مقاله تحلیلی: معرفی پل‌های با شاه‌تیرهای جعبه‌ای

مقاله تحلیلی: معرفی پل‌های با شاه‌تیرهای جعبه‌ای

یک پل با شاه‌تیرهای جعبه‌ای، پلی است که تیرهای اصلی آن دربردارنده شاه‌تیرهایی به شکل یک جعبه توخالی هستند. شاه‌تیرهای جعبه‌ای معمولاً به دو شکل بتنی پیش‌تنیده و فولادهای ساختمانی و یا به‌صورت ترکیبی از این دو مورد وجود دارند. مقطع عرضی این شاه‌تیرها معمولاً به شکل مستطیل و یا ذوزنقه است. از این نوع پل معمولاً در پل‌های هوایی بزرگ‌راه‌ها و همچنین در سازه‌های هوایی مدرن سیستم حمل و نقل ریلی سبک استفاده می‌شود. با این‌که معمولاً پل‌هایی با شاه‌تیرهای جعبه‌ای در گروه پل‌های تیری قرار می‌گیرند اما از شاه‌تیرهای جعبه‌ای می‌توان در پل‌های کابلی و یا انواع دیگر نیز استفاده کرد.

روش ساخت:

اگر از جنس بتن باشد، این نوع پل ممکن است به کمک یک داربست در محل قرار بگیرد و پس از آن داربست حذف شود. این نوع پل همچنین به‌صورت قطعات پیش‌ساخته‌ای که در یک کارگاه ساخت تهیه می‌شوند نیز وجود دارند. این قطعات پس از ساخت به‌وسیله جرثقیل در محل مورد نظر قرار می‌گیرند.

در نوع فلزی پل ساخته شده از شاه‌تیرهای جعبه‌ای، شاه‌تیرها معمولاً در یک کارگاه مستقل ساخته می‌شوند و سپس به‌وسیله جرثقیل به محل مورد نظر منتقل می‌شوند. اتصال این شاه‌تیرها به‌وسیله بولت و یا جوش صورت می‌گیرد. اگر عرشه این پل از جنس بتن کامپوزیت باشد، اغلب به کمک داربست‌های فلزی در محل قرار داده می‌شوند.

هر دو شکل این پل را همچنین می‌توان با استفاده از تکنیک پیشرانی افزایشی نصب کرد. در این روش، اغلب از جرثقیل‌های دروازه‌ای برای قرار دادن بخش‌های جدید روی قسمت‌های ساخته شده استفاده می‌شود 

 

دریافت فایل کامل مقاله :

box_girder_bridge_2.pdf

 

منبع :+

ترجمه شده توسط تیم خبری 808 

اگر دوست دارید به تیم خبری 808 بپیوندید، با ما تماس بگیرید

پیوستاندازه
PDF icon node_9160-box_girder_bridge_2.pdf188.45 KB
فایل
درباره نویسنده
عکس‌های baharehbl328

بهاره بهرامی

فارغ التحصیل مهندسی مدیریت پروژه. علاقه مند به زبان انگلیسی و ترجمه به خصوص به متون تخصصی عمران و معماری. سرپرست تیم مترجمین 808 و پشتیبان محتوای سایت.
سوالات مرتبط
عکس کاربر
2پاسخ
كتاب مناسب برای انجام پروژه های تونل و پل چیست؟
دوستان من میخوام وارد پروژه بشم که هم تونل هم پل به نظرتون چه کتابی تهیه کنم که بهم كمك کنه تا قبل از ورود با کار در پروژه آشنا بشم؟
ورود به بخش پرسش و پاسخ
  • برای ارسال دیدگاه وارد شوید یا ثبت نام کنید .
  • در دانشنامه 808 بیشتر بخوانید ...

    هر آنچه در رابطه با یک موضوع تخصصی می خواهید ( فیلم، عکس، مقاله، اخبار و ... )، فقط در یک صفحه

    صفحه اصلی دانشنامه