دو طرفه آموزشی در فضای مجازی میباشد واقعا بی انصافیست که نگرانی دشمنی های معدود همکارانمان در وب عمرانی نیز بر دغدغه های این روز های ما بیافزاید!

 

وب ابزاری تخصصیسست و لازم است دید وبمستر های عمرانی ما نیز به این ابزار حرفه ای و از روی شناخت کامل و وسعت دید باشد، به هیچ وجه با ظهور یک یا چند سایت فضا برای رشد سایر وبسایت ها محدود نخواهد شد، دنیای اینترنت بی حد و مرز است پس دلیلی برای ترس از محدود شدن یا دیده نشدن از چشم مخاطبان وجود ندارد، استفاده صحیح از این ابزار تنها به خلاقیت های به روز شده و ایده های قابل اجرا نیازمند است که ریسک پذیر بودن وبمستر ها را نشان خواهد داد.

در شرایطی که دنیای وب در جوامع تخصصی آنطور که باید جدی گرفته نمی شود، بهتر است کمی خود ما در این دنیای مجازی با هم مهربان تر باشیم و وسعت دیدمان را یه کمی دور تر از امروزمان انتقال دهیم...

----------------------------------------------------------------------------------------------

لطفا هرگونه نظری در ارتباط با این پست دارید اعلام بفرمایید ،به دنیال این نیستیم که بگوییم تنها ما بهترینیم بلکه میخواهیم با دریافت نقاط ضعف و مثبت امان ما را در شناخت میزان موفقیت آمیز بودن کارمون کمک رسانید

با تشکر

مجتبی اصغری

درباره نویسنده
عکس‌های مدیریت کل سایت

مدیریت کل سایت

امیدواریم بتوانیم در سیستم کنونی آموزش مهندسی کشورمان با کمک همکارانمان در گروه آموزشی 808 تغییری ایجاد کنیم.در این راه میتوانید با حمایت و همکاری اتان ما را دلگرم سازید.
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه